Suzuki GSX-R750 to jeden z najbardziej ikonicznych motocykli w historii. Dziś omawiamy Gixera 750 z roku 2005, czyli GSX-R750K5, który był używany turystycznie i ma 66 000 km przebiegu. Obejrzyj film!
Zapraszamy na trzeci odcinek z serii „Motocykl Używany 2024”, w której to Wy opowiadacie o swoich motocyklach z solidnym przebiegiem – jak wygląda ich użytkowanie i serwisowanie, czy coś się w nich psuje, jakie są ich mocne strony, a co producenci powinni Waszym zdaniem zmienić.
W każdym filmie opowiemy dwa słowa o historii modelu, a specjalista Paweł Parka (Szkolenia Motocyklowe) opowie o danym motocyklu z punktu widzenia mechanika. Każdy z motocykli wrzucamy także na hamownię, aby sprawdzić czy konie mechaniczne się nie rozpierzchły.
Zobacz też:
– Poprzednia seria „Motocykl Używany 2022” na YouTube Motogen.
– Wcześniejsze odcinki serii 2024:
— BMW F 800 GS, 2009, 80 tys km,
— Harley-Davidson Electra Glide Ultra Classic, 2004, 100 000 km,
— Kawasaki Ninja ZX-9R 2003, 51 000 km,
— KTM 990 Adventure 2007, 227 000 km
— Kawasaki Versys 1000 S 2021 po 36 000 km,
— Honda XL 1000V Varadero 2003 po 58 000 km.
Chciałbyś wziąć udział w takim odcinku? Masz swój motocykl od kilku lat i przejechaliście wiele kilometrów? Skontaktuj się z nami na [email protected] albo przez social media Motogen.pl
2005 Suzuki GSX-R 750 (K5) jako motocykl używany? Opinia właściciela po 66 000 km przebiegu:
Bohaterami dzisiejszego odcinka są Artur „Arczi” oraz jego Suzuki GSX-R 750 z roku 2005. Motocykl ma 66 000 km przebiegu, a Artur używa go na co dzień oraz turystycznie. W filmie opowiada o komforcie jazdy, o obniżeniu zawieszenia pod wzrost 168 cm, o wadach, zaletach i eksploatacji. Opowiadamy też dlaczego motocykl wypluł na hamowni dużo mniej niż fabryczne 145 KM mocy. Oglądajcie!
film do obejrzenia także na YT,
Sponsorzy Motocykla Używanego i akcesoria dla wszystkich
Jak pewnie się domyślacie, stworzenie takiego filmu wymaga pewnych kosztów (miejsce do nagrywania, sprzęt, montaż, itp), ale na szczęście istnieją firmy, które są przyjazne motocyklistom. Sponsorami serii „Motocykl Używany 2024” są następujące firmy:
– Castrol,
– Varta,
– Athena,
– NGK,
– TRW.
Marki te przekazują także akcesoria dla wszystkich uczestnika w serii Motocykl Używany! Każdy, kto opowie o swoim motocyklu, otrzyma olej, akumulator, świece i klocki hamulcowe takie, jakie pasują do motocykla i preferencji.
Suzuki GSX-R750K5: historia
Już od niemal 40 lat motocykle z logotypem GSX-R pozostają na szczycie listy pożądania motocyklistów z całego świata. Pierwszym z serii był GSX-R 400 wypuszczony w 1984 roku na rynek japoński, ale za najważniejszy kamień milowy uznaje się modele GSX-R 750 oraz 1100, odpowiednio z lat 85 i 86. W momencie swojego debiutu były to motocykle najbliższe wyścigowym prototypom, którymi jednocześnie każdy zwyczajny człowiek mógł jeździć po ulicach. 4-cylindrowa rzędówka 750 oszałamiała mocą 100 koni mechanicznych.
Ważnymi momentami w historii Gixerów były: wprowadzenie sześćsetki w 1992 roku oraz pojawienie się litra w 2001 roku. W ten sposób, w XXI wieku linia Suzuki GSX-R podzieliła się na trzy kategorie pojemnościowe, a siedemset pięćdziesiątka stanowiła wybitny kompromis między zwinnością i mocą.
Omawiany dziś model to GSX-R 750 z roku 2005, z oznaczeniem K5. Konstrukcyjnie jest zbieżny z generacją z 2000 roku, jednak otrzymał wiele zmian wizualnych i technologicznych: zupełnie nowe owiewki, rama pomalowana na czarno, zmodernizowany komputer, tytanowe zawory, czy 4-tłoczkowe zaciski hamulcowe. Jest to także jeden z najlżejszych Gixerów: na sucho waży ok. 165 kilogramów, a ma 145 koni mechanicznych mocy. Kolejna generacja nadeszła w 2006 roku.
Najświeższa 750-tka z serii GSX-R wyjechała na sezon 2011. W amerykańskich salonach pozostaje w sprzedaży do dziś, bez znaczących zmian konstrukcyjnych. W Europie seria GSX-R dawno zniknęła z salonów ze względu na normy emisji.
GSX-R750 K4 i K5 – typowe awarie i problemy?
Suzuki GSX-R ma opinię motocykla niezwykle trwałego i to samo dotyczy modelu GSX-R750K5 (oraz identycznego technicznie GSX-R750K4, czyli z lat 2005 i 2004). Ich silniki uważane są za pancerne i dopracowane. Istnieje jednak kilka problemów, na które skarżą się użytkownicy.
Podobno warstwa farby zbiornika oraz felg była dość cienka, co może skutkować szybkimi odpryskami. Układ hamulcowy nie należał do najbardziej wydajnych – o ile zaciski są w porządku, to klocki hamulcowe wymagają wymiany na lepsze, to samo dotyczy przewodów hamulcowych, warto zamontować stalowy oplot. Lepsza pompa hamulcowa będzie także dobrym ruchem. Artur opowiada, iż niedawno odwiedził salon Suzuki na akcję serwisową wymiany pompy. Egzemplarze, które były użytkowane bardziej ekstremalnie lub często jeździły na jednym kole mogą mieć problem z wypadającym drugim biegiem
Suzuki GSX-R650 (GSX-R750), rocznik 2004 i 2005 – dane techniczne:
Poniższe dane techniczne pochodzą z oficjalnej polskiej instrukcji Suzuki dla bliźniaczych modeli GSX-R 600 oraz 750. Dotyczą rocznika 2004 (K4), który był technicznie identyczny z omawianym w filmie rocznikiem 2005 (K5).
WYMIARY I CIĘŻAR | |
Długość całkowita | 2055 mm |
Szerokość całkowita | 715 mm |
Wysokość całkowita | 1150 mm |
Rozstaw kół | 1400 mm |
Prześwit | 135 mm |
Wysokość siedzenia | 825 mm |
Ciężar motocykla bez paliwa i oleju | 161 (163) kg |
SILNIK | |
typ | 4-suwowy, chłodzony cieczą, dohc |
Ilość cylindrów | 4 |
Średnica cylindra | 67.0 (72.0) mm |
Skok tłoka | 42.5 (46.0) mm |
Pojemność skokowa | 599 (749) cm^{3} |
Stopień sprężania | 12.5 (12.3) : 1 |
Układ zasilania | Wtrysk paliwa |
Filtr powietrza | z wkładem z włókien poliestrowych |
System rozruchu | Elektryczny |
System smarowania | smarowanie pod ciśnieniem |
PEZENIESIENIE NAPĘDU | |
Sprzęgło | Wielotarczowe, w kąpieli olejowej |
Skrzynia biegów | 6-biegowa |
Schemat zmiany biegów | 1 w dół, 5 do góry |
Przełożenie reduktora | 1.926 (79/41) / 1.857 (78/42) |
Przełożenia biegów – 1 | 2.785 (39/14) |
2 | 2.052 (39/19) |
3 | 1.681 (37/22) |
4 | 1.450 (29/20) |
5 | 1.304 (30/23) |
6 | 1.181 (26/22) |
Przełożenie przekładni głównej | 2.812 (45/16) / 2.529 (43/17) |
Łańcuch | RK525SMOZ7 (RK525ROZ5), 110 ogniw |
RAMA | |
Przednie zawieszenie | widelec teleskopowy, sprężyny spiralne, tłumienie olejowe |
Tylne zawieszenie | wahacz wleczony, sprężyna spiralna, tłumienie olejowe, |
Kąt skrętu kierownicy | 27^{o} (w lewo i w prawo) |
Kąt główki ramy | 23.2^{o} (23.15^{o} ) |
Wyprzedzenie | 93.0 mm |
Promień zawracania | 3.4 m. |
Przedni hamulec | Tarczowy, dwie tarcze hamulcowe |
Tylny hamulec | Tarczowy |
Rozmiar opony przedniej | 120/70 ZR17 (58W), bezdętkowa |
Rozmiar opony tylnej | 180/55 ZR17 (73W), bezdętkowa |
WYPOSAŻENIE ELEKTRYCZNE | |
Zapłon | Elektroniczny, tranzystorowy |
Świeca zapłonowa | NGK CR9E lub DENSO U27ESR-N |
Akumulator | GSX-R600: 12V 28.8 kC (8Ah)/10HR GSX-R750: 12V 36 kC (10 Ah)/10HR |
Generator | 3-fazowy generator prądu zmiennego |
Bezpiecznik | 30/10/10/15/10/10/10 A |
Reflektor | Dół: 12V 55W (H7); Góra: 12V 60/55W (H4) |
Światło pozycyjne | 12V 5W |
Światło tylne / hamowania | LED |
Światła kierunkowskazów | 12V 18W |
Oświetlenie szybkościomierza | LED |
Oświetlenie obrotomierza | LED |
Kontrolka biegu jałowego | LED |
Kontrolka świateł długich | LED |
Kontrolka kierunkowskazów | LED |
Kontrolka ciśnienia oleju / temp. cieczy chł. | LED |
Kontrolka układu wtryskowego | LED |
Kontrolka poziomu paliwa | LED |
POJEMNOŚCI | |
Zbiornik paliwa wraz z rezerwą | 17.0 l |
Płyn chłodzący | GSX-R600: 3000 ml / GSX-R750: 3200 ml |
Ilość oleju do napełnienia bez zmiany filtra | 2800 ml |