
SsangYong Torres to odważnie zaprojektowany, przestronny i wygodny SUV z pogranicza segmentu kompaktowego i klasy średniej. To także element strategii nowego otwarcia koreańskiej marki. Plany są ambitne, a konkurencja zaprawiona w boju. Łatwo nie będzie.
SsangYong od lat pozostaje w cieniu swoich popularnych „rodaków”: Hyundaia i Kii. Nie ustaje jednak w wysiłkach, by zniwelować dzielący go od nich dystans. I ostatnio idzie mu coraz lepiej (choć droga do pokonania wciąż daleka). Najnowsza próba, średniej wielkości SUV Torres, wydaje się kolejnym ważnym krokiem. Czy we właściwym kierunku?
Awangardowy SUV w terenowym stylu
Do atutów nowości z Korei należy odważny design. W oczy rzuca się interesujący przód, ale wrażenie robią też szerokie tylne słupki oraz sam tył. Dzięki imitacji osłony koła zapasowego i umieszczonej z boku klamki (sugerującej, że klapa bagażnika otwiera się na bok, mimo że zwyczajnie się unosi), przypomina on rasowe „terenówki”.

Warto też zwrócić uwagę na bardzo nietypową linię dachu, która wznosi się od przedniej szyby aż za drugą parę drzwi, a potem załamuje i opada aż do tylnego spojlera. W efekcie podróżujący w obu rzędach tego sporego SUV-a (4,7 m długości) dysponują ogromną przestrzenią nad głowami – choćby „dwumetrowcy” mają jeszcze trochę zapasu. Miejsca na nogi nie jest aż tak dużo, ale wystarczająco, by z przodu i z tyłu jednocześnie podróżowały wysokie osoby.
Bagażnik ma solidne 703 l pojemności, wliczając obszerny schowek pod dnem. W autach wyposażonych w napęd obu osi – jak testowane – znaczną część owego schowka zajmuje jednak koło dojazdowe. Ale nad podłogą i tak pozostaje dużo przestrzeni do wykorzystania.
1270
Jakość i wykończenie – na dobrym poziomie
Do wykończenia wnętrza użyto bardzo przyzwoitych materiałów – np. deskę rozdzielczą, w dolnej części wykonaną z dosyć tanio wyglądających plastików, na widoku pokrywają przyjemne dla oka i w dotyku tworzywa oraz syntetyczna skóra. Ta na siedzeniach w opisywanej, topowej wersji wyposażeniowej Wild jest naturalna.
https://magazynauto.pl/testy/skoda-kodiaq-1-5-tsi-dsg-style-nadal-w-bardzo-dobrej-formie-test,aid,3515Wzrok przykuwają spłaszczona kierownica i dodatkowy ekran w dolnej części konsoli, którym – podobnie jak w większych modelach Audi – zarządza się m.in. klimatyzacją czy ogrzewaniem szyb. Choć dookoła kierowcy nie ma wielu fizycznych przełączników (większość przycisków skupia się na kierownicy), a większość ustawień i funkcji zmienia się dotykowo, obsługa nie sprawia trudności.
Można mieć zastrzeżenia do niedzisiejszej grafiki wskaźników i centralnego wyświetlacza z nie do końca poukładanym menu, ale ważne, że do dyspozycji jest łączność z Android Auto i Apple CarPlay (choć wyłącznie przewodowa). Na co dzień docenia się także znaczną liczbę wnęk i schowków, przeważnie obszernych.
1271
Miłośnik spokojnych tras
Podczas jazdy Torres ma komfortową, daleką od dynamiki naturę. Składają się na nią dwa elementy. Pierwszym jest zawieszenie, które bez trudu radzi sobie z utrzymywaniem w ryzach tego 1,6-tonowego auta, choćby po gwałtowniejszych manewrach. W szybkich zakrętach „płuży” przodem, ale w granicach rozsądku skręca wystarczająco dobrze. Do tego sprawnie i bez dudnienia tłumi znaczną część wstrząsów, przepuszczając je do wnętrza głównie na większych wyrwach, krótkich progach i ukośnych uskokach.
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywana-kia-sorento-iii-2-0-crdi-2016-test-dlugodystansowy,aid,915Drugim czynnikiem odpowiedzialnym za nieco zrelaksowany charakter Torresa jest jego napęd. „Gama” silnikowa składa się tylko z jednej benzynowej jednostki 1.5 turbo o mocy 163 KM. Niby niedużo jak na tej wielkości auto, ale SsangYong osiąga „setkę” w akceptowalne 10,6 s, a siły zaczyna mu trochę brakować dopiero przy trzycyfrowych prędkościach.
benzynowy, turbo |
1497 cm3 |
R4/16 |
163 KM/5000 |
280 Nm/1500 |
4x4 |
aut./6-biegowa |
470/189/172 cm |
268 cm |
10,8 m |
1618/552/1500 kg |
703/1662 l |
50 l (Pb 95) |
245/45 R20 |
191 km/h |
b.d. |
9,1 l/100 km |
540 km |
139 900 zł |
202 900 zł |
W sprzyjających warunkach, np. w spokojnie pokonywanej trasie omijającej drogi szybkiego ruchu, nieduży silnik zużywa mniej niż 7 l paliwa na 100 km. Miejskie korki podnoszą jednak spalanie do poziomu powyżej 10 l, a autostradowe tempo choćby do 11-12 litrów.
3,6 s |
10,6 s |
20,2 s |
38,9 m |
39,2 m |
55,0 dB |
64,6 dB |
98 km/h |
2,6 |
10,6/6,8/8,7 l/100 km |
570 km |
Z przednim napędem i ręczną skrzynią Torresa można mieć już za mniej niż 140 tys. zł. Taka cena, na poziomie znacznie mniejszych aut, może przyciągnąć klientów. Testowany wariant zamyka jednak cennik nowego modelu. Kosztuje 202 900 zł, musi zatem stawić czoła bardziej renomowanym rywalom o zbliżonych rozmiarach. A to może już nie być takie łatwe.
SsangYong Torres 1.5 GDI Turbo 6AT 4x4 Wild – test: podsumowanie
- ciekawy design, duże wnętrze i kufer, napęd 4x4, bogate wyposażenie
- przeciętne osiągi, spore spalanie na autostradzie, wysoka cena
Ciekawa nowość na rynku średniej wielkości SUV-ów. Choć atrakcyjniejsza w tańszych odmianach.