Skoda Superb Liftback Plug-in Hybrid – czy deklarowany zasięg jest realny? | TEST

21 godzin temu

Do oferty Skody Superb dołączył liftback z hybrydowym napędem plug-in. Czy można go nazywać autem „półelektrycznym”? Ile kilometrów realnie pokona w trybie jazdy „na prądzie”?

Producenci aut będą nas w najbliższych latach przekonywać do zakupu hybryd plug-in. Idea jest dobra, tylko infrastruktury brak – szkoda, iż ustawodawca zamiast wyłącznie dotować zakup pojazdów elektrycznych, nie uruchomi programu dopłat do montażu stacji ładowania w garażach podziemnych oraz domach (tym bardziej iż środki z KPO na ten cel nie zostaną najpewniej wykorzystane w całości – polski rynek elektromobilności nie jest tak chłonny).

https://magazynauto.pl/wiadomosci/znakomity-pierwszy-kwartal-2025-w-skodzie-slaby-w-porsche,aid,5419

Ale kto ma możliwość regularnego ładowania, zakup hybrydy plug-in może brać pod uwagę – zwłaszcza iż w ostatnich latach te napędy mocno dojrzały. Widać to po Superbie, który względem poprzedniej generacji zapewnia ponad dwukrotnie większy zasięg w trybie elektrycznym, a w dodatku oferuje możliwość szybkiego ładowania.

Początkowo Superb Plug-in Hybrid (przez chwilę oferowany jeszcze jako iV) był dostępny wyłącznie jako kombi, teraz można kupić także wersję liftback. fot. Kacper Szczepański/Motor

Realny wynik WLTP

Na początku najważniejsze – tym samochodem naprawdę da się jeździć jak „elektrykiem”. Po pierwsze, mamy tu pełnoprawny tryb elektryczny. 115-konny silnik zapewnia przyzwoitą dynamikę i pozwala na swobodną, sprawną jazdę zarówno w ruchu miejskim, jak i lokalnymi drogami, a choćby wielopasmowymi (140 km/h maksymalnej prędkości). Po drugie, silnik spalinowy uruchamia się dopiero po wduszeniu pedału gazu i szybko, po jakichś 30 s, wyłącza podczas spokojnej jazdy, aktywując z powrotem napęd elektryczny, bez potrzeby wciskania jakiegokolwiek klawisza. I po trzecie, zasięg jest naprawdę sensowny. We wczesnoletnich temperaturach rzędu 20° Celsjusza bez problemu, w mieszanym cyklu 50/50 jazdy w warszawskich korkach oraz jednopasmowymi drogami z ograniczeniem do 90 km/h, uzyskaliśmy ponad 120 km, blisko deklaracji Skody.

https://magazynauto.pl/porady/czy-hybryda-plug-in-pojedzie-bez-paliwa-przeprowadzamy-eksperyment,aid,2972

Kolejny plus to wspomniane szybkie ładowanie prądem stałym (DC) z mocą do 50 kW. Dzięki temu na odpowiednim publicznym „słupku” poziom energii w niemałym akumulatorze (blisko 20 kWh netto) można uzupełnić do 80% w ciągu 26 min. Nie jest to jednak opcja do częstego korzystania, zarówno ze względu na koszt energii, jak i „zdrowie” akumulatora. Alternatywą jest ładowanie prądem przemiennym (AC) z mocą do 11 kW (przydałoby się 22 kW, przynajmniej w opcji).

Silnik 1.5 TSI pasuje tu jak ulał – jest wydajny i harmonijnie pracuje. fot. Kacper Szczepański/Motor

I jeszcze jedna istotna kwestia – Superb PHEV, z nadwoziem kombi, którego testowaliśmy w ub.r., podobnie jak Kodiaq PHEV, borykał się z pewnym brakiem płynności pracy napędu przy hamowaniu do zera. To już na szczęście przeszłość – w testowanym egzemplarzu zespół napędowy pracował harmonijnie, bez drgań czy przerw w dostawie siły napędowej.

Ta ostatnia, niemała (systemowy moment 350 Nm), niestety daje o sobie znać podczas dynamicznego ruszania – przednie koła potrafią stracić trakcję choćby na suchym. Przydałby się napęd 4x4, ale to obniżyłoby efektywność i zwiększyło koszty. Te ostatnie stanowią zresztą jedyną poważną wadę tego samochodu – jego cena plasuje się na poziomie diesla 4x4 193 KM, od ok. 190 tys. zł.

Dane techniczne i ceny Skoda Superb Liftback Plug-in Hybrid L&K Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maksymalna (benz.) Moc maksymalna (elektr./syst.) Maks. moment obrotowy (benz.) Maks. moment obr. (elektr./syst.) Napęd; skrzynia biegów Dług./szer./wys./rozstaw osi Średnica zawracania/prześwit Masa/ładowność Poj. bagażnika (min./maks.) Poj. zbiornika paliwa Pojemność akumulatora (netto) Maks. moc ładowania (AC/DC) Opony (egzemplarz testowy) Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa Zasięg (benz./elektr.) Cena wersji podst. (z tym samym napędem) Cena wersji testowanej
benz., turbo + elektr.
1498 cm3
R4/16
150 KM/5000
115/204 KM
250 Nm/1500
330/350 Nm
przedni; aut./7-b.
491/185/148/284 cm
11,1 m/14,0 cm
1778/572 kg
486/1636 l
45 l (Pb 95)
19,7 kWh
11/50 kW
235/40 R19
220 km/h
8,1 s
0,3-0,4 l/100 km
b.d./137 km
189 750 zł
211 850 zł

Zgrany duet

Jednostka elektryczna ma do pary starego znajomego – 1,5-litrowy silnik turbo o mocy 150 KM, który jest cichy, energiczny i pracuje z wysoką kulturą. Osiągi też są w porządku – w trzech próbach rozładowany Superb w trybie Normal uzyskiwał czas 0-100 km/h rzędu 7,9-8 s. Czuć tu deficyt względem około 200-konnych wersji spalinowych, ale mocy jest dość, by w 1-2 osoby można komfortowo wyprzedzać i podróżować autostradą.

A spalanie bez prądu jest już na miarę 150 KM – 6 l/100 km w trasie do 90 km/h, 7,5 l na autostradzie i 7-7,5 l w gęstym ruchu miejskim.

https://magazynauto.pl/testy/skoda-superb-2-0-tsi-4x4-test-dane-techniczne-silnik-osiagi-spalanie-bagaznik-prowadzenie-cena,aid,5158

Mimo dodatkowej masy baterii (blisko 300 kg różnicy względem miękkiej hybrydy 1.5 TSI) Superb pozostaje posłuszny i intuicyjny w prowadzeniu, a choćby pozytywnie zaskakuje zwartością jak na swoje gabaryty. Różnice: gorsze wyniki w próbach hamowaniach oraz większa skłonność do zacieśniania toru jazdy po odpuszczeniu gazu w łuku. Wersja L&K ma seryjnie adaptacyjne amortyzatory DCC, które cechują się szeroką rozpiętością, ale na wyrwach potrafią nieco hałasować.

Dane testowe Skoda Superb Liftback Plug-in Hybrid Przyspieszenie 0-50 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h Hamowanie 100-0 km/h (zimne) Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) Poziom hałasu przy 50 km/h Poziom hałasu przy 100 km/h Poziom hałasu przy 140 km/h Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h Liczba obrotów kierownicą Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl miesz.) Rzeczywisty zasięg (benz./elektr.)
3,1 s
7,9 s
38,4 m
38,9 m
58,8 dB
64,6 dB
69,0 dB
97 km/h
2,2
7,3/6,0/6,7 l/100 km
670/120 km

Skoda Superb Liftback Plug-in Hybrid (2025) – test: plusy i minusy

  • obszerne wnętrze, duży bagażnik, łatwa obsługa, pewne prowadzenie, komfort, efektywność
  • cena, postukiwanie na dziurach (DCC)

Skoda Superb Liftback Plug-in Hybrid (2025) – test: podsumowanie

Skoda Superb z w wersji Plug-in Hybrid to udany samochód klasy średniej z udanym napędem, jednak cenowo w cieniu wersji spalinowych.

2071

Idź do oryginalnego materiału