Skoda Octavia RS 2.0 TSI DSG – praktyczna i szybka, ale nie „hot” | TEST

1 rok temu

245-konna Skoda Octavia RS z przednim napędem ma zapas mocy, ale nie manifestuje swojego sportowego charakteru.

Chwilę przed niedawnym liftingiem Skody Octavii trafiła do nas 245-konna wersja RS sprzed modernizacji – propozycja dla tych, którzy chcą połączyć praktyczne walory tego modelu z ponadprzeciętnymi osiągami.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywana-skoda-octavia-iii-jaka-wersje-wybrac,aid,2247

Więcej niż potrzeba

W trybie sportowym Skoda Octavia RS z opcjonalną skrzynią DSG (8000 zł dopłaty, standardem jest „manual”) przyspiesza bardzo sprawnie – i lepiej, niż deklaruje producent (6,5 wobec 6,7 s). Na tym jednak koniec sportowych wrażeń. W normalnym programie dwusprzęgłowa przekładnia odznacza się stonowanymi reakcjami, a silnik ma „ugładzoną”, raczej niskoobrotową charakterystykę, która jest bardziej przyjazna niż zadziorna.

Jednostka zaskakuje za to niskim zużyciem paliwa: ok. 9,5 l na 100 km w gęstym ruchu miejskim i niespełna 8 l na autostradzie. Takim wynikom sprzyja często aktywowany tryb biegu jałowego.

Dane techniczne Skoda Octavia RS 2.0 TSI DSG Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maksymalna Maks. moment obrotowy Napęd Skrzynia biegów Długość/szerokość/wysokość Rozstaw osi Średnica zawracania Masa/ładowność Maksymalna masa przyczepy Poj. bagażnika (min./maks.) Poj. zbiornika paliwa Opony Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa Zasięg
benz., turbo
1984 cm3
R4/16
245 KM/5000
370 Nm/1600
przedni
aut./7-biegowa
470/183/146 cm
268 cm
11,1 m
1445/578 kg
1600 kg
600/1555 l
50 l (Pb 95)
225/45 R18
250 km/h
6,7 s
6,8 l/100 km
730 km

Testowany egzemplarz wyposażono w standardowe zawieszenie bez adaptacyjnych amortyzatorów DCC (3700 zł dopłaty). Seryjne podwozie ma sportowe nastawy i zostało obniżone o 15 mm, ale niespecjalnie przekłada się to na wrażenia z jazdy – Octavia RS pozwala sobie na lekkie przechyły, a jej nieco syntetyczny układ kierowniczy mógłby zapewniać bardziej wyrazistą komunikację z kołami. Z tego względu zdecydowanie warto dokupić DCC, które choćby w zmiękczonej konfiguracji zapewnia skuteczniejszą izolację wzdłużnych i poprzecznych ruchów nadwozia, a w dodatku tłumi dotkliwe nierówności ciszej niż zawieszenie standardowe.

Wizytówka Skód z rodziny RS, czyli efektowny odblaskowy tylny pas.

Na szczęście mało skondensowana charakterystyka przechyłów to tylko pozory – podczas ofensywnej jazdy na pierwszy plan wysuwa się zestaw zalet aut grupy VW zbudowanych na modułowej platformie MQB. Octavia ma duże pokłady neutralności, tor jazdy można tu korygować samymi ruchami pedału gazu, a finezyjnie zestrojone ESP pomaga w utrzymaniu stabilności bez nerwowych ingerencji.

https://magazynauto.pl/uzywane/skoda-superb-1-4-tsi-2012-test-dlugodystansowy,aid,464
Dane testowe Skoda Octavia RS 2.0 TSI DSG Przyspieszenie 0-50 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h Przyspieszenie 0-140 km/h Hamowanie 100-0 km/h (zimne) Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) Poziom hałasu przy 50 km/h Poziom hałasu przy 100 km/h Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h) Liczba obrotów kierownicą Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) Rzeczywisty zasięg
2,6 s
6,5 s
10,5 s
35,9 m
35,5 m
59,0 dB
64,0 dB
97 km/h
2,2
9,5/5,5/7,5 l/100 km
660 km

To wszystko jednak zbyt mało, by nazwać Octavię RS hot hatchem. Zresztą sama Skoda nazywa rodzinę RS-ów autami „usportowionymi”. Być może sytuacja poprawi się po liftingu, w ramach którego topowy wariant otrzymał zastrzyk 20 KM. My jednak polecamy słabsze wersje z DSG oraz sprawnym napędem 4x4, który zwiększa uniwersalność Octavii: przedliftingowe odmiany 2.0 TSI 4x4 (190 KM) i 2.0 TDI 4x4 (200 KM) lub zmodernizowane wydanie 2.0 TSI 4x4 (204 KM), które jednak zagości w ofercie dopiero w 2025 r. Czteronapędowy diesel po liftingu nie będzie dostępny.

WYPOSAŻENIE i CENY Skoda Octavia RS 2.0 TSI DSG Poduszki czoł./bocz./kurt./centr. Asyst. pasa ruchu/martwego pola Asyst. znaków/zapobieg. kolizji Klimatyzacja aut. 2-/3-strefowa Cyfrowe zegary/ładowarka ind. Nawigacja/ekran head-up Czujniki park. p. i t./kamera cof. Matrycowe reflektory LED Aluminiowe felgi 18''/19'' Lakier metalik Cena wersji podstawowej Cena wersji testowanej * pakiet
+/+/+/+
+/2000 zł
+/+
+/2800 zł*
+/1250 zł
+/2750 zł
+/+
+
+/2600 zł
1150 zł
156 350 zł
164 350 zł

Mnogość zalet

W skrócie: są dla Octavii sensowniejsze silniki. Pod niemal wszystkimi innymi względami Skoda wyznacza klasowe wzorce, i to po 4,5 roku od premiery. Oferuje swojemu kierowcy wygodne, ergonomiczne środowisko pracy, podróżującym z tyłu – komfortową kanapę z mnóstwem miejsca, a do tego ma przepastny, funkcjonalny bagażnik. Dodajmy jeszcze dopracowany, nieprzeładowany funkcjami system operacyjny, czytelne cyfrowe wskaźniki i inteligentną obsługę głosową. Z takim zestawem zalet i swoim estetycznym wykończeniem Octavia zahacza już o standardy modeli klasy średniej – choć trzeba jej wybaczyć przeciętne wygłuszenie (zwłaszcza z tyłu).

1477

Skoda Octavia RS 2.0 TSI DSG – test: podsumowanie

  • przestronność, ergonomia, efektywność, bezpieczne prowadzenie
  • brak „zadziorności” napędu i podwozia, przeciętne wygłuszenie

Skoda Octavia RS ma mnóstwo zalet, ale brak jej sportowego temperamentu. Na szczęście jest wiele innych wersji.

Idź do oryginalnego materiału