W ubiegłym roku samochody w nadwoziu SUV stanowiły więcej niż połowę rejestracji nowych samochodów w Europie. Który był najpopularniejszy? Dla niektórych może być to zdziwienie, bo chodzi o auto względnie bardzo drogie, które ma wiele krytycznych opinii. Mimo to jest bestsellerem w tym segmencie już drugi rok z rzędu.
Rekordowa sprzedaż SUV-ów
Światło na najlepiej sprzedające się SUV-y w Europie rzuca nowy raport Jato Dynamics. W 2024 r. klienci na 28 głównych rynkach Starego Kontynentu kupili łącznie 6,92 miliona SUV-ów. To o 4 proc. więcej niż w 2023 r. Udział tego nadwozia w europejskim rynku aut osobowych wyniósł rekordowe 54 proc. Najpopularniejsze są kompaktowe gabaryty, czyli segment C-SUV (42 proc. udziału). Drugim najpopularniejszym rodzajem są mniejsze modele z segmentu B-SUV (36 proc.). Co ciekawe, dynamicznie rośnie (+13 proc.) zapotrzebowanie na luksusowe SUV-y klasy premium.
Najwięcej SUV-ów w Europie (blisko 1/4 wszystkich) sprzedała Grupa Volkswagen. Na drugim miejscu uplasował się koncern Stellantis, a podium skompletował Hyundai Motor Group. SUV-y były najważniejsze dla sprzedaży takich producentów jak Jaguar Land Rover, Geely (m.in. Volvo), Honda i SAIC Motor. Mniej niż połowę sprzedaży SUV-y stanowiły w przypadku Stellantisa, Grupy Renault, BMW Mercedesa i Mitsubishi.
Który SUV był najpopularniejszy w Europie?
Drugi rok z rzędu najpopularniejszym SUV-em jest Tesla Model Y. Samochód elektryczny produkowany pod Berlinem uzyskał 209 214 rejestracji. Z jednej strony to sukces, z drugiej porażka, bo w 2023 r. był numer jeden w ogólnym zestawieniu. Wiele osób może być tym zdziwionym, bo nie dość, iż Tesla Model Y to elektryk, kosztuje ponad 200 tys. zł, a do tego miewa różne opinie co do jakości wykonania. Mimo tego jest naprawdę rozchwytywana, choćby mimo braku dotacji na wielu rynkach.
Spadek rejestracji Tesli Model Y o 17 proc. pozwolił utrzymać się na pierwszym miejscu, ale triumf nie był spektakularny. Na drugim miejscu w segmencie SUV sklasyfikowano Volkswagena T-Roca. Najpopularniejszy B-SUV uzyskał 202 840 rejestracji, czyli 1 proc. mniej niż rok wcześniej. Podium uzupełniła coraz popularniejsza Toyota Yaris Cross, która po 10-procentowym wzroście miała 194 006 rejestracji.
Kto poza czołową trójką?
Do podium najmniej straciła Dacia Duster (175 213 szt.) i Kia Sportage (168 017 szt.). Szósty Volkswagen Tiguan (164 604) miał obok T-Roca najważniejszy wkład w sprzedażowy sukces koncernu VW. W koncernie Stellantis najwięcej klientów zebrał Peugeot 2008 (162 028 szt.), który wyprzedził w rankingu Hyundaia Tucsona (154 717) i Forda Pumę (149 112). Dziesiątkę skompletował Renault Captur (147 178), który był wybierany częściej niż Nissan Qashqai (140 330) czy Toyota C-HR (121 290).
Powyżej 100 tys. rejestracji odnotowały jeszcze tylko BMW X1 (117 041), Volkswagen T-Cross (113 882), Ford Kuga (105 143) i Skoda Kamiq (102 253). kilka do tego progu zabrakło Hyundaiowi Kona (98 447), Skodzie Karoq (98 394), MG ZS (97 901), Peugeotowi 3008 (97 254) i Cuprze Formentor (95 236). Do Top 25 zakwalifikowały się jeszcze Skoda Kodiaq (91 236), Nissan Juke (91 071), Volvo XC60 (90 013) i Volkswagen Taigo (82 524). Mimo 14-procentowego wzrostu, do tego grona nie załapała się Toyota RAV4 (81 164).