Sprzedaż Audi słabnie. Sprzedaż w Chinach i USA była szczególnie słaba w pierwszej połowie roku, jak ogłosiła firma w środę w Ingolstadt. Ogólnie rzecz biorąc, dostawy w ciągu sześciu miesięcy spadły o 5,9% rok do roku, do 783 531 pojazdów. Jednak w segmencie pojazdów w pełni elektrycznych (BEV) odnotowano silny wzrost, a dostawy do 101 381 sztuk oznaczają wzrost o 32%. Audi ostatnio dostarczyło ponad 100 000 pojazdów w pełni elektrycznych w drugiej połowie 2023 roku.
Głównymi czynnikami wzrostu BEV były Niemcy i reszta Europy, gdzie sprzedano prawie trzy czwarte pojazdów. Napędzane silnym wzrostem pojazdów elektrycznych, ogólne wyniki w kraju również uległy poprawie: w Niemczech Audi dostarczyło dobre 103 000 pojazdów – nieco więcej niż rok temu. W pozostałej części Europy spadek był co najmniej łagodniejszy, na poziomie 4 procent do nieco poniżej 232 000.
„Pozytywny trend w dostawach pojazdów elektrycznych i napływie zamówień wyraźnie pokazuje, jak dobrze nasze nowe portfolio pojazdów elektrycznych jest odbierane przez klientów” – podkreśla dyrektor sprzedaży Marco Schubert . „Do końca roku będziemy mieli najmłodsze portfolio w segmencie premium”.
Konkurencja w Chinach jest napięta
Na swoim najważniejszym rynku, w Chinach, Audi straciło jednak aż 10 procent i przez cały czas udało się sprzedać niecałe 288 000 samochodów. Tam liczba sprzedanych samochodów elektrycznych spadła jeszcze bardziej, o prawie jedną czwartą. Na największym na świecie rynku samochodów elektrycznych, w tej chwili ogarniętym wojną cenową, Audi nie dostarczyło choćby 8000 samochodów. Firma z Ingolstadt wskazuje na „utrzymującą się bardzo intensywną konkurencję na rynku lokalnym” i liczy na wpływ nowych produktów w drugiej połowie roku.
Audi znajduje się w tej chwili w głębokim kryzysie: zyski i marże gwałtownie spadły, najważniejsze rynki, takie jak Chiny, słabną, a wykorzystanie mocy produkcyjnych jest niskie. Ambitne cele wzrostu i zwrotu z inwestycji są wyraźnie pomijane, a na horyzoncie pojawiają się nowe, warte miliardy dolarów luki. Gernot Döllner (56), prezes Audi od jesieni 2023 roku, uchodzi za bezkompromisowego, zdecydowanego eksperta od restrukturyzacji. Wprowadza surowe środki oszczędnościowe, drastyczne redukcje zatrudnienia i radykalną restrukturyzację – choćby kosztem kultury korporacyjnej. Jego styl przywództwa dodatkowo podsyca niepokoje w firmie.
VW zdobywa punkty w Europie dzięki samochodom elektrycznym
Ogólnie rzecz biorąc, spółka-matka VW sprzedała nieco więcej pojazdów w drugim kwartale dzięki wzrostowi sprzedaży pojazdów elektrycznych w Europie i skupieniu się na silnikach spalinowych w Chinach. Dostawy na całym świecie wzrosły o 1,2% rok do roku, do 2,27 miliona pojazdów, ogłosiła spółka notowana na indeksie DAX. Oznacza to, iż firma z Wolfsburga przez cały czas utrzymuje się na plusie po sześciu miesiącach.
Jak powiedział rzecznik prasowy, na niezwykle konkurencyjnym chińskim rynku samochodów elektrycznych VW skupił się na modelach z silnikami spalinowymi, w obliczu rywalizacji o rabaty między lokalnymi producentami: Chociaż sprzedaż samochodów elektrycznych w Chińskiej Republice Ludowej spadła o prawie jedną trzecią, VW był w stanie zwiększyć ogólną sprzedaż o 2,8 procent w ciągu trzech miesięcy do czerwca.
W Europie Grupa sprzedała prawie o trzy czwarte więcej pojazdów elektrycznych zasilanych bateriami (BEV) wszystkich marek. Zamówienia na pojazdy elektryczne w Europie Zachodniej znacząco rosną, mówi dyrektor sprzedaży Schubert. Główna marka samochodów osobowych VW osiągnęła w drugim kwartale wzrost o 4 procent. VW dostarczył o 1,4 procent więcej ciężarówek i autobusów od holdingu pojazdów użytkowych Traton niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.