Sprzedaż Tesli pod kreską – Europa wybiera nowe marki i hybrydy

6 godzin temu

Tesla, niegdyś niekwestionowany lider rynku aut elektrycznych w Europie, notuje już piąty miesiąc z rzędu spadku sprzedaży na Starym Kontynencie. Jak wynika z najnowszych danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), w maju 2025 roku sprzedaż Tesli w Europie spadła o 27,9% rok do roku, a jej udział rynkowy obniżył się z 1,8% do 1,2%. Coraz silniejsza konkurencja ze strony chińskich producentów oraz niechęć części klientów do politycznych wystąpień Elona Muska wywierają wyraźną presję na amerykańskiego giganta.

Tesli musi zmienić strategię w Europie

Ostatnie miesiące pokazują, iż strategia Tesli w Europie wymaga pilnej rewizji. Firma w maju 2025 roku sprzedała w Europie aż o 27,9% mniej samochodów niż rok wcześniej. To już piąty z rzędu miesiąc spadków, a udział rynkowy Tesli zmalał do zaledwie 1,2%. Dla porównania, w analogicznym okresie rok wcześniej wynosił on 1,8%.

Na taką sytuację wpłynęło kilka czynników. Po pierwsze, europejscy konsumenci coraz chętniej sięgają po tańsze modele produkowane w Chinach, które zdobywają uznanie dzięki korzystnej relacji ceny do jakości oraz innowacyjnym rozwiązaniom. Po drugie, część klientów otwarcie bojkotuje markę w reakcji na polityczne wypowiedzi Elona Muska. Po trzecie, coraz ostrzejsza rywalizacja ze strony tradycyjnych koncernów motoryzacyjnych i chińskich firm, wspierana napięciami handlowymi oraz intensywnymi premierami nowych modeli elektryków, powoduje, iż choćby odświeżony Model Y nie jest w stanie znacząco odwrócić trendu.

Hybrydy i elektryki w górę, a Tesla pod presją

Z najnowszych statystyk ACEA wynika, iż ogólny rynek samochodowy w Europie notuje lekki wzrost – w maju 2025 roku sprzedaż wzrosła o 1,9% rok do roku. Napędzają go głównie samochody z alternatywnymi napędami – liczba rejestracji aut całkowicie elektrycznych (BEV) wzrosła o 26,1%, hybryd plug-in (PHEV) o 15%, a klasycznych hybryd (HEV) o 19,8%. W sumie w krajach Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii i Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) w maju zarejestrowano 1,11 mln nowych samochodów osobowych, podczas gdy w kwietniu odnotowano niewielki spadek (-0,3%).

Zdecydowanym liderem wzrostów jest chiński koncern SAIC, którego rejestracje skoczyły aż o 22,5%, podczas gdy niemieckie BMW zanotowało 5,6% wzrostu. Na drugim biegunie znalazła się Mazda – spadek o 23% świadczy o wyraźnych problemach marki na europejskim rynku.

Idź do oryginalnego materiału