Sportowy Nismo od Nissana znów w Europie. Tym razem we flagowym modelu

1 tydzień temu
Zdjęcie: Nissan Ariya Nismo Źródło: Astara


Nismo to dla Nissana symbol sportowej motoryzacji. Teraz japoński producent zaprezentował swojego flagowego elektryka w wersji Nismo, model Ariya.


Ariya to crossover z elektrycznym napędem, który jest flagowym modelem Nissana na świecie, w tym w Europie i Polsce. Teraz, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, marka pokazała (podczas Międzynarodowego Dnia Pojazdów Elektrycznych) sportową wersję modelu Ariya, czyli właśnie Nismo, samochód o łącznej mocy 320 kW (435 KM) i momencie obrotowym 600 Nm.


Nismo to nie tylko dodatek do nazwy. To dział w Nissanie, który od lat zajmuje się przygotowywaniem sportowych aut do wyczynowej rywalizacji, a także opracowuje najmocniejsze i najbardziej sportowe modele seryjne. Wystarczy wspomnieć wycofanego niedawno Nissana GT-R Nismo. Dla porządku dodajmy, iż Nismo to skrót od Nissan Motorsport.


Jakiś czas temu oddział marki wziął się za flagowego elektryka, a Nissan zapowiedział, iż Nismo wróci do Europy, ponieważ od pewnego czasu auta z tej serii nie były oferowane (ostatnimi były wspomniany GT-R Nismo i Juke Nismo). Teraz przyszła pora na prezentację.


Aerodynamika ważniejsza od mocy


Jak przystało na elektryka, inżynierowie Nismo zaczęli od aerodynamiki. Ariya Nismo ma wydłużone linie i dolny zderzak oraz tylny spojler. Uzyskano znacznie niższy, bo aż o 40 proc. współczynnik unoszenia modelu – w wersji Nismo CL wynosi 0,11 w porównaniu do 0,18 dla standardowej odmiany crossovera. Do tego dodano tylny dyfuzor i nieco obniżono sylwetkę. Opór powietrza zmniejszają też spojlery i aerodynamiczne kurtyny, wzorowane na rozwiązaniach z Formuły E. Żeby dopełnić dzieła wspólnie z Michelin opracowano opony Michelin Pilot Sport EV, które są montowane na 20-calowych obręczach o wzorze Enkei „Mat Process” (również są aerodynamiczne).


Sportowe osiągi


Najważniejszych zmian dokonano jednak w motorach elektrycznych. Tuning silników i innych podzespołów sprawił, iż auto jest znacznie bardziej sportowe. Ariya Nismo zasilana jest akumulatorem o pojemności 87 kWh, rozwija moc maksymalną 320 kW (435 KM) i dysponuje łącznym momentem obrotowym 600 Nm. Od 0 do 100 km/h wóz rozpędza się w mniej niż 5 sekund, a od 80 do 120 km/h w 2,4 sekundy. Nissan chwali się, iż w zakrętach Ariya Nismo jest bardziej dynamiczna niż GT-R Nismo, w co jednak trudno uwierzyć. Odpowiadają za to zmodyfikowane sprężyny, stabilizatory i amortyzatory oraz ponownie wyważone elementy podwozia, które czynią je sztywniejszym.


Wspomaganie układu kierowniczego w crossoverze Ariya Nismo dostosowuje opór na kole kierownicy do prędkości. Natomiast dzięki funkcji i-Booster zwiększona jest efektywność hamulców. Auto ma własny „tryb NIsmo”, który służy do przyspieszania. Dodajmy, iż Ariya Nismo jest wyposażona w system e-4ORCE, czyli napęd dla wszystkich czterech kół.


Rozpoczęcie sprzedaży Nissana Ariya Nismo jest planowane na styczeń 2025 roku. Model trafi na wszystkie rynki, na których oferowana jest standardowa Ariya.
Idź do oryginalnego materiału