„Biznes Klasa” to program money.pl dostępny na YouTube. Szef redakcji Łukasz Kijek prowadzi w nim rozmowy z obecnymi i byłymi szefami największych firm, a także z ludźmi z otoczenia biznesu – o ich życiu, biznesie, zarobkach i wielu innych sprawach.
Zapraszamy na rozmowę z Robertem Michalskim, który w polskich mediach jest znany z programu „Zawodowi handlarze” w TVN Turbo, a prywatnie prowadzi biznes. Stradale Classics, bo tak nazywa się jego firma, zarabia na sprzedaży samochodów klasycznych oraz inwestowaniu w tzw. oldtimery.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Za 700 tys. w reklamówce sprzedałem Ferrari 458 Italia – Robert Michalski #18
Klasyczne auta dobrym sposobem na inwestycję?
W garażu Roberta Michalskiego można znaleźć kilka ciekawych i bardzo drogich egzemplarzy. Uwagę przykuwa między innymi czerwony Mercedes CLK 63 AMG z 2006 roku, a adekwatnie jego cena: 849 tys. zł. Kilkanaście metrów dalej jeszcze większe wrażenie robi malutkie Porsche 911 Junior Alpha za 69 tys. zł. Co ciekawe, Alpha Junior Cars mają polskie korzenie, ponieważ za pomysł i wdrożenie tego projektu odpowiedzialny był Sobiesław Zasada.

Takich perełek w garażu Stradale jest sporo, pytanie tylko czy i ile da się na tym zarobić?
Nie zapomnę, jak przyjechał do nas klient z reklamówką z dyskontu, w której było 700 tys. zł – wspomina Michalski.
Stradale Classics generuje około 100 mln zł obrotów rocznie. Firma zarabia na pośrednictwie w sprzedaży aut luksusowych sprowadzanych głównie z Japonii. Według Michalskiego marża na jednym aucie wynosi kilka procent, a najwięcej zarabia się na sprzedawaniu ekskluzywnych informacji kolekcjonerom.

– Nasze doradztwo jest w cenie końcowej – mówi gość „Biznes Klasy”. – Ostatnio wysyłaliśmy do klientów samochody o wartości w sumie 10 mln euro. jeżeli sprzedajemy samochód za 2-3 mln euro i doliczymy sobie na przykład 2-3 proc. prowizji, to już się robi interesująca kwota – przyznaje.
Od Mercedesa do Multipli. „Wszyscy wspomną moje słowa”

– Najwięcej można było i będzie można zawsze zarobić na tzw. wyśmiewanych autach – zdradza Michalski.
Doskonałym przykładem jest Mercedes W210. Te auta według Michalskiego przez wiele lat były w Polsce wyśmiewane, bo jeździli nimi głównie taksówkarze, a dziś egzemplarze z niskim przebiegiem mają zawrotne ceny.
Gość „Biznes Klasy” w tej chwili skupuje np. stare Fiaty Multipla, a niedawno kupił choćby Seicento Schumacher.
Multipla to samochodów wyśmiewany i niedoceniany. Dziś nie ma już prawie dobrze zachowanych Multipli. Wszyscy wspomną moje słowa, bo będzie można na tym zarobić. Nie potrzeba milionów złotych, żeby bawić się motoryzacją klasyczną – przekonuje.

W Polsce nie ma wiarygodnego indeksu cen samochodów klasycznych, ale można śledzić na przykład to, co dzieje się za naszą zachodnią granicą.
Niemiecki indeks samochodów klasycznych DOX (Deutsche Oldtimer Index) w 2022 roku wzrósł o 4,8 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, a od 1999 roku ten wskaźnik zyskał aż 190 proc.
W tym samym okresie indeks niemieckiej giełdy (DAX) zyskał ponad 230 proc. – podaje „Classic Trader Magazine”. Raz w roku na zlecenie Niemieckiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA) monitorowany jest cały rynek samochodów klasycznych w Niemczech. Co ciekawe, za naszą zachodnią granicą – według zestawienia VDA – najwięcej od 2018 roku zyskały: Ford Capri, Volkswagen K70 i Passat.

W poprzednich odcinkach programu Łukasz Kijek rozmawiał z:
- Adamem Ringerem, byłym prezesem Green Caffe Nero;
- Maciejem Pankiem, prezesem firmy Panek;
- Władysławem Grochowskim z Grupy Arche;
- prof. Andrzejem Blikle, cukiernikiem i przedsiębiorcą;
- Michałem Sapotą, właścicielem HREIT;
- Darią Abramowicz, psychologiem biznesu, która współpracuje m.in. z Igą Świątek;
- Henryką Bochniarz, założycielką Lewiatana;
- Dawidem Zielińskim, prezesem Columbus Energy;
- Jackiem Santorskim, psychologiem biznesu i przedsiębiorcą;
- Tomaszem Karolakiem, aktorem i założycielem teatru IMKA;
- Piotrem Voelkelem, założycielem VOX Meble i Uniwersytetu SWPS;
- Jakubem Tepperem, restauratorem z Poznania;
- Wojciechem Janickim, dyrektorem Instytutu Geografii Społeczno‑Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej w Lublinie;
- Marianem Owerko, współzałożycielem Bakallandu;
- Marcinem Piątkowskim, profesorem Akademii Leona Koźmińskiego, autorem bestsellera „Złoty Wiek”;
- Maciejem Wilkiem, dyrektorem operacyjnym Flair Airlines.
Wszystkie odcinki „Biznes Klasy” dostępne są pod tym linkiem.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.