Według informatorów włoski producent samochodów Stellantis rozważa sprzedaż swojej podupadającej luksusowej marki Maserati. Turyńska spółka holdingowa motoryzacyjna (Fiat, Chrysler, Opel , Alfa Romeo, Jeep i Peugeot ) zleciła firmie audytorsko-konsultingowej McKinsey przejrzenie wszystkich opcji dla Maserati, poinformowały Reuters dwie osoby zaznajomione ze sprawą. Jednak prace nad tym są wciąż na wczesnym etapie.
W kwietniu Stellantis zlecił McKinsey zbadanie wpływu amerykańskich taryf na marki samochodów sportowych Maserati i Alfa Romeo, które w tej chwili pracują nad swoją strategią. W tym czasie czwarty co do wielkości producent samochodów na świecie podkreślił swoje wsparcie dla obu producentów. McKinsey odmówił komentarza na temat tych informacji. Rzecznik Stellantis powiedział, iż Maserati nie jest na sprzedaż.
Sprzedaż Maserati w 2024 r. zmniejszona o połowę
W zeszłym roku sprzedaż Maserati spadła o ponad połowę do nieco poniżej 11 300 pojazdów. Marka odnotowała stratę operacyjną w wysokości 260 mln euro. Nowe modele są w tej chwili wstrzymane, ponieważ Stellantis wezwał do gruntownej przebudowy strategii w zeszłym roku.
Dyrektor generalny marki Santo Ficili powiedział, iż nowy plan biznesowy zostanie przedstawiony niedługo po objęciu stanowiska przez nowego dyrektora generalnego Stellantis, Antonio Filosa (51), w przyszły poniedziałek. Jego poprzednik, Carlos Tavares (66), zrezygnował w grudniu. Zdecydowanie odrzucił pomysł oddzielenia którejkolwiek z 14 marek grupy. W międzyczasie przewodniczący zarządu John Elkann (49) będzie kierował grupą.
Według amerykańskiego nadawcy potencjalnymi nabywcami są przede wszystkim chińscy producenci samochodów, tacy jak Chery, którzy chcą zdobyć silniejszą pozycję w Europie. Byłoby to porównywalne z zakupem brytyjskiej firmy MG Motor przez SAIC w 2007 r. lub przejęciem szwedzkiej firmy Volvo Cars przez Geely w 2010 r.
Jednak nie ma jednomyślności wśród kierownictwa Stellantis w sprawie Maserati, informuje Reuters. Niektórzy są przekonani, iż Stellantis nie będzie w stanie ponownie wprowadzić Maserati na rynek i iż sprzedaż byłaby najlepszą opcją. Inni obawiają się, iż sprzedaż jedynej luksusowej marki poważnie zaszkodziłaby reputacji Stellantis.