Suzuki Motor Corporation w Mediolanie pokazało model „e Vitara” – pierwszego elektrycznego SUVa koncernu z Hamamatsu. Produkcja Suzuki e-Vitara rozpocznie się w indyjskiej fabryce Suzuki w Gujarat wiosną 2025 r., a sprzedaż ruszy globalnie, w tym w Europie, Indiach oraz w Japonii, latem przyszłego roku.
Suzuki e VITARA powstało z wykorzystaniem rozwiązań modelu koncepcyjnego „eVX”, który w ubiegłym roku pokazano na targach Auto Expo w Indiach oraz na Japan Mobility Show w Tokio. Samochód, zaprojektowany według koncepcji „Emotional Versatile Cruiser”, łączy zaawansowaną technologię z mocną konstrukcją typową dla pozostałych SUV-ów Suzuki. To nie tylko pierwszy BEV Suzuki, ale też pierwszy samochód elektryczny japońskiej marki z nowatorskim napędem na cztery koła „ALLGRIP-e”, zbudowany na platformie „Heartect-e” stworzonej specjalnie dla potrzeb tego projektu. Suzuki e-Vitara jest zeroemisyjne, przyjazne środowisku i gwarantuje dzielność również podczas jazdy poza asfaltem.
Projekt z charakterem – nowoczesny BEV i wytrzymały SUV
Motywem przewodnim projektu SUV-a Suzuki jest „High-Tech & Adventure”, co łatwo skojarzyć z zaawansowaniem technologicznym BEV i solidnością SUV-ów Suzuki. Nowy samochód ma koła o dużej średnicy, duży rozstaw osi i deskę rozdzielczą ze zintegrowanym wyświetlaczem dużych rozmiarów. Ma także zaawansowane wyposażenie oraz konsolę środkową w kolorze fortepianowej czerni, która efektownie odbija światło.
Układ napędowy z osiami eAxle i akumulatorami litowo-żelazowo-fosforanowymi
BEV konstrukcji Suzuki wyposażono w oś/osie eAxle (w zależności od wersji, odpowiednio, 2WD lub 4WD). Zintegrowano w nich silnik/silniki wraz z falownikiem oraz bezpieczne, niezawodne akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe. Samochód charakteryzuje dobre przyspieszenie w całym zakresie prędkości (od pełnego zatrzymania do vmax).
Elektryczny napęd na 4 koła „ALLGRIP-e” z dwiema niezależnymi e-osiami
„ALLGRIP-e”, montowany w modelu e Vitara to elektryczny układ napędu na 4 koła. Przy jego opracowaniu wykorzystano doświadczenie inżynierów Suzuki w off-roadzie. Auto wyposażono w dwie niezależne e-osie, z przodu i z tyłu. System ten zapewnia nie tylko wysoką sprawność i wytrzymałość, ale także pozwala na precyzyjną kontrolę i doskonałą reakcję na gaz. ALLGRIP-e ma również tryb Trail, który przydaje się z daleka od bitych dróg. W razie utraty przyczepności jednego z kół następuje jego błyskawiczne dohamowanie. Następnie moment obrotowy jest przekierowany na inne koła (funkcja LSD).
Nowo opracowana platforma „HEARTECT-e” specjalnie dla BEV
Platforma elektrycznego SUV-a Suzuki jest lekka, chroni przed przebiciem i dzięki krótkim zwisom gwarantuje przestronność we wnętrzu. Podłogę tak konstruowano, żeby zaoszczędzić miejsce na pojemne akumulatory.
Komentarz prezydenta Suzuki
„e VITARA to nasz pierwszy BEV, którego opracowaniu poświęciliśmy wiele sił i środków, żeby dla naszych klientów stworzyć łatwy w obsłudze samochód. W zależności od wymagań i rynkowej specyfiki chcemy oferować klientom pojazdy typu BEV, hybrydy oraz auta napędzane CNG. Wprowadzenie modelu „e VITARA” to znaczący krok na drodze do obniżenia poziomu CO2. Będziemy przez cały czas rozwijać ofertę i proponować nowe rozwiązania BEV. Rozwiązania dopasowane do różnych wymagań, które łączy wspólny mianownik – neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla”.
Dane techniczne (specyfikacja europejska):
Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeżeli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.