
Ten samochód cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem w naszym kraju. Wydaje się, iż jego sukces zaskoczył samego producenta. Gdyby nie normy emisji spalin, pewnie wciąż byłby numerem jeden w ofercie. To sprawdzony kompakt za 28 000 zł, który oferuje prostą technologię, niezawodność i wiele innych pożądanych cech. Warto więc go poznać.
Powrót do korzeni
Niektórych może zaskoczyć, bohaterem tego materiału jest Fiat Tipo. W końcu to model, który nie budzi praktycznie żadnych emocji. Należy jednak do najlepszych modeli ostatnich dekad włoskiego producenta i widać, iż klienci go doceniają. Sprawdzony kompakt za 28 000 zł potrafi odwdzięczyć się ekonomiczną eksploatacją.
Zacznijmy od tego, iż Fiat w pewnym momencie zaczął budować swoją gamę produktową wokół modelu 500. Było to spowodowane modą, ale w dużym stopniu odrzucało pragmatyzm, który zawsze cechował tego producenta.

Efekt był taki, iż klienci wykazywali ograniczone zainteresowanie różnymi wariacjami „Pięćsetki”. W końcu jednak doszło do premiery budżetowego modelu, który wpisywany był w segment C. gwałtownie okazało się, iż to strzał w dziesiątkę.
W pewnym momencie można było kupić nowego Fiata Tipo z salonu za niecałe 50 tysięcy złotych. Oferował bazowo elektryczne szyby, multimedia, klimatyzację i kilka innych udogodnień. Nic więc dziwnego, iż cieszył się dużym powodzeniem wśród Polaków.
Sprawdzony kompakt za 28 000 zł
Niektórzy uważają, iż Tipo należy do klasy pojazdów miejskich, ale jego gabaryty bezproblemowo plasują go w klasie kompaktów. W tym miejscu warto dodać, iż prezentowany Fiat był i jest oferowany w trzech wersjach nadwoziowych: hatchback, sedan i kombi. Ciekawostkę stanowił wariant cross (optycznie uterenowiony), który był dostępny z pięciodrzwiowymi wariantami.
Sprawdzony kompakt za 28 000 zł nie imponuje pod względem stylistycznym, ale to nie oznacza, iż jest rozczarowujący. Auto wygląda po prostu poprawnie. Brak fajerwerków skutecznie wpłynął na spowolnienie procesu starzenia karoserii. Mimo dekady od swojego debiut, wciąż może się podobać.

Najpopularniejszy jest sedan, ponieważ był najbardziej przystępny ekonomicznie. Najrzadziej spotykany jest hatchback, co wiąże się z większą ceną. Kombi kosztowało niemal tyle samo, dlatego było częściej wybierane przez klientów.
Wnętrze tego modelu może być przeróżnie odbierane przez odbiorców. Wiele zależy od poziomu wyposażenia, który wiąże się również z wykończeniem. Podstawowe egzemplarze rzeczywiście zdradzają ekonomiczny charakter. W bogatszych znajdziemy jednak miękkie tworzywa i ładne tapicerki. Poziom spasowania materiałów jest całkiem niezły.

Pod względem przestronności nie ma najmniejszych powodów do narzekania. Cztery osoby średniego wzrostu zmieszczą się w tym aucie bez najmniejszych problemów. Aczkolwiek przednie fotele mogłyby lepiej podpierać. Z kolei kąt pochylenia oparcia kanapy jest wystarczający.
Duże znaczenie w takim modelu oczywiście bagażnik. Już w hatchbacku wyróżnia się dużą pojemnością – oferuje 440 litrów. Sedan ma jeszcze większy kufer, bo 520-litrowy, ale jego wykorzystanie ogranicza mały otwór (klapa nie otwiera się wraz z szybą). Na szczycie znajduje się oczywiście kombi z wynikiem 550 litrów.
Co oferuje sprawdzony kompakt za 35 000 zł?
Uwzględniając jego pierwotne ceny, to jeden z najlepiej trzymających wartość kompaktów na polskim rynku. Niektórych może to zaskakiwać – w końcu mówimy o włoskim samochodzie, a to rzadko idzie ze sobą w parze.
Sprawdzony kompakt za 28 000 zł oferuje więcej, niż można się spodziewać. Zacznijmy od tego, iż Tipo można dostać choćby za 20 tysięcy złotych, ale postanowiliśmy zastosować kryteria, które minimalizują ryzyko zakupu „zmęczonych” egzemplarzy.
Analizowaliśmy auta z polskich salonów, legitymujące się przebiegiem do 130 tysięcy kilometrów i bezwypadkową historią. To znacząco zmniejszyło podaż rynkową, ale jednocześnie zwiększyło atrakcyjność dostępnych ofert.

W tej cenie łatwo nabyć egzemplarz z lat 2017-2018, który będzie dysponował wolnossącym silnikiem benzynowym o pojemności 1,4 litra i mocy 95 koni mechanicznych. To niezawodna konstrukcja, ale przez niewielką moc nadaje się głównie do miasta i na krótkie dystanse. Warto dodać, iż ta jednostka występuje również z instalacją LPG, która jest bardzo pożądana.
Za kilka tysięcy złotych więcej można znaleźć sztuki z doładowanymi silnikami benzynowymi. Ten podstawowy ma trzy cylindry, litr pojemności i 100 koni mechanicznych. Jak można się domyślać, nie jest równie pożądany.
Wydaje się, iż najbardziej wychwalany jest diesel Multijet o pojemności 1,6 litra, który ma 120 koni mechanicznych i świetnie pasuje do tego samochodu. Jest trwały, zapewnia dobrą dynamikę i zużywa kilka paliwa. Kosztuje jednak znacznie więcej.