Skoda Octavia 2024 – premiera odświeżonego model – lista zmian

10 miesięcy temu

Skoda Octavia już od dłuższego czasu utrzymuje swoją pozycję jako najlepiej sprzedający się model marki, a liczba 191 900 dostarczonych egzemplarzy w zeszłym roku tylko to potwierdza. Teraz, na rok 2024, Octavia przechodzi delikatną modernizację, która przynosi zmiany w stylu, większy wyświetlacz i usprawniony wybór silników. Czeska marka zaprezentowała również flagowy model RS, kompletny z bardziej praktycznym nadwoziem w wersji kombi i nieco większą mocą.

Jako alternatywa o większej przestrzeni niż niedawno zaktualizowany Volkswagen Golf, Octavia otrzymuje nowe reflektory matrix LED, które wyglądają nieco stopione. Posiadają one adaptacyjne światła drogowe bez oślepiania i będą opcją dodatkową w niższych wersjach wyposażenia, ale standardem w modelu RS. Ten ostatni stracił oddzielne światła dolne, które Skoda montowała w zderzaku od czasu premiery drugiej generacji Octavii RS w 2009 roku.

Tył samochodu pozostaje w dużej mierze niezmieniony, choć opcjonalny design tylnych lamp teraz ma pewną aurę Audi. W 2024 roku Octavia pojawi się z odświeżoną gamą obręczy aluminiowych o różnych rozmiarach od 16 do 19 cali, wraz z odważnymi kolorami jak Phoenix Orange i Mamba Green. Czcionka używana do oznaczenia marki i modelu została dyskretnie zmieniona, a logo RS na przedniej i tylnej części jest teraz większe.

Wnętrze z delikatnymi zmianami

Niezmiennie, kabina została w dużej mierze zachowana, z wyjątkiem nowego systemu multimedialnego z powiększonym ekranem o przekątnej 13,0 cala. choćby wersja podstawowa ma teraz 10,0-calowy cyfrowy zestaw wskaźników i automatyczną klimatyzację dwustrefową. Skoda zaktualizowała opcje wykończenia i tapicerki, zachowując jednocześnie przednie fotele z wentylacją, dostępne za dodatkową opłatą.

Nowa gama silnikowa

Zaskakująco, gama silników ma kilka rażących emisji, ponieważ nie ma mowy o hybrydzie plug-in, chociaż Golf eHybrid przez cały czas będzie dostępny. Ponadto, Octavia RS będzie oferowana tylko z silnikiem benzynowym, co oznacza, iż 2.0 TDI, który był oferowany z napędem na przód i na wszystkie koła, już nie istnieje. Zniknięcie 2.0 TDI w sportowej wersji nie jest zaskoczeniem, biorąc pod uwagę, iż silniki wysokoprężne wyszły z mody w Europie. Tak bardzo, iż czyste samochody elektryczne sprzedawały się w Europie w zeszłym roku po raz pierwszy więcej niż samochody z silnikiem wysokoprężnym, według danych opublikowanych przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA). Sportowy diesel to model niszowy, a wraz z coraz ostrzejszymi przepisami dotyczącymi emisji, śmierć oleju napędowego Octavii RS ma sens. W końcu mechanicznie związany Golf GTD również przestał istnieć. Skoda nie mówi ani słowa o Octavii RS iV w wersji hybrydowej plug-in, mimo iż VW będzie przez cały czas sprzedawał Golfa GTE.

Zwykła Octavia straciła silnik trzycylindrowy 1.0 TSI, co oznacza, iż linia modelowa zaczyna się teraz od większego silnika 1.5 TSI. Jednostka czterocylindrowa jest dostępna w konfiguracjach standardowej i hybrydowej mild-hybrid, a można wybierać między 114 KM i 220 Nm lub 148 KM i 250 Nm. Wersje bez elektryfikacji są wyposażone w sześciobiegową skrzynię manualną, podczas gdy te z technologią 48V mają automatyczną skrzynię biegów dwusprzęgłową o siedmiu biegach. Modele z silnikiem 1.5 TSI są wyłącznie z napędem na przednie koła. Flagowy, tylko z napędem na przednie koła, model Octavia RS korzysta z ulepszonego silnika 2.0 TSI, który teraz generuje 261 KM, czyli o 20 KM więcej niż w wersji przed liftingiem. Dorównuje on mocy nowemu Golfowi GTI i oferuje 370 Nm momentu obrotowego, wartość momentu obrotowego, która pozostaje niezmieniona. Pedal sprzęgła zniknął, w nawiązaniu do DSG Wolfsburg.

Elektryczna przyszłość

W 2025 roku Skoda wprowadzi wersję benzynową z napędem na wszystkie koła, wyposażoną w 2.0 TSI o mocy 200 KM przekazywaną na obie osie za pośrednictwem DSG. To wzrost o 13 KM w porównaniu z poprzednim modelem oferowanym z tym silnikiem. Moment obrotowy pozostaje taki sam, wynoszący 320 Nm. Tymczasem przez cały czas dostępny jest silnik wysokoprężny, 2.0 TDI o mocy 115 KM i 300 Nm lub 150 KM i 360 Nm. Pierwszy z nich korzysta z manualnej skrzyni biegów, podczas gdy drugi jest dostępny tylko z automatyczną skrzynią biegów, obie z napędem na przednie koła. W przyszłości Skoda dostosowuje strukturę wyposażenia, oferując w 2024 roku Octavię w wersjach Essence, Selection, Sportline i RS. Luksusowy Laurin & Klement nie jest dostępny.

Biorąc pod uwagę, iż VW już ogłosiło, iż następna generacja Golfa będzie całkowicie elektryczna, możemy patrzeć na ostatnią aktualizację Octavii w erze silników spalinowych. Odkąd znalazła się pod parasolem Grupy VW, Skoda dostarczyła ponad siedem milionów egzemplarzy swojego najpopularniejszego samochodu, na przestrzeni czterech generacji. Do tej liczby możemy dodać 360 000 egzemplarzy oryginalnej Octavii z napędem na tylne koła, sprzedanej między 1959 a 1971 rokiem. Elektryczna wersja kombi podobna do Octavii ma trafić do sprzedaży w 2026 roku.

Fot. materiały prasowe

Idź do oryginalnego materiału