Strefy czystego powietrza: co musisz wiedzieć

2 lat temu

Gdy miasta w całej Wielkiej Brytanii wprowadzają i rozszerzają strefy niskiej emisji, ograniczamy ich zasady i przepisy

Wprowadzanie stref ultra niskiej emisji (ULEZ), stref czystego powietrza (CAZ) i innych programów ograniczających zanieczyszczenie w miastach w całej Wielkiej Brytanii przyspiesza w 2023 r. i później.

Po wdrożeniu pierwszego ULEZ w Wielkiej Brytanii w Londynie w kwietniu 2019 r. i jego późniejszej rozbudowie zaplanowanej na 29 sierpnia 2023 r., podobne inicjatywy powstały w innych dużych miastach w całej Anglii i Szkocji, od Birmingham i Oksfordu po Glasgow i Aberdeen.

Czym są strefy czystego powietrza i jak działają?

Podstawowe założenia CAZ są podobne do tych ze stref zatoru. Obszar jest wyznaczony w obrębie miasta, zwykle skupiony w centrum miasta. Pojazdy poruszające się w tej strefie i uznane za nadmiernie zanieczyszczające środowisko podlegają opłatom, w zależności od wielkości pojazdu.

Większe pojazdy, takie jak ciężarówki, autokary i autobusy, które nie spełniają wymagań dotyczących emisji (wyjaśnionych bardziej szczegółowo poniżej), są płatne w wysokości około 100 GBP, chociaż różni się to w zależności od miasta. Prywatne samochody do wynajęcia, taksówki i zwykłe pojazdy pasażerskie, które nie spełniają wymogów, mogą spodziewać się niższych opłat, ale przez cały czas ponoszą opłatę w wysokości około 10 GBP dziennie.

Podobnie jak już istniejący londyński ULEZ, CAZ będą wyróżniane znakami informującymi kierowców, iż wjeżdżają do strefy. Będą też otoczone kamerami rozpoznającymi tablice rejestracyjne. Odnotowują one każdy pojazd przejeżdżający przez strefę i porównują je z bazą danych w celu ustalenia opłaty.

CAZ będą w większości obowiązywać 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Nie przysługuje odroczenie za dni ustawowo wolne od pracy.

CAZ są teraz dostępne Aberdeen, Bath, Birmingham, Bradford, Bristol, Dundee, Edynburg, Gateshead, Londyn, Manchester, Oksford i Portsmouth.

CAZ już niedługo Glasgow od 1 czerwca 2023 r. i Sheffield od 27 lutego 2023 r.

Których pojazdów to dotyczy?

Ponieważ celem CAZ jest redukcja emisji i poprawa jakości powietrza, pojazdy zeroemisyjne nie mają się czego obawiać. Jednak kierowcy pojazdów, które emitują zanieczyszczenia, mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności. Dwa czynniki decydują o tym, czy zostaniesz obciążony opłatą i w jakiej wysokości: ile emisji emituje Twój pojazd i jaki to jest typ, ponieważ w zależności od klasy CAZ niektóre typy pojazdów są zwolnione.

Ogólna zasada jest taka, iż ​​aby podróżować po CAZ bez opłat, pojazd musi być co najmniej zgodny z normą emisji spalin Euro 4, czyli zarejestrowany po styczniu 2006 r. 6 norm (zarejestrowanych po wrześniu 2015). jeżeli Twój pojazd spełnia te normy, najprawdopodobniej nie będziesz musiał uiszczać opłaty.

Jednak choćby jeżeli Twój pojazd nie spełnia norm Euro 4 lub 6, przez cały czas możesz uniknąć opłaty, w zależności od rodzaju pojazdu i typu CAZ, przez który chcesz przejechać. Istnieją cztery rodzaje CAZ, z których każdy dotyczy różnych klas pojazdów. To są:

Klasa A, która jest skierowana do autobusów, autokarów, taksówek i prywatnych pojazdów do wynajęcia (PHV).

Klasa B, która jest skierowana do autobusów, autokarów, taksówek, PHV i pojazdów ciężarowych (HGV),

Klasa C, która jest skierowana do autobusów, autokarów, taksówek, PHV, samochodów ciężarowych i lekkich pojazdów ciężarowych (LGV),

Klasa D, która jest skierowana do autobusów, autokarów, taksówek, PHV, ciężarówek LGV i samochodów.

Większość CAZ, które mają zostać wprowadzone w Wielkiej Brytanii, to pojazdy klasy D. Ale miasta takie jak Bath i Portsmouth będą miały tylko klasę C, więc w tych miastach zwykli kierowcy samochodów osobowych nie będą musieli płacić.

Na koniec należy zauważyć, iż prawie wszystkie CAZ wprowadzają specjalne zwolnienia dla mieszkańców strefy, posiadaczy Blue Badge i pojazdów z klasą podatkową dla osób niepełnosprawnych, chociaż skala oferowanych zwolnień różni się w zależności od miasta.

Które miasta wprowadzają CAZ?

Sheffield Uruchomienie 27 lutego 2023 r

Typ strefy: klasa C

Koszt dzienny dla samochodów ciężarowych, autobusów i autokarów: 50 £ (wschód)

Opłata dzienna za taksówki: 10 funtów, samochody dostawcze i ciężarówki również 10 funtów (szac.)

Opłata za dzień dla zwykłych samochodów osobowych: 0 zł

Perspektywa CAZ w Sheffield jest mniej pewna niż w przypadku Newcastle. Pierwotnie CAZ miał zostać wprowadzony pod koniec 2021 r., ale wpływ pandemii na zanieczyszczenie powietrza (spadek do 33% w stosunku do poziomu z 2019 r.) skłonił radnych do ponownego przemyślenia. Strefa, jak jest w tej chwili proponowana, będzie klasą C, z widokiem na regularny ruch pasażerski, ale karaną za zanieczyszczające samochody ciężarowe, autokary i taksówki. Ma objąć wewnętrzną obwodnicę Sheffield i centrum miasta, w tym Park Square. Zgodnie z obecnymi propozycjami opłaty za strefę byłyby zgodne z opłatami dla miast takich jak Newcastle, z niezgodnymi samochodami ciężarowymi i autobusami pobieranymi za wjazd w wysokości 50 funtów, spadając do 10 funtów za taksówki, furgonetki i ciężarówki.

Które miasta mają już CAZ?

Wanna Na żywo od 15 marca 2021 r

Typ strefy: klasa C

Koszt dzienny dla samochodów ciężarowych, autobusów i autokarów: 100 funtów

Opłata dzienna za taksówki: 9 funtów

Opłata za dzień dla zwykłych samochodów osobowych: 0 zł

Pierwsza w Wielkiej Brytanii strefa czystego powietrza (CAZ) poza Londynem została wprowadzona w Bath. Kosztujący 23 miliony funtów program wprowadził dużą strefę klasy C, obejmującą centrum miasta Bath, Kingsmead, Walcot, Bathwick i Royal Victoria Park. Status klasy C strefy oznacza, iż ​​samochody ciężarowe, autobusy, autokary i taksówki są obciążane opłatą za wjazd do strefy, jeżeli zostaną uznane za zanieczyszczające – tj. do użytku prywatnego mogą przez cały czas normalnie przejeżdżać przez strefę i w jej obrębie bez ponoszenia opłaty. W przypadku kierowców, którzy naruszyli CAZ, opłata różni się w zależności od typu pojazdu. Samochody ciężarowe, autokary i autobusy będą musiały zapłacić 100 funtów dziennie za wjazd do strefy, podczas gdy taksówki zapłacą tylko 9 funtów.

Birmingham Mieszka od 1 czerwca 2021 r

Typ strefy: klasa D

Koszt dzienny dla samochodów ciężarowych, autobusów i autokarów: 50 funtów

Opłata dzienna za taksówki: 8 funtów

Opłata za dzień dla zwykłych samochodów osobowych: 8 funtów

Birmingham pierwotnie miało otrzymać CAZ w 2020 r., ale data premiery została przesunięta na lato 2021 r. Z powodu pandemii. CAZ obejmuje wszystkie drogi w obrębie obwodnicy Middleway A4540 Birmingham, z wyłączeniem samej obwodnicy i jest strefą klasy D. Oznacza to, iż w przeciwieństwie do ustawień klasy C w Bath, zwykli kierowcy samochodów osobowych mogą ponosić opłaty za korzystanie ze strefy, obok kierowców samochodów ciężarowych, autobusów, autokarów i taksówek. Jednak w porównaniu z Bath CAZ jest mniejszy.

Niższe będą też opłaty. Samochody ciężarowe, autobusy i autokary będą musiały zapłacić 50 funtów dziennie za korzystanie ze strefy. W przypadku wszystkich innych pojazdów opłata jest obniżona do 8 GBP. Pojazdy z klasą podatkową dla osób niepełnosprawnych są na stałe zwolnione z CAZ, podobnie jak pojazdy zabytkowe powyżej 40 lat, motocykle i autobusy szkolne. Co więcej, tymczasowe zwolnienia są dostępne dla mieszkańców, którzy będą zwolnieni przez dwa lata, zanim będą musieli zapłacić, oraz dla osób o niskich dochodach, które otrzymają jednoroczne zwolnienie przed zapłaceniem. W przeciwieństwie do innych CAZ, Birmingham nie daje wyjątków posiadaczom Blue Badge.

Strefa działa 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, także w dni ustawowo wolne od pracy.

Bradforda Na żywo od wiosny 2022

Typ strefy: klasa C

Koszt dzienny dla samochodów ciężarowych, autobusów i autokarów: 50 funtów

Opłata dzienna za taksówki: 7 GBP (pojazdy LGV i minibusy 9 GBP)

Opłata za dzień dla zwykłych samochodów osobowych: 0 zł

CAZ w centrum Bradford i okolicach miał zostać uruchomiony w styczniu 2022 r., Ale plany zostały opóźnione do późniejszej wiosny. Samochody ciężarowe, autobusy i autokary, które nie są zgodne z normą Euro 6, będą płacić 50 funtów dziennie za wjazd do strefy, która będzie kursować 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, podczas gdy pojazdy LGV i minibusy będą płacić 9 funtów. Taksówki i samochody wynajmowane prywatnie zapłacą średnio 7 funtów dziennie, jeżeli nie będą w stanie spełnić norm emisji, podczas gdy zwykli kierowcy samochodów osobowych unikają opłat w ramach obecnych planów. Oprócz strefy Rada Miasta Bradford podejmie również działania zachęcające taksówki do przesiadki na hybrydy typu plug-in i samochody elektryczne. Planowane jest również wprowadzenie autobusu elektrycznego, w tym utworzenie 1000 tras typu „parkuj i jedź”.

Gateshead Na żywo od stycznia 2023

Typ strefy: klasa C

Koszt dzienny dla samochodów ciężarowych, autobusów i autokarów: 50 funtów

Opłata dzienna za taksówki: 12,50 £, samochody dostawcze również 12,50 £

Opłata za dzień dla zwykłych samochodów osobowych: 0 zł

Pierwotnie Newcastle miało uruchomić CAZ w styczniu 2021 r. Jednak plan został odsunięty ze względu na połączenie „złego przygotowania” rządu (według członka gabinetu Rady Newcastle, Arlene Ainsley) i skutków trwającego procesu prawnego wyzwanie ze strony firmy, która przegrała przetarg na dostarczenie kamer rozpoznających tablice rejestracyjne do nadzorowania strefy. Niemniej jednak miejski CAZ został pomyślnie uruchomiony 30 stycznia 2023 r.

Skoncentrowany na centrum miasta, jest w tej chwili klasą C, z pominięciem zwykłych samochodów osobowych. Samochody ciężarowe, autobusy i autokary będą musiały zapłacić 50 funtów za wjazd do centrum Newcastle, a taksówki, furgonetki i inne prywatne pojazdy do wynajęcia zapłacą 12,5 funta.

Londyn Na żywo od 25 października 2021 r

Typ strefy: ULEZ

Koszt dzienny dla samochodów ciężarowych, autobusów i autokarów: 100 funtów

Opłata dzienna za taksówki: 12,50 GBP

Opłata za dzień dla zwykłych samochodów osobowych: 12,50 GBP

Jako największe miasto w Wielkiej Brytanii, Londyn historycznie znajdował się w czołówce zielonych innowacji. Nic więc dziwnego, iż miasto przez cały czas zaostrza przepisy dotyczące prowadzenia pojazdów.

Nowa strefa rozszerzyła istniejącą strefę ultra niskiej emisji (ULEZ), wprowadzoną w kwietniu 2019 r., Z jej obecnego położenia w centrum Londynu na North Circular Road (A406) i South Circular Road (A205), z wyłączeniem samych dróg okrężnych. Potwierdzono rozszerzenie ULEZ na 29 sierpnia 2023 r., Obejmujące wszystkie dzielnice Londynu, ale nie M25. Podobnie jak obecny ULEZ, program działa przez cały czas. Samochody osobowe, dostawcze i motocykle, które nie spełniają norm Euro 4 lub Euro 6 (w zależności od typu pojazdu) będą objęte opłatą. Zostanie ona ustalona na 12,50 GBP dla samochodów osobowych, dostawczych i motocykli. Autobusy i autokary będą musiały zapłacić 100 funtów za korzystanie ze strefy, chyba iż należą do klasy podatkowej osób niepełnosprawnych lub niepełnosprawnych pojazdów pasażerskich. Samochody hybrydowe nie są zwolnione z opłat ULEZ, jeżeli ich silniki nie są zgodne z normą Euro 4, chociaż większość nowoczesnych hybryd spełnia już normy Euro 4, 5 lub 6, więc nie zapłaci ULEZ. Grzywna dla tych, którzy nie płacą, zostanie zwiększona ze 160 do 180 funtów.

Potwierdzona ekspansja zostanie wyegzekwowana od parku regionalnego Lee Valley na północy i Biggin Hill na południu, przesuwając się na zachód do West Drayton i North Ockendon na wschodzie. Będzie działać 24 godziny na dobę każdego dnia w roku, z wyjątkiem Bożego Narodzenia. Wraz z potwierdzonym rozszerzeniem usunięta zostanie roczna opłata w wysokości 10 GBP za rejestrację w usłudze Auto Pay. Jest to zautomatyzowana usługa, która pozwala kierowcom zarejestrować swoje pojazdy, aby uniknąć ryzyka utraty płatności.

Manchester Mieszka od maja 2022

Typ strefy: klasa C

Koszt dzienny dla samochodów ciężarowych, autobusów i autokarów: 60 £, samochody dostawcze 10 £ (wschód)

Opłata dzienna za taksówki: 7,50 £ (wschód)

Opłata za dzień dla zwykłych samochodów osobowych: 0 zł

CAZ w Manchesterze jest największym tego typu. Strefa, która obejmuje znaczną część obszaru Greater Manchester, jest klasą C, więc podobnie jak w Bath ograniczenia i opłaty dotyczą tylko samochodów ciężarowych, autobusów, autokarów, furgonetek, taksówek i prywatnych pojazdów do wynajęcia. Na razie zwolnione są zwykłe samochody osobowe. Strefa działa siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, 365 dni w roku i, podobnie jak inne strefy z tej listy, jest nadzorowana przez kamery automatycznie rozpoznające tablice rejestracyjne. Opłaty są naliczane zgodnie z przedziałem emisji i typem pojazdu i są uiszczane za pośrednictwem witryny rządowej. Samochody ciężarowe, autobusy i autokary, które nie spełniają wymogów, płacą 60 funtów za korzystanie ze strefy, spadając do 10 funtów za samochody dostawcze. Samochody osobowe wjeżdżają za darmo. Jednak taksówki płacą 7,50 GBP. Zwolnienia są dostępne dla pojazdów uprzywilejowanych, niektórych samochodów zabytkowych i pojazdów z klasami podatkowymi dla osób niepełnosprawnych.

Bristol: Na żywo od 28 listopada 2022 r

Typ strefy: klasa D

Koszt dzienny dla samochodów ciężarowych, autobusów i autokarów: 100 funtów

Opłata dzienna za taksówki: 9 funtów

Opłata za dzień dla zwykłych samochodów osobowych: 9 funtów

Strefa Bristolu obejmuje stosunkowo niewielki obszar, ale ogranicza zarówno starsze, bardziej zanieczyszczające samochody prywatne, jak i pojazdy użytkowe. Strefa, działająca przez cały czas, również w święta państwowe, obejmuje stosunkowo niewielki obszar obejmujący centrum Bristolu, Temple Quay i najbliższe otoczenie. Niespełniające wymagań LGV, autobusy, autokary i taksówki, a także niespełniające wymagań pojazdy prywatne ponoszą opłaty za wjazd do strefy.

Opłata wynosi 100 funtów dziennie dla większych pojazdów i 9 funtów dziennie dla prywatnych. Istnieje jednak kilka zwolnień z opłaty. Osoby, które już mieszkają w CAZ, nie będą musiały uiszczać opłaty przez co najmniej rok od daty jej wdrożenia, podobnie jak posiadacze Blue Badge z Bristolu lub kierowcy o niskich dochodach, którzy muszą wjechać do strefy w celu podjęcia pracy. Pojazdy odwiedzające szpitale w strefie również unikają opłaty, podobnie jak pojazdy ze statusem podatkowym dla osób niepełnosprawnych.

Dundee Na żywo od 24 maja 2022 r

Typ strefy: klasa D

Koszt dzienny dla samochodów ciężarowych, autobusów i autokarów: 60 funtów

Opłata dzienna za taksówki: Nieznany

Opłata za dzień dla zwykłych samochodów osobowych: 60 funtów

Dundee było pierwszym szkockim miastem, które otrzymało strefę czystego powietrza w postaci strefy niskiej emisji, kiedy plany weszły w życie 24 maja 2022 r. Strefa znajduje się wewnątrz wewnętrznej obwodnicy miasta, z dostępem dozwolonym tylko dla niektórych rodzaje pojazdy. Zaproponowano dwuletni okres karencji zarówno dla mieszkańców, jak i nierezydentów proponowanej strefy LEZ, a także dla typów pojazdów nieobjętych zwolnieniem, co oznacza, iż ​​pełne egzekwowanie rozpocznie się 30 maja 2024 r.

Edynburg Na żywo od 31 maja 2022 r., Ale będzie egzekwowane od 1 czerwca 2024 r

Typ strefy: klasa C

Koszt dzienny dla samochodów ciężarowych, autobusów i autokarów: 60 funtów

Opłata dzienna za taksówki: Nieznany

Opłata za dzień dla zwykłych samochodów osobowych: 60 funtów

Edynburg poszedł w ślady Dundee o kilka dni, wprowadzając własną strefę niskiej emisji. Proponowany program zakłada zakaz wjazdu do centrum miasta wszystkich pojazdów z silnikiem Diesla niezgodnych z normą Euro 6 od maja 2022 r., a także wszystkich pojazdów benzynowych, które nie spełniają norm emisji spalin Euro 4. Obejmuje to samochody osobowe, a także autobusy i samochody ciężarowe. Chociaż dzienne koszty korzystania ze strefy przez takie pojazdy nie zostały jeszcze ujawnione, Rada Miasta Edynburga, która koordynuje strefę, powiedziała, iż ​​kierowcy, którzy złamią przepisy, zostaną ukarani grzywną w wysokości 60 funtów. Powtarzające się wykroczenia w ciągu 90 dni spowodują mniej więcej podwojenie grzywny. Oczekuje się jednak, iż kary nie zaczną obowiązywać do 2024 r.

Aberdeen Działa od 30 maja 2022 r., ale będzie obowiązywać od maja 2024 r

Typ strefy: klasa C

Koszt dzienny dla samochodów ciężarowych, autobusów i autokarów: 60 funtów

Opłata dzienna za taksówki: Nieznany

Opłata za dzień dla zwykłych samochodów osobowych: 60 funtów

Aberdeen było drugim szkockim miastem, które uzyskało strefę czystego powietrza, która weszła w życie w maju 2022 r. Znaczna część centrum miasta jest objęta strefą, ale badania rady miasta sugerują, iż niektóre obszary zanieczyszczenia pozostaną choćby przy obowiązuje strefa LEZ, o ile nie zostaną wprowadzone dalsze działania ograniczające ruch. Rada będzie dążyć do wprowadzenia zmian na drogach w centrum miasta, aby priorytetowo potraktować osoby spacerujące, jeżdżące na rowerze, korzystające z transportu publicznego. Posiadacze niebieskiej odznaki są zwolnieni z tej opłaty, podobnie jak we wszystkich innych szkockich miastach.

Portsmouth Na żywo od 29 listopada 2021 r

Typ strefy: Klasa B

Koszt dzienny dla samochodów ciężarowych, autobusów i autokarów: 50 funtów

Opłata dzienna za taksówki: 10 funtów

Opłata za dzień dla zwykłych samochodów osobowych: 0 zł

CAZ w Portsmouth rozciąga się od miejsca, w którym M275 łączy się z miastem, w dół Kingston Road i Fratton Road do Gunwharf Quays iz powrotem do M275, obejmując Portsmouth University, główne centrum handlowe miasta i port. Niespełniające wymagań samochody ciężarowe, autobusy i autokary zostaną obciążone opłatą w wysokości 50 GBP za wjazd do strefy, spadając do 10 GBP za niezgodne taksówki i prywatne pojazdy wynajmowane. Z opłaty zwolnione są pojazdy z kategorią podatkową dla osób niepełnosprawnych oraz pojazdy wojskowe.

Prywatne samochody osobowe, dostawcze i motocykle nie są w tej chwili pobierane za wjazd do CAZ w Portsmouth, niezależnie od ich wieku.

Oksford Na żywo od 28 lutego 2022 r

Typ strefy: Strefa zeroemisyjna (ZEZ)

Koszt dzienny dla samochodów ciężarowych, autobusów i autokarów: 2, 4 lub 10 funtów

Opłata dzienna za taksówki: 2, 4 lub 10 funtów

Opłata za dzień dla zwykłych samochodów osobowych: 2, 4 lub 10 funtów

Oxford technicznie ma strefę zerowej emisji (ZEZ), która jest podobna do CAZ, ale bardziej wszechstronna. Po raz pierwszy zaproponowany w 2015 roku program pilotażowy dla strefy obejmuje kilka ulic w centrum Oksfordu, w tym St Michael’s Street i New Inn Hall Street. Strefa jest mniej karalna niż większość innych CAZ. Na przykład nie będzie działał 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, zamiast tego będzie aktywny tylko między 7:00 a 19:00, chociaż będzie działał codziennie. Opłaty będą znacznie niższe niż w każdym innym mieście.

Pojazdy bezemisyjne mogą korzystać ze strefy bezpłatnie, ale za wjazd na teren innych pojazdów obowiązuje opłata w wysokości od 2 do 10 funtów dziennie. Pojazdy, które emitują mniej niż 75 g/km CO2, będą obciążone opłatą w wysokości 2 GBP, która wzrośnie do 4 GBP w sierpniu 2025 r. Kierowcy pojazdów wyposażonych w silniki benzynowe Euro 4 lub silniki wysokoprężne Euro 6 zostaną obciążeni opłatą w wysokości 4 GBP (wzrost do 8 GBP). . W przypadku bardziej zanieczyszczających pojazdów opłata wynosi 10 GBP (wzrost do 20 GBP). Zniżki na opłaty będą dostępne dla osób już zamieszkałych w strefie, pojazdów służbowych, posiadaczy Blue Badge oraz pojazdów z klasą podatkową dla osób niepełnosprawnych.

Inni

Leeds i Liverpool miały otrzymać CAZ, jednak pandemia i szereg problemów prawnych sprawiły, iż plany zostały wstrzymane. W Leeds prawdopodobnie będzie to trwało w nieskończoność, ponieważ ocenia się, iż jakość powietrza jest regularnie poniżej poziomu, który prawnie wymagałby CAZ. Nottingham również anulowało swoje plany dotyczące CAZ, zamiast tego zdecydowało się na zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza poprzez przebudowę autobusów i konwersję pojazdów należących do samorządu na hybrydowe lub elektryczne układy napędowe. W Cambridge realizowane są dyskusje nad wprowadzeniem CAZ, ale decyzja nie została podjęta w żaden sposób.

Idź do oryginalnego materiału