Software-Defined Vehicles – Audi buduje fundamenty cyfrowej mobilności

3 dni temu

Audi rozpoczyna nową erę w rozwoju samochodów, stawiając na pojazdy definiowane programowo (Software-Defined Vehicles – SDV). Ta technologia stanowi fundament dla cyfrowej motoryzacji przyszłości, umożliwiając inteligentną komunikację między systemami, jazdę autonomiczną oraz ciągłe doskonalenie pojazdu przez cały okres jego użytkowania.

Czym jest pojazd definiowany programowo?

Termin SDV nie odnosi się do konkretnego modelu, ale opisuje nowe podejście do projektowania, w którym centrum stanowią możliwości cyfrowe. Pojazd definiowany programowo nie zastępuje znanego nam samochodu – wzbogaca go i ulepsza. Ten nowy paradygmat koncentruje się na rozwoju elektromobilności, jazdy autonomicznej oraz zupełnie nowego doświadczenia prowadzenia.

„Oprogramowanie i elektronika są dziś głównymi motorami innowacji. Dlatego SDV ma dla Audi ogromne znaczenie strategiczne”, podkreśla Geoffrey Bouquot, członek zarządu ds. rozwoju technicznego.

Inteligentny i w pełni połączony

Już dziś oprogramowanie znajduje się w licznych podzespołach samochodowych. Weźmy na przykład wycieraczki szyb – czujniki od dawna potrafią wykryć intensywność deszczu i dostosować prędkość pracy. W przyszłości, gdy samochody będą jeździć autonomicznie, sama ta funkcja nie wystarczy. Pojazd będzie musiał również wiedzieć, czy w zbiorniku jest wystarczająco dużo płynu do spryskiwaczy, aby utrzymać czystą szybę aż do planowanego celu podróży. Dlatego centralna sieć komputerowa będzie kontrolować wszystkie funkcje i czujniki. Taka pokładowa sieć rozciąga się po całym pojeździe niczym układ nerwowy i zapewnia idealne współdziałanie wszystkich komponentów.
Nowe funkcje z korzyścią dla klientów

W przyszłości architektura SDV będzie standaryzowana i skalowalna we wszystkich modelach. Umożliwi to jej rozwój niezależnie od poszczególnych linii modelowych i cykli produktowych. Zaletą jest to, iż pojazdy Audi będą mogły być wyposażane w nowe funkcje przez cały okres eksploatacji – łatwo i przy niskich kosztach poprzez aktualizacje bezprzewodowe (over-the-air).

Współpraca przyspiesza rozwój oprogramowania

Przy opracowywaniu pierwszej generacji SDV, Audi korzysta z przewag Grupy Volkswagen. Przykładowo: Grupa utworzyła spółkę joint venture z amerykańskim producentem samochodów Rivian. Wspólnie firmy opracują wspólną architekturę elektryczną i elektroniczną (w skrócie architekturę E/E). Joint venture przyspieszy rozwój oprogramowania, napędzając tym samym innowacje w całej Grupie.

Nowa era mobilności

Przesunięcie punktu ciężkości z konwencjonalnego projektowania skoncentrowanego na sprzęcie na architekturę sterowaną oprogramowaniem wyznacza nową erę w rozwoju motoryzacji. Jest to zmiana porównywalna do przejścia od prostych telefonów komórkowych do zaawansowanych telefonów. Podobnie jak telefony mogą być stale ulepszane i wzbogacane o nowe funkcje poprzez aktualizacje oprogramowania, technologia SDV umożliwia aktualizowanie i rozbudowywanie przyszłych pojazdów przez cały cykl ich życia.

SDV reprezentują kolejny krok ewolucyjny w branży motoryzacyjnej, przekształcając nie tylko sposób działania pojazdów, ale także tworząc fundament dla przyszłych postępów w obszarach takich jak jazda autonomiczna i zaawansowana łączność pojazdów.

Idź do oryginalnego materiału