
Koncern Stellantis wprowadza nowe hybrydowe układy napędowe. Do pracy zaprzęgają one 4-cylindrowe jednostki o pojemności 1.6 i 2.0 oraz niewielkie silnik i baterię trakcyjną. Istnieje duże prawdopodobieństwo, iż zostaną użyte w przyszłych Alfach Romeo Stelvio i Giulia.
Alfa Romeo Stelvio nowej generacji miała pojawić się na rynku jeszcze we wrześniu tego roku, a Giulia – na początku 2026 roku. Tak się jednak nie stanie. Ich debiut może zostać przesunięty choćby o 2 lata. Powód? Zmiana dotyczące układów napędowych.

Początkowo następcy Giulii i Stelvio mieli być elektryczni. Jednak słabnące zainteresowanie takimi modelami sprawiło, iż Włosi zmienili swoje plany, jak uczyniło to zresztą wielu innych wytwórców. Na dziś wiadomo, iż oba modele Alfy Romeo otrzymają zarówno silniki elektryczne, jak i spalinowe.
Hybryda z silnikiem 1.6
Nowy układ hybrydowy zadebiutował właśnie w Jeepie Cherokee kolejnej generacji, który nie będzie oferowany w Europie. Trzon w jego przypadku stanowi 1,6-litrowa jednostka benzynowa o mocy 177 KM.
Pracuje ona w cyklu Millera, opóźniającym zamykanie zaworów dolotowych, co ma na celu podniesienie wydajności spalania. Turbosprężarka zapewnia ładowanie z ciśnieniem do 3,8 bara, a łączna moc układu hybrydowego to 210 KM. W przypadku Jeepa Cherokee zużycie paliwa wynosi 6,4 l/100 km.

Całość uzupełniają niewielka bateria trakcyjna (1,03 kWh) oraz dwusilnikowa, automatyczna skrzynia biegów. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Amerykanów „dzieli ona moc silnika na dwa przepływy mocy – jeden elektryczny i jeden mechaniczny. Kluczowymi elementami przenoszenia momentu obrotowego wewnątrz skrzyni biegów są dwa silniki-generatory i przekładnia planetarna”.
Jeep informuje również, iż nowy silnik został zaprojektowany w Europie, a pompy do układu chłodzenia silnika i akumulatora oraz sprężarka klimatyzacji są napędzane elektrycznie. Co to za jednostka? Najprawdopodobniej 1.6 THP, które w tej chwili jest łączone z hybrydą plug-in, wykorzystywaną w wielu modelach Stellantisa.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/przelomowy-uklad-hybrydowy-chinsko-francuskiej-spolki-wchodzi-do-gry-ma-napedzac-elektryki,aid,5128W drodze jest też druga hybryda
Jak informuje włoski portal Alvolante, druga nowa jednostka napędowa to hybrydowa odmiana 2-litrowego silnika GME, znanego m.in. z Alf Romeo Giulia i Stelvio. Rozwija w nich 200 lub 280 KM i współpracuje z 8-biegowym automatem z konwerterem.

W przypadku nowej odmiany należy się spodziewać podobnej przekładni do tej użytej w silniku 1.6. Co istotne, silnik 2.0 GME T4 Evo ma być dostępny również w odmianie z wtyczką (plug-in).
https://magazynauto.pl/testy/alfa-romeo-giulia-2-0-turbo-q4-pozdrowienia-z-epoki-analogowej-test,aid,3712Na platformie STLA Large
Nowy Jeep Cherokee, który mierzy 478 cm długości, został zbudowany na platformie STLA Large. Z tej samej skorzystają również obie nowe Alfy Romeo. A to oznacza, iż układ hybrydowy z jednostką 1.6 trafi pod ich maski. prawdopodobnie 2.0 GME T4 Evo – również.

Mniejszy napęd hybrydowy mógłby też obsłużyć europejskie SUV-y Stellantisa, oparte na platformie STLA Medium. Czyli m.in. Citroena C5 Aircossa, Peugeota 3008 i Opla Grandlanda. W ich przypadku do dyspozycji są 145-konna hybryda (silnik 1.2 Turbo) 195-konny plug-in oraz silniki elektryczne.
Wprowadzenie słabszego wariantu hybrydy 1.6, wypełniłoby lukę pomiędzy dwoma podstawowymi napędami. Czy tak się stanie? To się okaże.