Podobne rankingi awaryjności publikuje też Niemieckie Stowarzyszenie Dozoru Technicznego TÜV. Oparte są na statystykach z przeglądów samochodowych, czym się różnią od danych ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club e.V. – największy niemiecki automobilklub, który m.in. testuje pojazdy i publikuje takie zestawienia i poradniki).
Pannenstatistik 2025 opiera się na rzeczywistych danych z niemieckich dróg (trzeba więc brać taką poprawkę na poniższe wyniki) i sytuacji, w których kierowcy potrzebowali pomocy drogowej. Nie są brane pod uwagę wezwania do błędów prowadzących (np. brak paliwa), ale awarie techniczne, które uniemożliwiały dalszą jazdę.
Analizowane są auta, które jeżdżą już od co najmniej 3 lat (do dziesiątego roku eksploatacji). Po prostu nówki-sztuki z salonu są mniej awaryjne i przez to niereprezentatywne. Na liście są też pojazdy zarejestrowane w Niemczech w liczbie przynajmniej 7000 egzemplarzy.
Najbardziej awaryjne samochody. Raport ADAC 2025
Poniższa lista zawiera modele, które w raporcie ADAC 2025 zostały sklasyfikowane jako szczególnie problematyczne w swoich kategoriach wiekowych. Poniższe klasy nie odpowiadają ogólnie przyjętym segmentacjom rynku motoryzacyjnego.
To autorska nomenklatura tego klubu (stąd np. Renault Traffic jest wyższej klasie średniej, bo nie chodzi tu o samą "ekskluzywność", ale też rozmiar i bogate wyposażenie). Pełny raport można pobrać ze strony ADAC.
Samochody najmniejsze (Kleinstwagen):
Smart forfour (modele spalinowe)
Smart fortwo (modele spalinowe)
Samochody małe (Kleinwagen):
Opel Meriva (rocznik 2016)
Toyota Yaris (roczniki 2021-2023)
Toyota Yaris Cross (roczniki 2022-2023)
Niższa klasa średnia (untere Mittelklasse):
Opel Zafira (rocznik 2015)
Renault Mégane (roczniki 2015-2016)
Renault Scénic (roczniki 2018-2019)
Toyota Corolla (rocznik 2023)
Toyota C-HR (roczniki 2018-2022)
Mazda 3 (rocznik 2019)
Mazda CX-30 (rocznik 2020)
Ford Kuga (rocznik 2021)
Dacia Jogger (rocznik 2023)
Klasa średnia (Mittelklasse):
Opel Insignia (roczniki 2015-2018, 2022)
Toyota RAV4 (roczniki 2017-2022)
Ford S-MAX (roczniki 2016-2018)
Ford Mondeo (różne roczniki)
Hyundai IONIQ 5 (roczniki 2022-2023)
Wyższa klasa średnia (obere Mittelklasse):
Peugeot Expert/Traveller
Opel Vivaro/Zafira Life
Fiat Scudo
Renault Trafic
Samochody dostawcze (Transporter):
Renault Master (roczniki 2019-2020)
Fiat Ducato (roczniki 2015-2017, 2019-2021, 2023) – szczególnie starsze roczniki
Ford Transit (rocznik 2015)
Wnioski z raportu ADAC 2025? Elektryki są mniej awaryjne niż spalinówki
Głównym winowajcą awarii samochodowych jest akumulator rozruchowy. Dzieje się tak od lat. W 2024 roku odpowiadał on za 44,9 proc. wszystkich zgłoszonych usterek. W przypadku samochodów elektrycznych był przyczyną 50 proc. problemów, a w autach spalinowych – 45 proc. W drugiej kolejności najwięcej problemów sprawia silnik i jego osprzęt (22,1 proc. przypadków). Na trzecim miejscu jest elektryka (10,5 proc.).
Co jeszcze można wyczytać z niemieckich statystyk? Zaskakująco słabo w tegorocznym rankingu wypadły niektóre modele Toyoty (to ulubiona marka Polaków), zwłaszcza C-HR i RAV4, które odnotowały wysokie wskaźniki awaryjności. Producent tłumaczył je problemami z niedostatecznie ładującym się akumulatorem rozruchowym.
Najbardziej zaskoczyć kierowców może to, iż samochody elektryczne okazują się mniej awaryjne niż ich spalinowe odpowiedniki w tym samym wieku, a ich niezawodność z roku na rok rośnie. Wynika to z tego, iż np. silniki elektryczne nie mają tylu ruchomych części i nie używają oleju. Nie wiadomo jednak na razie, jak się będą starzeć.