
Agentowa sztuczna inteligencja zasadniczo zmieni sposób zakupów w internecie. Agenci AI będą ich dokonywać w imieniu klientów. Dotychczasowe modele biznesowe w branży mogą zniknąć, więc najwięcej stracą detaliści.
Według szacunków platformy Shopify wartość sprzedaży w globalnym e-commerce bliska będzie w tym roku 6,5 bln dolarów. Tym samym będzie stanowić około jednej piątej wartości światowych zakupów detalicznych. Blisko trzy czwarte liczby użytkowników internetu dokonuje już zakupów online. Najwyższy udział w sprzedaży detalicznej, bo aż 50% mają one w Chinach. Następne są USA z wynikiem 20% i Europa Zachodnia osiągająca 10,5%. Tej ostatniej kilka ustępuje Polska – Krajowa Izba Gospodarcza podaje, iż udział ten przekracza 9%.
Do robienia zakupów online na świecie używa się przede wszystkim telefonów. Odpowiadają one w tej chwili za 77% wizyt na stronach e-commerce, przewyższając liczbę zamówień online z komputerów stacjonarnych i tabletów.
Czy Agenci AI zmienią świat e-commerce?

Agenci AI wprowadzają rewolucję do e-commerce
Na światowym rynku e-commerce dokonuje się rewolucja, za którą stoi wprowadzenie agentów AI (AAI). Jak działają Agenci AI w e-commerce? Najkrócej mówiąc: agenci w imieniu klienta automatyzują działania, które do tej pory wymagały jego zaangażowania. Przykład? Zamiast manualnego wyszukiwania, porównywania i podejmowania decyzji, agenci AI mogą działać na kilku platformach, filtrować wyniki według indywidualnych preferencji klienta, porównywać funkcje i ceny oraz tworzyć rekomendacje i dokonywać płatności.
Do końca dekady wg szacunków McKinsey światowy rynek handlu agencyjnego może być wart od 3 do 5 bln dolarów, bez uwzględnienia usług i zamówień przedsiębiorstw (B2B). Sam rynek amerykański może wygenerować przychody dochodzące do biliona dolarów!
Czytaj więcej: Za wcześnie na agentową AI w firmie? Tak wskazuje Gartner
Czytaj więcej: Pozycjonowanie w czasach sztucznej inteligencji: co AI wie o twojej marce?
Jakie ma znaczenie sentyment klientów na rozwój e-commerce?
Badania Adobe wskazują, iż ponad połowa konsumentów w USA do końca 2025 roku przewiduje korzystanie z asystentów AI podczas zakupów. Na razie nie chodzi jeszcze o AAI w pełnej, autonomicznej wersji, a raczej o wykorzystywanie narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji. Badania dowodzą, iż osoby korzystające z pomocy konsultantów AI są o 10% bardziej zaangażowane niż tradycyjni klienci. Docierają do sprzedawców detalicznych na dalszych etapach lejka sprzedażowego, jednak wykazują się bardziej zdecydowanym zamiarem zakupu.
Mimo ciągle jeszcze wstępnego etapu handlu agencyjnego, jego popularność wśród konsumentów gwałtownie rośnie. Według danych Adobe ruch na amerykańskich stronach handlowych z przeglądarek GenAI i serwisów czatowych wzrósł o 4700% rok do roku w lipcu 2025 r. Użytkownicy angażują się bardziej w zakupy i:
- spędzają o 32% więcej czasu w stronie,
- przeglądają o 10% więcej stron,
- charakteryzują się niższym o 27% współczynnikiem odrzuceń (obejrzenie jednej strony i opuszczenie serwisu).
Praktyki firm w e-commerce
Przykładem firmy, która oferuje asystentów zakupowych, jest kalifornijski startup Perplexity AI. Firma początkowo uruchomiła usługę „Kup z Pro”, umożliwiającą użytkownikom przeglądanie produktów i dokonywanie zakupów jednym kliknięciem, bezpośrednio u wybranych sprzedawców. Następnie zintegrowała łącznik Firmly.AI, który umożliwia sprzedawcom łatwe połączenie z Perplexity, a klientom realizację płatności. Do dodania funkcji agenta AI do swojego interfejsu zakupowego przygotowuje się też Google. Tryb AI Mode już pozwala klientom przeglądać i porównywać produkty. Nowa aktualizacja umożliwi im śledzenie cen i potwierdzanie zakupów bezpośrednio na platformie, po czym transakcja zostanie zrealizowana w ich imieniu za pośrednictwem Google Pay.
Czytaj więcej: Jak rozwój sztucznej inteligencji wpływa na fintech? Co zmienia AI?
Czytaj więcej: Autonomiczni agenci AI przejmą obsługę wielu procesów biznesowych
Nie przegap najważniejszych trendów w technologiach!
Zarejestruj się, by otrzymywać nasz newsletter!
Obsługa kompleksowych zakupów dzięki Agentów AI
Wspomniane rozwiązania nie są jeszcze w pełni autonomiczne, ale w tym kierunku będą gwałtownie zmierzać. Na razie Agenci AI wspierają konsumentów głównie poprzez prezentowanie spersonalizowanych rekomendacji i upraszczanie porównywania produktów.
Docelowo, wraz ze wzrostem zaufania, agenci będą coraz częściej obsługiwać transakcje kompleksowo – poruszając się po interfejsach konwersacyjnych, podejmując decyzje i finalizując zakupy, z minimalną lub zerową interakcją ze stronami internetowymi sprzedawców. Chodzić może także o bardziej złożone operacje, jak wybranie i zakup wyposażenia domu, organizację zagranicznej podróży z rezerwacją miejsc pobytu, transportu itp.
Modele językowe (LLM) są coraz bardziej efektywne w realizacji kompleksowych zadań. W 2019 roku mogły one poradzić sobie jedynie z zadaniami wymagającymi od człowieka zaledwie kilku sekund. W 2025 roku Claude 3.7 Sonnet firmy Anthropic może pochwalić się przejęciem zadania, które człowiekowi zajmuje niemal godzinę, a ostatnio Claude 4.5 wydłużył ten czas do ponad 30 godzin. Jak wskazuje McKinsey wskaźnik zakresu i czasu realizacji zadań podwaja się co siedem miesięcy. Wobec tego w dłuższym okresie czasu będzie można mówić o przejęciu przez agentów zadań wielodniowych, a choćby wielotygodniowych. Pytaniem pozostaje: jaki będzie temu towarzyszył wskaźnik dokładności?

Handel międzyagentowy
W przypadku e-commerce docelowa rewolucja polegać będzie na powstaniu handlu międzyagentowego. Agenci zewnętrzni będą więc robić zakupy w imieniu konsumentów, wykorzystując własne możliwości i współpracując bezpośrednio z agentami marek w celu finalizacji transakcji. Interakcje te będą stale optymalizowane pod kątem preferencji konsumentów, wymagając minimalnego lub zerowego udziału człowieka. McKinsey wyróżnia trzy modele działania agentów AI:
- Agent AI kontaktuje się bezpośrednio z platformami e-commerce – w przypadku podróży skanuje wiele stron internetowych hoteli wybierając te, które odpowiadają preferencjom klienta; następnie dokonuje rezerwacji, a po akceptacji także płatności;
- Agent AI komunikuje się i dokonuje transakcji z innymi agentami np. sprzedawcy detalicznego, dokonuje wyboru produktów z różnych działów na podstawie zadanych parametrów, negocjuje rabaty i dokonuje płatności;
- Agenci AI korzystają z systemów pośredniczących reprezentujących sprzedawców, którzy umożliwiają komunikację między nimi i platformami (np. przy rezerwacjach stolików w restauracjach).

Powstanie Agentów AI wymusza nowy model biznesowy w e-commerce
Zastosowanie agentów AI zmieni model biznesowy w e-commerce. Najbardziej na tym stracić mogą detaliści, którzy mogą być pomijani przez agentów na rzecz platform AI, które realizować będą cały proces zakupowy – wskazuje analiza BCG. Platformy AI docelowo staną się domyślnym punktem wejścia do zakupów online. Rozwój wyszukiwania bez kliknięcia i interakcji z agentami ograniczy ruch bezpośredni, a także zdolność sprzedawców detalicznych do obserwowania, wpływania i rozumienia zachowań konsumentów na dużą skalę. Co więcej, agenci mogą zachowywać się inaczej niż ludzie, pomijając np. lojalność do marki. Sprzedawcy detaliczni stracą dostęp do danych o własnych klientach umożliwiających personalizację oferty.
Globalni sprzedawcy detaliczni muszą reagować, aby nie zostać pominięci i wykluczeni z rynku. Ponad dwie trzecie z nich ankietowanych przez portal Monday.com uważa, iż za pięć lat Agenci AI będą obsługiwać większość interakcji z klientami. Prawie dwie trzecie (63%) ankietowanych zgadza się, iż firmy, które nie wdrożą Agentów AI, ryzykują pozostanie w tyle w ciągu najbliższych dwóch lat.
Duże sieci globalne mogą utrzymać przewagę, wdrażając wyspecjalizowanych agentów marki, którzy odzwierciedlają ich unikalną tożsamość i wiedzę o klientach. Amerykańska firma Lowe’s wprowadziła już wyspecjalizowanego Agenta AI o nazwie MyLow oferującego porady dotyczące remontów i modernizacji domów. Jest on skierowany do segmentu zrób to sam (DIY), a klienci mogą zadawać ukierunkowane pytania… Od inspiracji do projektu i szczegółowych porad po wyszukiwanie konkretnych produktów w sklepie i ich zakup!
Jak widać Agenci AI to nie jeszcze jedna innowacja technologiczna, ale wyzwanie o charakterze transformacyjnym dla handlu w sieci. Firmy, które kilka lub nic nie zrobią, stać się mogą niewidzialne dla swoich klientów. A czasu jest naprawdę niewiele.
Autor zdjęcia: Nataliya Vaitkevich

1 godzina temu










