Subaru stawia na prąd: Uncharted, E-Outback i odświeżona Solterra już niedługo na naszym rynku

3 godzin temu

Subaru przez lata kojarzyło się z dynamicznymi autami, które można było podziwiać w rajdach, a także z samochodami wyjątkowo uzdolnionymi terenowo. Teraz trzeba się jednak oswoić z tym, iż Subaru mocno się elektryfikuje. Europejską gamę tej marki niedługo zasilą trzy modele na prąd: całkiem nowe Uncharted i E-Outback oraz zmodernizowana Solterra.

Subaru to marka, która wyrobiła sobie bardzo dobrą reputację i zyskała grono wiernych fanów. Nie da się jednak ukryć, iż przez ostatnie lata została, przynajmniej w Europie, za konkurencją, głównie jeżeli chodzi o rozwój gamy. Próżno w niej szukać aut w najpopularniejszych segmentach rynkowych (jak choćby kompaktowe SUV-y), co w ewidentny sposób przekłada się na wyniki sprzedażowe.

W ciągu pięciu miesięcy br. na Starym Kontynencie nabywców znalazło zaledwie nieco ponad 10 tys. szt. – to mniej niż w przypadku kilku chińskich marek (nawet nie wspominając o liderze, MG, który sprzedał ponad 126 tys. szt.). To poziom KGM (dawniej SsangYong), które jest mimo wszystko u nas marką dość egzotyczną.

Ale wydaje się, iż sposobem na poprawę tej niekorzystnej sytuacji może być elektryfikacja (rozumiana jako wprowadzanie do oferty aut typu BEV, a nie z niedawno debiutującym napędem hybrydowym), na którą właśnie mocno postawiono.

https://magazynauto.pl/testy/subaru-outback-2-5i-platinum-test-dane-techniczne-silnik-osiagi-spalanie-bagaznik-prowadzenie-cena,aid,5136

Trzy modele wspólne z Toyotą

Subaru Europe przekazało, iż gama zostanie rozszerzona o trzy modele. Pierwszy z nich to poddana modernizacji i face liftingowi Solterra, czyli „elektryk”, który debiutował w 2021 r., a do salonów trafił w 2022 r. Kolejny to E-Outback – samochód pokazany w USA w kwietniu bieżącego roku pod nazwą Trailseeker. Ostatni to właśnie zaprezentowany, i najmniejszy z nich, Uncharted.

Wszystkie trzy elektryczne Subaru są efektem kooperacji z wiodącym japońskim koncernem, czyli Toyotą. kooperacja pomiędzy obiema firmami rozpoczęła się 20 lat temu. W jej ramach pojawiły się np. dwie generacje sportowych modeli GT86/BR-Z.

Szczególnie istotne okazało się rozszerzenie porozumienia w 2019 r. dotyczące m.in. wspólnego opracowania platformy przeznaczonej dla samochodów z napędem elektrycznym. Pierwszym efektem tej współpracy była para Toyota bZ4X oraz Subaru Solterra. Kolejne samochody są ich pochodnymi, na co wskazują nie tylko zastosowane komponenty, ale także w zasadzie identyczne kokpity. Odpowiednikami debiutujących teraz BEV-ów Subaru są następujące auta Toyoty: E-Outback to bZ4X Touring, zaś Unchrted to C-HR+. Modele te nie są jednak swoimi 100-procentowymi klonami, różnią się bowiem stylizacją pewnych elementów (np. lampy, zderzaki).

https://magazynauto.pl/testy/nowe-subaru-forester-2-0i-l-e-boxer-platinum-test-dane-techniczne-silnik-osiagi-spalanie-bagaznik-cena,aid,4935

Poniżej prezentujemy wszystkie trzy nowości Subaru.

Subaru Uncharted

Najnowszy model, Uncharted, może stać się najpopularniejszym autem Subaru. Ma bowiem kompaktowe rozmiary (4,5 m długości) i naprawdę ciekawą stylizację. Do wyboru będą wersja z przednim napędem oraz bateriami 57,7 i 77 kWh (zasięg, odpowiednio, 445 i 585 km), a także 4x4 (343 KM, 0-100 km/h w 5 s, akumulator 77 kWh, zasięg 470 km). Premiera nastąpi w październiku br., zaś sprzedaż ruszy w I kwartale 2026 r.

Dynamiczna stylizacja może być jednym z atutów Subaru Uncharted. fot. Subaru
Model Uncharted w salonach Toyoty występuje pod nazwą C-HR+. fot. Subaru

Konsolę zdominował 14-calowy dotykowy ekran z wydzielonym panelem klimatyzacji (z pokrętłami).

fot. Subaru

Subaru Solterra

Solterra, podobnie jak Toyota bZ4X, przeszła modernizację. Ten 4,7-metrowy crossover ma m.in. przeprojektowaną przednią i tylną część nadwozia oraz całkiem nową deskę rozdzielczą. Przede wszystkim jednak znacznie wzmocniono układ napędowy. Dotąd silniki elektryczne rozwijały 218 KM, a teraz – 343 KM. W efekcie auto przyspiesza do 100 km/h w 5,1 zamiast w 6,9 s. Nowy jest także akumulator trakcyjny, który ma pojemność 73,1 kWh (dotąd 71,4 kWh), co sprawia, iż zasięg ma przekraczać 500 km (przed liftingiem: do 466 km). Premiera: pod koniec br.

Solterra po liftingu ma wyraźnie odmieniony przód. fot. Subaru
Solterra to odpowiednik Toyoty bZ4X. Zdjęcie: Subaru

Deska rozdzielcza Solterry po liftingu została mocno odmieniona w stosunku do odmiany sprzed modernizacji.

fot. Subaru

Subaru E-Outback

E-Outback to elektryczne uterenowione kombi. Takich aut w zasadzie nie ma, co może przynieść temu modelowi sukces. E-Outback to „kawał auta”, mierzy bowiem ponad 4,8 m. Zastosowano w nim akumulator o pojemności 74,7 kWh (zasięg ma przekraczać 450 km) oraz silniki rozwijające 381 KM. Dzięki temu E-Outback rozpędza się do 100 km/h w zaledwie 4,4 s. Debiut rynkowy przewidziano na pierwszy kwartał przyszłego roku.

E-Outback, wraz z Toyotą bZ4X Touring, będzie jednym z niewielu elektrycznych kombi z napędem 4x4 na rynku.

fot. Subaru
E-Outback ma prześwit 21 cm, napęd 4x4 oraz dwa terenowe tryby jazdy. fot. Subaru
Wygodne rozwiązanie – miejsce dla dwóch telefonów w konsoli. fot. Subaru
Outback nowej generacji to już SUV. Raczej oficjalnie nie pojawi się w Europie. A szkoda. fot. Subaru
Idź do oryginalnego materiału