Skoda przywraca do życia model Favorit. Czeski hatchback był marzeniem wielu Polaków w latach 80.

1 dzień temu

Przez dziesięciolecia znaczna część Europy była ukryta za żelazną kurtyną. Była to bariera oddzielająca wschód od zachodu adekwatnie w każdej dziedzinie – od polityki, po technologię. Dla wielu ludzi pozostających za ideologicznym murem, Skoda Favorit może nie być zbyt popularnym modelem. Ale polscy kierowcy znają go bardzo dobrze.

Skoda oddaje hołd modelowi Favorit

fot. Skoda

Skoda wprowadziła na rynek model Favorit w 1987 roku, dwa lata przed upadkiem żelaznej kurtyny. w tej chwili czeski producent uważa ten model za najważniejszy w swoim istnieniu. Czesi postanowili więc opowiedzieć tę historię całemu światu, zwracając uwagę na nowy samochód koncepcyjny o tej samej nazwie.

Oryginalny Favorit był zaprojektowany przez słynną firmę Bertone. Pod jego maską pracował 1,3-litrowy, czterocylindrowy silnik o mocy od 54 do 67 koni mechanicznych. Według dzisiejszych standardów nie są to w żaden sposób imponujące liczby. W tamtych czasach konkurencja była jednak na o wiele niższym poziomie, więc Skoda mogła rywalizować choćby z zachodnimi modelami.

Favorit odniósł taki sukces, iż Skoda produkowała go aż do 1994 roku. Wtedy też został zastąpiony modelem Felicia. W tym czasie Czesi wprowadzili już na rynek model w wersji kombi o nazwie Forman, a choćby wyścigowe, czy rajdowe wersje.

fot. Skoda

Czesi świętują 120. urodziny jak należy

W maju tego roku czeski producent ogłosił, iż planuje zaprezentować serię koncepcji opartych na kultowych modelach z przeszłości. Skoda rozpoczęła od współczesnej interpretacji motocykla o nazwie Slavia B. W tym tygodniu przyszedł czas na równie współczesną interpretacje Favorita. Opracowali go projektanci Ljudmil Slavov i David Stingl, a prace zajęły im około 120 godzin. Ponadto, na potrzeby tego zadania, samochód otrzymał bardziej nowoczesne nadwozie typu crossover.

Odnowiony Favorit jest oczywiście samochodem elektrycznym i korzysta z języka projektowego Skody Modern Solid. Samochód jest wystarczająco wysoki, aby umieścić akumulatory w podłodze. Jednocześnie zachowuje kompaktowe wymiary, dzięki czemu świetnie mógłby sprawdzić się w mieście. Z przodu znajdziemy bardziej wyraziste nawiązanie do oryginalnego modelu za sprawą kształtu reflektorów.

fot. Skoda

Dwaj projektanci posunęli się nieco dalej niż zakładał czeski prodcucent. Połączyli miejskiego Favorita w nowej odsłonie z konceptem wyścigowym. Na chwilę obecną wydaje się bardzo mało prawdopodobne, aby czeski producent przywrócił na rynek model o nazwie Favorit. Jednakże, takie koncepty często wyciągane są z szafy po kilku latach i służą jako inspiracja do kolejnych modeli. Niewykluczone więc, iż kiedyś jeszcze zobaczymy go na drogach.

fot. Skoda
Idź do oryginalnego materiału