Sprawdź 69 odcinków dróg, na których jest odcinkowy pomiar prędkości!

2 lat temu

Zdaniem GITD, zaostrzenie kar za przekroczenie dozwolonej prędkości skutecznie zniechęca kierowców do łamania przepisów. Prewencyjnie działają także fotoradary oraz urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości (OPP). Te ostatnie, w 2023 roku obejmą kolejne 200 km dróg (400 km w obu kierunkach) i zostaną zainstalowane m.in. na autostradach A1, A2, A4 oraz na drogach krajowych S7 i S11.


Przedstawiamy najbardziej aktualny wykaz wszystkich punktów pomiarów prędkości.

W 2022 roku urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości zarejestrowały prawie 160 tys. przekroczeń prędkości, natomiast fotoradary 969 tysięcy takich naruszeń. Nie oznacza to jednak, iż odcinkowe pomiary prędkości są mniej skuteczne. w tej chwili w Polsce działa tylko 30 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości, podczas gdy w systemie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym pracuje ponad 520 fotoradarów. Na jedno urządzenie OPP przypada ponad 5 tys. naruszeń przepisów, a na fotoradar niecałe 2 tysiące.

Chcesz uniknąć mandatu z odcinkowego pomiaru prędkości? Podpowiemy Ci, na jakich drogach zamontowane są w tej chwili urządzenia OPP i gdzie w najbliższych miesiącach pojawią się kolejne. Dowiesz się także, w jaki sposób mierzona jest średnia prędkość pojazdu oraz jakie ograniczenia prędkości obowiązują na polskich drogach.

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?

Działanie urządzeń OPP na odcinku drogi objętym nadzorem jest bardzo proste. Kamera na bramce wjazdowej rejestruje dane pojazdu oraz czas wjazdu na odcinek pomiarowy. Druga kamera – zamontowana na bramce wyjazdowej – odczytuje czas wyjazdu z wyznaczonego odcinka. Bazując na tych danych system wylicza średnią prędkość pojazdu na monitorowanej trasie i zestawia ją z prędkością dopuszczalną. jeżeli system wykryje, iż pojazd jechał z nadmierną prędkością, uruchamiana zostaje procedura w sprawie o naruszenie przepisów ruchu drogowego.

Przewaga OPP nad stacjonarnymi urządzeniami rejestrującymi prędkość chwilową (fotoradarami) polega na nakłonieniu kierowcy do ograniczenia prędkości na całej długości kontrolowanego odcinka drogi, jednak system nie jest doskonały. Urządzenie opiera się bowiem na akceptowalnym czasie przejazdu danego odcinka. Nie może ono natomiast sprawdzić, z jaką prędkością poruszał się pojazd na każdym z etapów pokonywanej trasy.

Przykład: Odcinkowy pomiar prędkości obejmuje 5 km drogi, na której dopuszczalna prędkość wynosi 50 km/h. jeżeli kierowca chce mieć pewność, iż nie otrzyma mandatu za zbyt szybką jazdę, powinien przebyć ten odcinek w czasie nie krótszym niż 6 minut. Załóżmy, iż początek kontrolowanego odcinka pokona on z dozwoloną prędkością, potem znacznie przyspieszy, a pod koniec jazdy wyznaczonym odcinkiem zatrzyma się na poboczu – ostatecznie jego czas przejazdu przez OPP wyniesie 8 minut. W takim przypadku nie otrzyma on mandatu, pomimo, iż w pewnym momencie złamał przepisy drogowe.

Czy odcinkowe pomiary prędkości muszą być oznakowane?

Na Twojej trasie podróży zostały zamontowane urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości? jeżeli uważnie obserwujesz znaki drogowe, nie będziesz tym zaskoczony. Zgodnie z prawem, takie miejsca muszą być oznaczone. W tym celu stosuje się znak D-51a „automatyczna kontrola średniej prędkości” oraz znak D-51b „koniec automatycznej kontroli średniej prędkości”.

Pod znakiem D-51a umieszcza się dodatkową tabliczkę T-1a, jeżeli np. początek odcinka jest w miejscu o ograniczonej widoczności, ze wskazywaniem odległości znaku informacyjnego do początku drogi objętej pomiarem prędkości. jeżeli chodzi o miejsce, w którym zaczyna się odcinek drogi objęty kontrolą, to poznasz je m.in. po maszcie nad jezdnią z zamontowanymi żółtymi kamerami.

Odcinkowy pomiar prędkości 2023 – mapa wszystkich lokalizacji

Urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości są w tej chwili zainstalowane w 30 lokalizacjach na terenie Polski. jeżeli mieszkasz w województwie mazowieckim lub wybierasz się tam swoim samochodem, najprawdopodobniej nie unikniesz pomiaru prędkości na OPP. W pobliżu Warszawy i na terenie miasta zamontowano aż 6 takich systemów. Trzy kolejne zlokalizowane są w pobliżu Strachówki i Sochaczewa (droga nr 50) oraz Kaniewa (droga nr 60).

Oprócz woj. mazowieckiego, odcinkowy pomiar prędkości działa jeszcze na terenie 11 województw. W poniższej tabeli znajdziesz wszystkie obecne lokalizacje.

Dokładna lokalizacja działających w 2023 r. OPP – tabela

Województwo Miejscowość Odcinek pomiarowy Długość odcinka Nr drogi
1 warmińsko-mazurskie Gietrzwałd w stronę Olsztyna, w stronę Ostródy 5026 m 16
2 Gwiazdowo w stronę Rozóg, w stronę Mrągowa 5619 m 59
3 pomorskie Reda w stronę Redy, w stronę Pucka 1648 m 216
4 lubuskie Sulechów w stronę Wolsztyna, w stronę Sulechowa 2995 m 32
5 Szlichtyngowa w stronę Wschowy, w stronę Głogowa 2529 m 12
6 opolskie Łosiów od strony Wrocławia, od strony Opola 2161 m 94
7 podlaskie Zwierki od strony Białegostoku, od strony Zabłudów 3835m 19
8 mazowieckie Karniewo od strony Gołymin-Ośrodek, od strony Makowa Mazowieckiego 1800 m 60
9 Strachówka od strony Mińska Mazowieckiego, od strony Ostrowi Mazowieckiej 2650 m 50
10 Sochaczew w stronę Żyrardowa, w stronę Sochaczewa 2847 m 50
11 Blizne Łaszczyńskiego w kierunku Poznania, Mory-Bemowo 2955 m S8
12 Warszawa Warszawa ul. Łabiszyńska – Marki ul. Szpitalna, Marki-Łabiszyńska 4041 m S8
13 Sulejówek w stronę Mińska Mazowieckiego, w stronę Warszawy 1505 m 92
14 Warszawa Tunel S2, w stronę Mińska Mazowieckiego, Ursynów 2520 m S2
15 Warszawa Tunel S2, w stronę Poznania, Wilanów 2533 m S2
16 Regut od strony Góry Kalwarii, od strony Kołbieli 2760 m 50
17 łódzkie Złota w stronę Rawy Mazowieckiej, w stronę Łodzi 3279 m 72
18 Tomaszów w stronę Białobrzegów, w stronę S8 2169 m 48
19 Kluki w stronę Bełchatowa, w stronę Wielunia 1394 m 74
20 świętokrzyskie Radlin w stronę Opatowa, w stronę Kielc 3996 m 74
21 lubelskie Łuszczów Pierwszy w stronę Łęcznej, w stronę Lublina 2881 m 82
22 Łęczna w stronę Włodawy, w stronę Łęcznej 3891 m 82
23 podkarpackie Jamnica w stronę Stalowej Woli, w stronę Tarnobrzega 6520 m 871
24 Kolbuszowa Górna w stronę Rzeszowa, w stronę Radomia 2525 m 9
25 Iskrzynia w stronę Barwinka, w stronę Rzeszowa 1392 m 19
26 małopolskie Tarnów w stronę Rzeszowa, w stronę Krakowa 4393 m 94
27 Skomielna Biała Tunel S7, wyjazd Naprawa, kier. Kraków, Tunel S7, wyjazd Skomielna B.,k. Zakopane 2042 m S7
28 śląskie Tarnowskie Góry w stronę Bytomia, w stronę Poznania 993 m 11
29 Wilcza w stronę Gliwic, w stronę Rybnika 2201 m 78
30 Gorzyce w stronę Gliwic, w stronę Ostrawy 850 m 78
Lokalizacje aktualne na 11.04.2023 r.

Gdzie system odcinkowego pomiaru prędkości rejestruje najwięcej wykroczeń?

W 2022 roku na terenie Warszawy zarejestrowano najwięcej przekroczeń prędkości. Najczęściej kierowcy zostali przyłapani na zbyt szybkiej jeździe w tunelu trasy S4 na warszawskim Ursynowie. Z danych GITD wynika, iż na 160 tys. wszystkich naruszeń przepisów dotyczących prędkości aż 24,5 tys. dotyczyło tego odcinka drogi. Obecność urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości działała tam także prewencyjnie.

Liczba przypadków przekroczenia prędkości w tunelu maleje z miesiąca na miesiąc. Przykładowo, porównując dane ze stycznia 2022 roku z grudniowymi odnotowano spadek liczby zarejestrowanych wykroczeń o ok. 67 procent – z niemal 5,9 tys. w styczniu do blisko 1,9 tys. w grudniu

Lokalizacje 39 nowych odcinkowych pomiarów prędkości w 2023 r.

W bieżącym roku system odcinkowego pomiaru prędkości zostanie poszerzony o kolejne 39 lokalizacji. Pierwsze urządzenia zostaną zamontowane już na początku maja na odcinku S7 na obwodnicy Białobrzegów oraz na autostradzie A4 (Kostomłoty – Kąty Wrocławskie).

Województwo Miejscowość Lokalizacja Nr drogi
1 mazowieckie Otrębusy Kanie-Otrębusy DW719 od 24 km 400 m do 25 km 800 m 719
2 Mszczonów obwodnica miasta 50
3 Nieporęt-Zielonka pomiędzy m. Nieporęt i Zielonka 631
4 Białobrzegi obwodnica miasta S7
5 łódzkie Pomorzany / Bociany Pomorzany / Bociany A1
6 Pabianice S14 Dobroń-Pabianice Płn.- 75 km 300 m (bramka Viatoll) do 69 km 900 m S14
7 Łódź Chocianowicka – Łaskowice 1120E
8 Biała Pierwsza Biała Pierwsza 42 – Biała Rządowa 49 74
9 Bychlew / Jadwinin Bychlew 6 – Jadwinin 16a 485
10 Mokra Prawa Mokra Prawa 2 – Mokra Prawa 189A 70
11 podkarpackie Nosówka ul. Dębicka odcinek 4 km 1391
12 Dukla Trakt Węgierski 19
13 Nowa Dęba Ks. Henryka Łagockiego 113 – Korczaka 16 9
14 Gniewczyna Łańcucka – Gniewczyna Tryniecka Gniewczyna Łańcucka – Gniewczyna Tryniecka 835
15 Lutcza Lutcza 491 – Lutcza 782 19
16 Podgrodzie Podgrodzie 89 – Podgrodzie 142 94
17 dolnośląskie Kostomłoty – Kąty Wrocławskie Odcinek autostrady A4 A4
18 Bierzów – Przylesie Bierzów – Przylesie 403
19 Wrocław Al. Jana III Sobieskiego 105392D
20 zachodniopomorskie Łubianka – Brynka Łubianka – Brynka 151
21 lubuskie Świdnica, Obwodowa – Nowogród Bobrzańskie Świdnica, Obwodowa – Nowogród Bobrzańskie, Leśna 6 27
22 Białcz pikietaż: 21+000 do 24+150 132
23 opolskie Kietlice – Kilisino Kietlice – Kilisino 416
24 śląskie Katowice Braci Reńców 28 902
25 Jankowice / Świerklany Jankowice (Nowa) – Świerklany (Plebiscytowa) 929
26 Gliwice Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego 88
27 Zabrze Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego 88
28 Suszec/Kobielice Suszec/Kobielice 935
29 wielkopolskie Tarnowo Podgórne – Poznań Ławica Tarnowo Podgórne – Poznań Ławica S11
30 Konin MOP Leonia / Kuny do PPO Żdżary A2
31 lubelskie Hrubieszów wjazd do miejscowości, od 46 km do 50 km 100 m 844
32 Gołąb pikietaż: 107 km 900 m – 111 km 600 m 801
33 kujawsko-pomorskie Rogoźno Zamek – Kłódka Rogoźno Zamek – Kłódka 16
34 Węzeł Nowy Ciechocinek – MOP Kałęczynek A1 Węzeł Nowy Ciechocinek – MOP Kałęczynek A1
35 Rycerzowo DW251 od 70 km 000 m do 63 km 800 m 251
36 pomorskie Swarożyn A1 Peplin-Swarożyn 36 km 200 m do 26 km 000 m A1
37 Borowo Gdańska 2 – Turystyczna 1 211
38 Borcz – Babi Dół Borcz-Babi Dół 20
39 podlaskie Baciuty – Łupianka Stara Baciuty – Łupianka Stara 678

Po zakończeniu montażu nowych urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości w 2023 roku przez cały czas pod względem ich liczby wygrywać będzie woj. mazowieckie, gdzie nadzorem zostanie objętych w sumie 13 odcinków dróg. Na drugim miejscu znajdzie się natomiast woj. podkarpackie i łódzkie (po 9 lokalizacji).

Na jakiej podstawie zostały wybrane nowe miejsca do odcinkowego pomiaru prędkości? Jak zapewnia CANARD, procedura kwalifikacji miejsc objętych nadzorem opiera się na opinii różnych podmiotów odpowiadających zarówno za bezpieczeństwo ruchu, jaki i za jakość dróg. Należą do nich m.in.: Główny Inspektorat Transportu Drogowego, policja, samorządy lokalne oraz zarządcy dróg, którzy na podstawie własnych analiz i obserwacji mogą zgłaszać, gdzie najczęściej dochodzi do niebezpiecznego zachowania kierowców.

O ostatecznym wyborze decydują m.in. statystyki wypadkowe, infrastruktura, znajdujące się w pobliżu centra handlowe, placówki oświatowe czy też najczęściej notowane przypadki przekroczenia dozwolonej prędkości na określonym odcinku drogi.

Idź do oryginalnego materiału