Sprzedaż nowych aut w Polsce – w lutym po raz pierwszy od długiego czasu była niższa niż w analogicznym miesiącu poprzedniego roku

5 dni temu

Po serii spektakularnych wzrostów w końcu musiał przyjść spadek. W lutym sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce była niższa niż w lutym 2024 r. Osłabienie popytu nie ominęło choćby i tak bezapelacyjnie najpopularniejszej Toyoty. Imponującym wzrostem zainteresowania cieszy się za to MG, wyjątkowo dobrze radzą sobie także marki premium. Przyjrzeliśmy się też bliżej temu, jak rozkładają się preferencje zakupowe klientów indywidualnych i instytucjonalnych.

Potężne wzrosty sprzedaży nie mogą trwać wiecznie. W końcu musiał przyjść miesiąc, w którym, rok do roku, zarejestrowanych zostanie mniej samochodów. I tak właśnie stało się w lutym. W 2025 r. zarejestrowano u nas 44 795 nowych "osobówek", a to oznacza spadek o 2,6% w stosunku do lutego 2024 r. (mniej o 1178 szt.). Przy okazji warto wspomnieć, iż było to jednak nieco więcej niż w styczniu br. (+1,2%). Trzeba jednak zauważyć, iż tegoroczny wynik lutego i tak jest bardzo dobry. Rzut oka wstecz, na dane do 2016 r., pokazuje, iż właśnie tylko luty 2024 r. był lepszy niż tegoroczny.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/sprzedaz-samochodow-osobowych-w-polsce-w-styczniu-2025-r-lepsza-niz-w-styczniu-2024-r,aid,4916

Lepsze dwa miesiące

Jeśli weźmiemy pod uwagę skumulowane dane za dwa miesiące, sytuacja jest minimalnie lepsza niż przed rokiem. Przybyło bowiem u nas 89 043 nowych samochodów osobowych – to o 0,3% (274 szt.) więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Wzrost jest wprawdzie symboliczny, ale zawsze to lepsze, niż spadek (a na wielu rynkach w Europie jest on już faktem).

Wszystkich aut marek premium zarejestrowano 23 545 szt.; tj. więcej niż rok wcześniej (+4,6%; +1041 szt.), zaś marki popularne osiągnęły w tym czasie poziom prawie trzykrotnie wyższy tj. 65 498 nowych rejestracji (+ 1,2% rok do roku).

https://magazynauto.pl/wiadomosci/sprzedaz-samochodow-w-europie-w-styczniu-2025-r-byla-gorsza-niz-rok-temu-a-jedna-z-marek-ktora-traci-najwiecej-jest-tesla,aid,4976

Na czele bez zmian

Na czele zestawienia marek przez cały czas znajduje się Toyota, z ogromną przewagą nad drugą w zestawieniu Skodą (a co za tym idzie – także innymi firmami). Mimo doskonałej sprzedaży, jest ona jednak wyraźnie, bo aż o 14% niższa niż w okresie styczeń–luty 2024 r.

W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych marek szczególne powody do zadowolenia mają na razie przedstawiciele Volkswagena (+49,2% rok do roku) oraz Lexusa (+50,8%). Trzeba przy okazji zauważyć, iż w top 10 znajduje się aż 5 marek premium, w kolejność są to: Audi, Mercedes, BMW, Lexus i Volvo.

Poza pierwszą dziesiątką warto wskazać na wynik osiągnięty przez MG, które ze wzrostem rok do roku na poziomie 338,2% (!) plasuje się na miejscu 15. i już wyraźnie wyprzedza kolejnego w zestawieniu Nissana (1801 do 1680 szt.).

https://magazynauto.pl/testy/mg-zs-hybrid-exclusive-2025-test-dane-techniczne-silnik-wymiary-zasieg-spalanie-bagaznik-cena-czy-warto-kupic,aid,4996

Klienci instytucjonalni najchętniej wybierali Toyotę (10 728 szt.; -15,5%), Skodę (6107 szt.; -9,1%) oraz Audi (4082 szt.; +10,3%) natomiast klienci indywidualni Toyotę (6118 szt.; -11,2%), Kię (2848 szt.; -3,6%) oraz Volkswagena (2573 szt.; +82%).

Na pierwszym miejscu wśród modeli niezmiennie plasuje się Toyota Corolla, choć w jej przypadku spadek popytu wyniósł wyjątkowo znaczące 30% (pod względem spadku wyżej w zestawieniu top 20 modeli znajduje się tylko Toyota Yaris Cross: -47,2%). Lexus NX utrzymał pozycję najchętniej kupowanego u nas samochodu marki premium (ogólnie jest 8.) i wyprzedza Volvo XC60 (pozycja 10.) oraz Audi Q5 (poz. 16.).

https://magazynauto.pl/wiadomosci/volvo-xc60-zostalo-zaktualizowane-hit-polskiego-rynku-ze-szwecji-w-nowym-wydaniu,aid,4955

Klienci instytucjonalni najchętniej wybierali Toyotę Corollę (3421 szt.), Skodę Octavię (2417 szt.) i Toyotę C-HR (1385 szt.) natomiast klienci indywidualni Toyotę C-HR (1771 szt.), Kię Sportage (1319 szt.) oraz Toyotę Yaris Cross (1199 szt.).

Benzyna przez cały czas na prowadzeniu

Jeśli chodzi o rodzaje napędu, w jaki były wyposażone kupowane nowe auta, to statystyka ta prezentuje się następująco: silniki benzynowe 36,9% udziału rejestracjach (zmiana w liczbie sprzedanych aut: -14,9% rok do roku), hybrydy 24,4% (+7%), mikrohybrydy 23% (+12,1%), jednostki Diesla 7,2% (+6,4%), auta zasilane LPG 3% (-22,4%), auta elektryczne 2,8% (+12,5%) oraz hybrydy plug-in 2,7% (+44,2%).

https://magazynauto.pl/testy/toyota-c-hr-2-0-hybrid-dynamic-force-plug-in-2024-test,aid,4626

Oto 10 najpopularniejszych marek samochodów osobowych w Polsce w okresie styczeń–luty 2025 r. (dane: PZPM)

Miejsce Marka Rejestracje I-II 2025 r. (szt.) Zmiana do I-II 2024 r. (proc.) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Toyota 16 846 -14,0%
Skoda 8211 -10,6%
Volkswagen 6526 +49,2%
Kia 5472 -7,8%
Hyundai 5126 +0,3%
Audi 5054 +13,3%
Mercedes 3980 +0,8%
BMW 3970 -12,4%
Lexus 3730 +50,8%
Volvo 2978 +6,9%

Top 10 modeli samochodów osobowych w Polsce w okresie styczeń–luty 2025 r. (dane: PZPM)

1. Toyota Corolla

fot. archiwum/Motor

2. Toyota C-HR

FOT. ARCHIWUM/MOTOR

3. Skoda Octavia

FOT. ARCHIWUM/MOTOR
Miejsce Marka/model Rejestracje I-II 2025 r. (szt.) Zmiana do I-II 2024 r. (proc.) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Toyota Corolla 3924 -30,0%
Toyota C-HR 3156 +34,1%
Skoda Octavia 2795 -15,1%
Kia Sportage 2347 -2,2%
Toyota Yaris Cross 1961 -47,2%
Hyundai Tucson 1919 -16,5%
Toyota Yaris 1895 -22,3%
Lexus NX 1876 +125,5%
Toyota RAV4 1806 -13,5%
Volvo XC60 1663 +58,8%
Idź do oryginalnego materiału