Subaru Forester 2.0i-L e-Boxer – pochwała wszechstronności |TEST

2 lat temu

Szukasz sportowych wrażeń i wyjątkowej dynamiki? W takim razie Forester nie jest autem dla ciebie. Ale jeżeli zależy ci na funkcjonalności, przestronnym wnętrzu, komforcie jazdy, bezpieczeństwie i skutecznym napędzie na obie osie – trafiłeś w dziesiątkę.

W dzisiejszych czasach SUV klasy średniej z dwulitrowym wolnossącym silnikiem o mocy zaledwie 150 KM to wyjątek, a nie reguła. Napęd Subaru Forestera jest jednak całkiem współczesny, bo wspomagany instalacją mikrohybrydową z silnikiem elektrycznym generującym niemal 17 KM.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-subaru-forester-i-fs-2-0-s-turbo-2000-test-dlugodystansowy,aid,1473

Silnik i skrzynia biegów – lepiej niż zakładano

Tym, na co należy przede wszystkim zwrócić uwagę, jest łagodna i płynna praca czterocylindrowego boxera oraz jego zdecydowana reakcja na dodanie gazu już od najniższych obrotów. To sprawia, iż jazda w warunkach miejskich, gdzie trzeba często sprawnie ruszać z miejsca, jest wyjątkowo przyjemna.

Forester pozostaje nieco w cieniu popularnych japońskich rywali – nisełusznie, bo to interesująca i atrkacyjna propozycja w swojej klasie.

Od ważącego tylko z kierowcą ponad 1,7 tony auta o mocy 150 KM nie ma co oczekiwać wyjątkowych osiągów, choć należy zauważyć, iż w pomiarach Forester osiągnął 100 km/h dużo szybciej, niż wynika to z danych – w 10,3 zamiast 11,8 s. choćby ten lepszy wynik to żadna rewelacja, ale w większości sytuacji dynamika jest wystarczająca. Choć trzeba uczciwie powiedzieć, iż np. na autostradzie podczas rozpędzania się w zakresie ok. 100-140 km/h przydałoby się więcej „pary”.

Dane techniczne Subaru Forester 2.0i-L e-Boxer Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maksymalna Maks. moment obrotowy Napęd Skrzynia biegów Długość/szerokość/wysokość Rozstaw osi Średnica zawracania Masa/ładowność Poj. bagażnika (min./maks.) Poj. zbiornika paliwa Opony Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa Zasięg Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) Cena wersji testowanej
benzynowy + elektr.
1995 cm3
B4/16
150 KM/5600 + 16,7 KM
194 Nm/4000 + 66 Nm
4x4
aut./bezstopniowa
464/182/173 cm
267 cm
10,8 m
1661/524 kg
509/1751 l
48 l (Pb 95)
225/55 R18
188 km/h
11,8 s
8,1 l/100 km
590 km
170 858 zł
208 933 zł

Na uznanie zasługuje bezstopniowa przekładnia, jaką zastosowano. Z reguły tego typu konstrukcje sprawiają, iż przy mocniejszym przyspieszaniu silnik nieprzyjemnie wyje na wysokich obrotach. CVT w Subaru pracuje niemal tak, jakby wrzucało kolejne biegi, zatem wrażenia z jazdy są zdecydowanie bardziej naturalne. Gdy ma się ochotę, przełożenia można zmieniać także łopatkami pod kierownicą.

Średnie zużycie paliwa w teście wyniosło 8,2 l, ale nieco dynamiczniejsza jazda, np. na autostradzie, podnosi je do ponad 11 l/100 km.

dane testowe (opony zimowe) Przyspieszenie 0-50 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h Przyspieszenie 0-120 km/h Przyspieszenie 0-140 km/h Hamowanie 100-0 km/h (zimne) Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) Poziom hałasu przy 50 km/h Poziom hałasu przy 100 km/h Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h) Liczba obrotów kierownicą Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) Rzeczywisty zasięg
3,9 s
10,3 s
15,8 s
23,0 s
44,5 m
43,3 m
52,6 dB
61,9 dB
96 km/h
2,7
9,0/7,4/8,2 l/100 km
580 km

Prowadzenie i komfort jazdy – spójne wrażenia

Forester całym swoim charakterem zachęca do spokojnej i zrelaksowanej jazdy. Ma bowiem naprawdę dobrze wyciszoną kabinę, całkiem wygodne siedzenia, a jego zawieszenie sprawnie i cicho rozprawia się z przeważającą częścią tego, co możemy spotkać na drogach.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-subaru-przeglad-modeli-ich-wady-oraz-zalety,aid,2067

Generalnie zestrojenie podwozia może uchodzić za modelowe dla SUV-ów tej wielkości – pracuje tak, by zapewniać jak największy komfort jazdy, ale jednocześnie sprawia, iż Forester to auto prowadzące się pewnie i wystarczająco gwałtownie reagujące na polecenia.

Jeśli w układzie jezdnym można wskazać jakiś mankament, to jest nim lekko pracujący, ale dający tylko przeciętne czucie układ kierowniczy.

1086

Trzeba także pamiętać, iż Forester nie jest samochodem, którego terenowość kończy się na nakładkach nadkoli. Dzięki sporym kołom, prześwitowi aż 22 cm i sprawnemu napędowi 4x4 z systemem X Mode, pozwalającym na wybór trybu jego pracy, Subaru można spokojnie zjechać poza asfalt.

Oczywiście wszystko to powoduje, iż kierowcy z żyłką sportowca raczej nie odnajdą w Foresterze kompana dla siebie, ale wszyscy, którzy szukają wszechstronnego i komfortowego auta – jak najbardziej.

Subaru Forester 2.0i-L e-Boxer Platinum – test: podsumowanie

Forester może nie jest w stanie podbić serca mocnym silnikiem, ale zapewnia imponujący komfort, który idzie w parze z funkcjonalną, obszerną kabiną i skutecznym napędem na obie osie.
  • znakomita przestronność, komfort jazdy, pewne prowadzenie, trakcja
  • spore spalanie w trakcie szybszej jazdy, mały bak, średnie osiągi

Przestronny, wygodny i solidnie wykończony samochód o wielu talentach. Jedynie osiągami nie zachwyca.

Idź do oryginalnego materiału