Sztuczna inteligencja (AI) staje się coraz bardziej dostępna, co skłania przedsiębiorców, w tym również z branży transportowej, do zainteresowania się jej zastosowaniem. W odpowiedzi na rosnące potrzeby firm, pojawia się więcej narzędzi opartych na AI, które skracają czas wykonywania powtarzalnych zadań.
AI w transporcie
W transporcie drogowym manualne przepisywanie danych ze zleceń do systemów wewnętrznych jest jednym z czasochłonnych procesów, dlatego przedsiębiorstwa poszukują sposobów na automatyzację. Nowoczesne rozwiązania AI mogą pozwolić spedytorom odzyskać choćby 25 godzin miesięcznie, umożliwiając im skupienie się na działaniach strategicznych, takich jak kontakt z klientami, planowanie tras czy pozyskiwanie kontraktów.
Polskie firmy coraz częściej sięgają po sztuczną inteligencję, choć zmiany te zachodzą jeszcze powoli. Według danych GUS z 2024 roku, blisko 6% przedsiębiorstw deklaruje stałe wykorzystanie AI. Największy potencjał mają duże firmy, spośród których 33% podmiotów używa już rozwiązań z zastosowaniem sztucznej inteligencji. Wśród małych przedsiębiorców odsetek ten jest znacznie niższy i wynosi 4%. Poziom wykorzystania narzędzi AI różni się także ze względu na branże. Chociaż w sektorze transportu i gospodarki magazynowej niewielka część przedsiębiorców decyduje się na innowacje oparte o AI, sytuacja ta może się zmieniać, zwłaszcza gdy AI staje się dostępna w podstawowych systemach do organizacji i planowania transportu.
– Nie da się ukryć, iż to dopiero początek wykorzystywania AI w transporcie. Brak wiedzy, wykwalifikowanych pracowników czy błędne przekonanie, iż jest to zbyt drogie rozwiązanie, są to czynniki, które mogą przez cały czas stać na przeszkodzie w jej rozwoju. Dlatego ważne jest to, by branża TSL zaczęła zauważać to, iż jest ona obecna w narzędziach, które dobrze już znają i wykorzystują na co dzień, jak np. w systemach TMS. Tylko firmy idące z duchem czasu i technologią mogą zdobyć przewagę na rynku – podkreśla Tomasz Czyż, główny ekspert. ds. rozwiązań technologicznych, Inelo z Grupy Eurowag.
Czas to pieniądz – jak AI przyspiesza obsługę zleceń transportowych?
Asystenci AI coraz częściej wspierają narzędzia IT w branży transportowej, ułatwiając codzienną pracę spedytorów. Kluczowe znaczenie ma jakość danych wprowadzanych do systemów TMS, bez których trudno dziś wyobrazić sobie zarządzanie transportem. Firmy często borykają się z błędami w zleceniach lub ich opóźnionym wystawieniem, co wynika z braku czasu i skupienia przy ręcznym wpisywaniu danych, takich jak adresy, godziny załadunku czy dostawy, numery załadunkowe czy warunki płatności frachtu. AI może zautomatyzować te procesy, ograniczając ryzyko pomyłek i odciążając spedytorów.
– Najnowsze narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję, zdejmują ze spedytorów konieczność żmudnego przepisywania lub kopiowania danych ze zleceń źródłowych do systemu TMS. Asystenci AI dostępni w fireTMS czy Marcos TMS od Inelo samodzielnie zaczytują wszystkie istotne dane ze zleceń źródłowych i na ich podstawie tworzą zlecenie w systemie. Spedytor musi jedynie przeciągnąć plik źródłowy do wskazanego pola, a AI już dalej samo przenosi niezbędne informacje. Co więcej, zlecenie źródłowe zostaje od razu zapisane w programie, co ułatwia zafakturowanie usługi po jej wykonaniu. Rolą spedytora pozostaje zatem weryfikacja czy dane z dokumentów np. w formacie PDF lub JPG zostały poprawnie zaczytane. Sam proces przeciągnięcia informacji do systemu i sprawdzenia danych trwa ok. 30 sekund, a manualne wpisanie wszystkich informacji zajmuje zwykle od 3 do 5 minut. W przypadku realizacji 600 zleceń w ciągu miesiąca spedytor może więc zaoszczędzić choćby 25 godzin miesięcznie – podkreśla Krzysztof Manys, specjalista ds. wdrożeń, Inelo z Grupy Eurowag.
Niedobór kierowców w transporcie drogowym jest powszechnie znany, ale w tej chwili coraz bardziej odczuwalny staje się również brak spedytorów na rynku. W odpowiedzi na rosnące braki kadrowe, firmy transportowe sięgają po technologię, aby stać się jak najbardziej wydajne i konkurencyjne, a także zaspokoić potrzeby pracowników i w pełni wykorzystać ich potencjał. Tomasz Czyż podkreśla, iż technologia dla transportu, w tym rozwiązania oparte na AI, pozwalają spedytorom odzyskać czas, dzięki czemu mogą skupić się na budowaniu trwałych relacji z kontrahentami, strategicznym planowaniu przewozów i sprawdzaniu opłacalności zleceń. To od ich decyzji w dużym stopniu zależy wynik finansowy przedsiębiorstwa transportowego, dlatego ważne jest wyposażenie kadry zarządzającej transportem w narzędzia umożliwiające osiąganie dobrych efektów.
Technologia a łatwiejsza organizacja transportu
Wprowadzenie danych do realizacji zlecenia, choć przy użyciu klasycznej technologii bywa bardzo czasochłonne, stanowi zaledwie jeden z etapów realizacji usługi przewozowej. Do obowiązków spedytora należy często również planowanie optymalnej trasy, weryfikacja dokumentów i zapewnienie wszystkich danych potrzebnych do zafakturowania zrealizowanych przewozów. Systemy TMS w połączeniu z telematyką znacznie ułatwiają przeprowadzanie tych wszystkich procesów.