Świat sportów motorowych wkracza w nową erę. Puchar Świata Extreme H to pierwszy na świecie cykl tej rangi dla samochodów na wodór. Zastąpi on dotychczasowe zmagania elektrycznych buggy w ramach Extreme E.
Co to jest Extreme H?
Extreme H to przełomowy projekt, który ma na celu zaprezentowanie potencjału wodoru jako czystego i efektywnego źródła energii. Zawody te będą odbywały się z wykorzystaniem nowego pojazdu Pioneer 25, opracowanego przez Spark Racing Technology. Samochód ten, wyposażony w ogniwo paliwowe o mocy 75 kWh od firmy Symbio, generuje 550 KM i rozpędza się do 100 km/h w zaledwie 4,5 sekundy, pomimo swojej masy wynoszącej 2 200 kg.
Mark Grain, dyrektor techniczny Extreme E, powiedział: „Przejście na wodór to naturalna ewolucja naszej serii. Pioneer 25 oferuje znacznie wyższe osiągi niż jego poprzednik, ODYSSEY 21. Chcemy pokazać, iż pojazdy na ogniwa paliwowe mogą być zarówno ekscytujące, jak i wytrzymałe”.
Sezon Extreme H rozpocznie się w 2025 roku w Arabii Saudyjskiej, a w jego ramach zaplanowano 10 rund na pięciu kontynentach. Kolejne wyścigi odbędą się m.in. w Europie (Wielka Brytania, Niemcy, Włochy) oraz w Stanach Zjednoczonych. Dokładne daty zostaną ogłoszone wkrótce.
Dlaczego wodór?
Wybór wodoru jako napędu przyszłości nie jest przypadkowy. Ogniwa paliwowe są bezemisyjne, a ich zastosowanie w motorsporcie ma na celu przyśpieszenie inwestycji w infrastrukturę wodorową na całym świecie. FIA wierzy, iż zawody takie jak Extreme H mogą stanowić doskonałą platformę testową dla innowacyjnych rozwiązań energetycznych.
Alejandro Agag, założyciel Extreme H, powiedział: „To dumny moment, gdy nasza seria staje się oficjalnym pucharem świata FIA. To nie tylko krok naprzód w prezentacji potencjału wodoru, ale także potwierdzenie najwyższych standardów, jakie motorsport może oferować”.
Co z elektrykami?
Choć elektryczne buggy Extreme E odchodzą do historii, idea wyścigów opartych na energii odnawialnej trwa. Przejście na wodór nie oznacza porzucenia rozwiązań elektrycznych, ale ich rozwój. Pioneer 25 przez cały czas wykorzystuje silniki elektryczne, jednak zasilane energią pochodzącą z ogniw wodorowych, co łączy zalety obu technologii.
Przeciwnicy elektrycznych samochodów mogą się cieszyć – wodór jako paliwo wydaje się bardziej uniwersalny i przyszłościowy. Jedno jest pewne: Extreme H otwiera nowy rozdział w motorsporcie, który obiecuje łączyć ekologię z adrenaliną.
Równość w motorsporcie
Oprócz aspektu technologicznego, Extreme H kładzie duży nacisk na parytet płci w sportach motorowych. Podobnie jak wcześniej w Extreme E, każdy zespół będzie składał się z kobiety i mężczycny, co ma na celu stworzenie bardziej inkluzywnego i sprawiedliwego środowiska wyścigowego.
Mohammed Ben Sulayem, prezydent FIA, podkreślił: „FIA wspiera inicjatywy wyznaczające nowe standardy w zakresie zrównoważoności i równości. Wierzymy, iż Extreme H przyczyni się do popularyzacji technologii wodorowej oraz do stworzenia bardziej inkluzywnej kultury wyścigowej”.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.