Światowa premiera koncepcyjnej wersji bZ4x miała miejsce w kwietniu 2021 roku, a produkcyjnej w październiku 2021 roku. Na polskim rynku Toyota bZ4X zadebiutowała oficjalnie wiosną 2022 roku, a pierwsze zamówienia można było składać już wcześniej, z przewidywanymi dostawami na lato 2022 roku.
Model ten od początku wzbudzał duże zainteresowanie swoim futurystycznym designem i obietnicą niezawodności typowej dla Toyoty, przeniesionej w świat elektromobilności.
Wymiary, pojemność bagażnika i możliwości ładunkowe (Rocznik 2022)
Specyfikacje Toyoty bZ4X w momencie jej debiutu w 2022 roku były następujące:
Długość: 4690 mm
Szerokość: 1860 mm
Wysokość: 1650 mm (z anteną)
Rozstaw osi: 2850 mm
Pojemność bagażnika: 452 litry (wg normy VDA)
Masa własna: Od 1920 kg (FWD) do 2005 kg (AWD)
Dopuszczalna masa całkowita: Około 2425 kg (FWD) do 2510 kg (AWD)
Maksymalna ładowność: Około 420-505 kg
Zdolność holowania: 750 kg (dla przyczepy z hamulcami, dla obu wersji napędowych)
Dostępne opcje napędowe (Rocznik 2022)
W 2022 roku Toyota bZ4X była oferowana w dwóch wariantach napędowych:
Napęd na przednie koła (FWD): Silnik elektryczny o mocy 150 kW (204 KM) i momencie obrotowym 265 Nm.
Napęd na wszystkie koła (AWD XMODE): Dwa silniki elektryczne (80 kW każdy, po jednym na oś) o łącznej mocy systemowej 160 kW (218 KM) i łącznym momencie obrotowym 337 Nm. System AWD XMODE został opracowany we współpracy z Subaru, aby zapewnić doskonałą trakcję.
Zużycie energii i pojemność baterii (Rocznik 2022)
Parametry baterii i zużycia energii dla modelu z 2022 roku:
Pojemność baterii (brutto): 71,4 kWh
Pojemność baterii (netto): Około 64 kWh (wartość użytkowa)
Zużycie energii (WLTP, cykl mieszany):
Dla wersji FWD: od 14,3 kWh/100 km
Dla wersji AWD: od 15,8 kWh/100 km
Zasięg (WLTP, cykl mieszany):
Dla wersji FWD: do 516 km (dla wersji z kołami 18-calowymi)
Dla wersji AWD: do 470 km (dla wersji z kołami 18-calowymi)
Ładowanie: Model 2022 obsługiwał szybkie ładowanie prądem stałym (DC) z mocą do 150 kW (umożliwiające naładowanie do 80% w około 30 minut). Początkowo standardowa ładowarka pokładowa AC miała moc 6,6 kW, z opcją na 11 kW dostępną później w cyklu produkcyjnym lub jako aktualizacja.
Cennik i wersje wyposażenia w Polsce (Rocznik 2022 – ceny w momencie debiutu)
Ceny Toyoty bZ4X w momencie wprowadzenia na polski rynek w 2022 roku rozpoczynały się od:
Toyota bZ4X FWD (204 KM):
Wersja Comfort: od 199 900 PLN
Wersja Prestige: od 216 900 PLN
Wersja Executive: od 238 900 PLN
Toyota bZ4X AWD (218 KM):
Wersja Prestige: od 229 900 PLN
Wersja Executive: od 251 900 PLN
Teraz ceny bZ4x poszły mocno w dół (obecnie od 168 tys zł). Auto to łapie się też na dopłaty. Najlepiej odwiedzić stronę producenta.
Podstawowa wersja wyposażenia (Comfort) w 2022 roku zwykle zawierała:
System multimedialny Toyota Smart Connect z 8-calowym ekranem dotykowym
Nawigacja Connected z aktualizacjami online przez 4 lata
7-calowy cyfrowy wyświetlacz wskaźników
Systemy bezpieczeństwa Toyota Safety Sense (T-Mate) trzeciej generacji (m.in. PCS, LTA, ACC, RSA, AHB)
Automatyczna klimatyzacja dwustrefowa z pompą ciepła
Kamera cofania
System bezkluczykowego dostępu (Smart Entry) i uruchamiania pojazdu (Start)
Reflektory przednie Bi-LED
18-calowe felgi aluminiowe
Podgrzewane fotele przednie i kierownica (w zależności od pakietu)
Wersje Prestige i Executive rozszerzały wyposażenie m.in. o większy, 12,3-calowy ekran multimediów, światła matrycowe LED, panoramiczny dach, system kamer 360 stopni (Panoramic View Monitor), tapicerkę ze skóry syntetycznej, wentylację foteli przednich, czy zaawansowany system audio JBL.
bZ4x 2025: nowy bliźniak modelu z 2022 roku
Toyota bZ4X po modernizacji oferuje klientom wybór dwóch baterii: 57,7 kWh i 73,1 kWh. Wersja z mniejszą baterią dostępna jest wyłącznie z napędem na przednią oś i generuje moc 167 KM, idealną do poruszania się po mieście.
Natomiast większa bateria, oferowana zarówno z napędem na przód, jak i w wersji 4x4, pozwala cieszyć się mocą 224 KM w wersji FWD lub aż 343 KM w wersji AWD. Maksymalny zasięg w cyklu WLTP wynosi do 573 km, co stanowi znaczącą poprawę w porównaniu z poprzednią wersją i pozwala na swobodne pokonywanie dłuższych tras bez obaw o częste ładowanie.
Za poprawę osiągów odpowiada udoskonalony układ e-Axle z nowymi półprzewodnikami z węglika krzemu (SiC). Dzięki nim Toyota bZ4X w wersji z napędem na cztery koła i baterią 73,1 kWh generuje aż 343 KM, co czyni ją jednym z najmocniejszych modeli w gamie Toyoty, poza sportowymi modelami z linii GR.
Warto również wspomnieć, iż nowa bZ4X z napędem na wszystkie koła ma możliwość holowania przyczepy o dwukrotnie większej dopuszczalnej masie całkowitej do 1500 kg, co zwiększa jej funkcjonalność i wszechstronność.
Lifting Toyoty bZ4X to nie tylko zmiany techniczne. Samochód otrzymał również odświeżony design nadwozia. Nowy przód z przeprojektowanym grillem i zderzakiem nadaje autu bardziej eleganckiego wyglądu i jednocześnie poprawia aerodynamikę, co przekłada się na większy zasięg.
Co jeszcze zmieni się w nowej Toyocie bZ4x, która na polski rynek trafi jesienią 2025 roku? Przeczytajcie poniższy tekst.