Słynne Mini jest dziś wyraźnie tańsze. Ma na świecie wielu fanów i przez cały czas potrafi zachwycić

2 godzin temu

Być może to nie jest Ferrari, czy Ford Mustang. Być może nie ma osiągów Lamborghini i wyglądu Porsche. Mini pod wieloma względami wydaje się samochodem tak „zwykłym” jak to tylko możliwe. Pomimo tego faktu, od wielu dziesiątek lat jest absolutną legendą świata motoryzacji. Brytyjska marka raz na zawsze wbiła się do świadomości kierowców i przez cały czas potrafi zachwycić. Nawet, kiedy na pozór od lat nic się tutaj nie zmienia.

Spis treści:

  • Mini – początki
  • Mini Cooper
  • Którą generację wybrać – jakie są ceny?

Mini – dlaczego przez cały czas jest hitem

Pierwsze – legendarne Mini zadebiutowało na rynku w 1959 roku. Samochód z pewnymi zmianami był produkowany przez ponad 41 lat. W wyniku różnych rynkowych zawirowań, ostatecznie markę przejęło BMW. Oficjalnie w 2000 roku zainaugurowano więc siedzibę w brytyjskim Farnborough a Mini – oczywiście w 100% zależne od BMW – rozpoczęło produkcję bezpośredniego następcy legendy. Nazwanej od tego czasu Mini Cooper. I choć w teorii technicznie oba te projekty nie mają ze sobą zbyt wiele wspólnego, Cooper przez cały czas jest postrzegany jako prawowity następca.

fot. BMW Group / Mini

Pierwsza generacja nowego Mini ma dziś na portalu „Autocentrum” średnią ocenę na poziomie 4.0 na 5. Była dostępna głównie z benzynowymi silnikami 1.6 o mocy od 90 do aż 218 koni mechanicznych oraz napędem na przednią oś. W 2006 roku pojawiła się druga odsłona kultowego brytyjskiego hatchbacka produkowana pod BMW. W tym przypadku średnia kierowców jest już zdecydowanie wyższa i z 4.0 wzrasta do aż 4.5! Cooper był dostępny z benzynowymi silnikami 1.6 w trzech zakresach mocy – 120, 175, 211 koni oraz z dieslami – 1.6 lub 2.0 o mocy 112 lub 143 koni.

Ceny są akceptowalne?

Pierwszą generację Coopera znajdziemy dziś już w okolicach 4000 zł. W przypadku drugiej, mowa już o cenach startujących od 8000 zł. Biorąc pod uwagę to, jaki status ma dzisiaj ta konstrukcja, nie wydaje się to sporo. Co więcej – jeżeli ktoś jest prawdziwym fanem Mini i kocha wszystko, co brytyjskie, choćby te dwie pierwsze generacje będą dla niego czymś akceptowalnym. Zresztą – Cooper nie zmienia się jakoś drastycznie na przestrzeni kolejnych generacji. To przykład jak z Porsche 911 – traktujmy to po prostu jako delikatne faceliftingi i poprawę wyposażenia i wnętrza – nie jak totalną rewolucję.

fot. BMW Group / Mini

Jeśli komuś zależy na czymś nowszym, trzecia generacja wystartowała w 2013 roku. Tutaj Cooper będzie już wyraźnie droższy, z cenami rozpoczynającymi się w okolicach 25-30 tysięcy złotych w przypadku najtańszych egzemplarzy. Pod wieloma względami końcówka drugiej generacji i początek trzeciej są do siebie bardzo zbliżone. Pytanie, czy jesteśmy gotowi nieco dopłacić… czy jednak ktoś zdecyduje się na tańszą – i uwaga, lepiej ocenianą – wersję legendarnego Coopera.

Zdjęcia: BMW Group / Mini

Idź do oryginalnego materiału