Światowa premiera Toyota Gazoo Racing GR GT I GR GT3

moto-przestrzen.pl 2 godzin temu

TOYOTA GAZOO Racing zaprezentowała dwa zupełnie nowe modele sportowe – GR GT oraz GR GT3. Premiera tych prototypów otwiera nowy rozdział w filozofii TGR, której fundamentem jest tworzenie coraz lepszych samochodów wprost wywodzących się z motorsportu.

Samochody stworzone z myślą o kierowcy

Prace nad GR GT i GR GT3 prowadzone były pod osobistym nadzorem prezesa TMC Akio Toyody, znanego jako Master Driver Morizo. W proces zaangażowano zawodowych kierowców wyścigowych, kierowców testowych oraz inżynierów Toyoty, aby już na etapie projektowym uchwycić optymalne wrażenia zza kierownicy.

Nowe modele nawiązują do dziedzictwa Toyoty 2000GT i Lexusa LFA, a ich rozwój wpisuje się w koncepcję „Shikinen Sengu” – zachowania i przekazania „tajemnicy sztuki samochodowej” kolejnym pokoleniom.

Trzy filary osiągów

GR GT i GR GT3 powstawały zgodnie z tymi samymi zasadami, skupiając się na trzech kluczowych elementach:

  • wyjątkowo nisko położonym środku ciężkości,
  • niskiej masie przy bardzo wysokiej sztywności konstrukcyjnej,
  • maksymalnej wydajności aerodynamicznej.

To połączenie ma gwarantować osiągi, które spełnią oczekiwania zarówno kierowców zawodowych, jak i amatorów.

GR GT – flagowy model drogowy

GR GT został opracowany jako dopuszczony do ruchu drogowego samochód wyścigowy. Pod maską pracuje zupełnie nowy, 4-litrowy silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem, współpracujący z silnikiem elektrycznym. Docelowe wartości układu to:

  • co najmniej 650 KM,
  • co najmniej 850 Nm momentu obrotowego.

To pierwsza Toyota z całkowicie aluminiową ramą nadwozia, wspartą elementami z CFRP. Nisko poprowadzona linia nadwozia, optymalne rozłożenie masy 45:55 oraz zaawansowany układ transaxle zapewniają stabilność i łatwość prowadzenia choćby na limicie.

Wnętrze zaprojektowano jak kokpit samochodu wyścigowego – z idealną pozycją za kierownicą, świetną widocznością i intuicyjnym rozmieszczeniem elementów sterujących.

GR GT3 – samochód stworzony do wygrywania

GR GT3 to konstrukcja bazująca na GR GT, ale dostosowana do rygorystycznych wymagań kategorii FIA GT3 – najważniejszej klasy wyścigów aut produkcyjnych.

Auto ma być:

  • łatwe w prowadzeniu zarówno dla profesjonalistów, jak i gentleman driverów,
  • konkurencyjne dzięki zaawansowanej aerodynamice,
  • wspierane przez szeroki program obsługi klientów TGR startujących w motorsporcie.

Nowoczesne technologie i rozwój oparty na motorsporcie

Projekt GR GT i GR GT3 wykorzystuje najnowsze technologie Toyoty:

  • symulatory jazdy używane już na wczesnym etapie projektowania,
  • testy w Toyota Technical Center Shimoyama, Fuji Speedway i Nürburgringu,
  • panele z CFRP, tarcze Brembo z włókna węglowego, zaawansowany system VSC,
  • specjalnie opracowane opony Michelin Pilot Sport Cup 2.

Oba modele są wciąż rozwijane, a ich rynkową premierę przewiduje się około 2027 roku.

Idź do oryginalnego materiału