Napęd na cztery koła, 291 koni mechanicznych, manualna skrzynia biegów i zjawiskowy lakier Mamba Green. Takiej Fabii w salonie nie znajdziecie.
Skoda Fabia RS Rally2 jest efektem doświadczenia i pracy inżynierów Skody Motorsport
Rajdówka bazuje na Fabii czwartej generacji i będzie rywalizowała, jak nazwa wskazuje, w kategorii Rally2. Czesi obiecują, iż będzie lepsza od poprzedniczki i szybsza w zakrętach. Już z zewnątrz można zauważyć, iż sportowa Fabia przeszła wielkie zmiany.
Nowy pakiet aerodynamiczny z potężnymi wlotami i skrzydłem nie tylko dodaje jej agresywności, ale wydatne wpływa na siłę docisku – zwiększając ją dwukrotnie względem poprzedniej generacji. W porównaniu z drogową wersją auto też zauważalnie poszerzono.
Priorytetem dla producenta było bezpieczeństwo załogi
Wiadomo, wypadki na odcinkach specjalnych się zdarzają, a wypadnięcie z trasy to chleb powszedni rajdów. Trzeba się liczyć z różnymi groźnymi sytuacjami i być przygotowanym na wszystko. Specjaliści Skody Motorsport zadbali o to, by konstrukcja pojazdu była sztywniejsza i bardziej wytrzymała.
Klatkę bezpieczeństwa wykonano z rur ze stali chromowo-molibdenowej (aż 35 metrów tego materiału), odznaczającej się wyjątkową trwałością. Nie zabrakło specjalnych osłon z włókna węglowego i pianki pochłaniającej energię w przypadku zderzenia. Większy 82,5 litrowy bak zaprojektowano z odpornych na uszkodzenie materiałów, takich jak włókno szklane i kevlar. Ciekawostka: paliwo jest w 100% syntetyczne i uzyskano je z całkowicie odnawialnych źródeł energii.
Nowa Skoda Fabia RS Rally2 skrywa pod maską jednostkę o pojemności 1.6 l
Silnik generuje wspomniane 291 KM i 430 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Napęd na wszystkie koła przekazywany jest za sprawą 5-biegowej sekwencyjnej przekładni i dwóch mechanizmów różnicowych. Dzięki elektrohydraulicznemu sterowaniu sprzęgłem międzyosiowym stosując hamulec ręczny można rozłączyć przednią i tylną oś.
Prędkość maksymalna w rajdach nie jest najważniejsza
Fabia RS Rally2 rozpędza się do 200 km/h. Kierowca może liczyć na krótkie przełożenia, które maksymalizują przyspieszenie. Zawieszenie również różni się od tego ze zwykłej Fabii – postawiono na kolumny MacPhersona z większym skokiem. W zależności od nawierzchni (szuter lub asfalt) tarcze hamulcowe mierzą od 300 do 355 mm średnicy.
Skoda Fabia RS Rally2 swoją historię rajdową zacznie pisać w przyszłym roku.
Zdjęcia: motor1.com