Skoda Elroq – czy elektryczny Karoq zawojuje rynek? | Pierwsza jazda

3 godzin temu

Elroq to kolejny, tym razem kompaktowy, elektryk Skody. Sprawdzamy, czy tak długie zwlekanie z wejściem do jednego z najpopularniejszych segmentów przełożyło się konkrety. Czyli – czy Skoda dobrze wykorzystała ten czas, proponując auto lepsze niż obecna już na rynku konkurencja.

  • Kompaktowy elektryczny SUV na platformie MEB
  • Zasięg do 580 km, napęd na tył, a w przyszłości też 4x4
  • Bazową wersję 50 wyceniono na 149 900 zł

W świecie motoryzacji wyścig mający na celu szybkie wdrażanie kolejnych modeli bywa ryzykowny. Skoda doskonale zdaje sobie z tego sprawę. Czeska marka nie spieszyła się z wprowadzeniem kompaktowego SUV-a z napędem elektrycznym. Obserwowała natomiast poczynania innych firm, jak również analizowała sygnały płynące po kolejnych premierach swoich modeli.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/prototyp-wyczynowej-elektrycznej-skody-enyaq-rs-race,aid,4598

W pełni zaprocentowało to w najnowszym z nich: Elroqu, który jest elektrycznym odpowiednikiem Karoqa. Mechanicznie nie ma z nim jednak nic wspólnego, bo – podobnie jak większy „elektryk” Enyaq – bazuje na platformie MEB.

Rozstawem osi Elroq dorównuje (co do centymetra) Enyaqowi, co przekłada się na bardzo przestronne i wygodne wnętrze. fot. Skoda

Szlachetne i przestronne wnętrze

Z większego modelu zaczerpnięto pomysł na wykończenie wnętrza – dzięki zmienionej kolorystyce materiałów całość prezentuje się jednak świeżo. Mocną stroną Skody Elroq jest jakość materiałów – w zdecydowanej większości są miękkie i przyjemne w dotyku. Dyskusyjnym rozwiązaniem jest jedynie błyszcząca listwa na szczycie deski rozdzielczej – w słoneczne dni kierowca będzie w niej widział swoje odbicie.

Duży rozstaw osi pozwolił na zaprojektowanie bardzo przestronnego wnętrza. Jak przystało na Skodę, Elroq ma też przepastny bagażnik i wiele „sprytnych” rozwiązań na pokładzie (np. miejsce skrobaczkę do szyb w tapicerce klapy bagażnika czy podwieszoną pod półką bagażnika siatkę na przewód do ładowania).

1772

Prowadzenie – Elroq potrafi miło zaskoczyć

Pakiet akumulatorów osadzono możliwie nisko i między osiami, a napęd trafia na tył (w przyszłości paletę uzupełni wariant 85x z napędem na obie osie). Brak przednich przegubów umożliwia skręcanie kół pod dużym kątem, dzięki czemu średnica zawracania to zaledwie 9,3 m, co jest wartością o 1,6 m mniejszą niż w przypadku Skody Karoq.

Założenia konstrukcyjne i dwie tony masy przekładają się na wrażenia z jazdy – Elroq jest stabilny, dobrze i cicho wybiera nierówności (nie przeszkadzają w tym choćby 20-calowe koła), nie ma problemów z trakcją choćby podczas dynamicznego przyspieszania, zakręty pokonuje neutralnie z lekką, a zarazem przyjemną tendencją do ich zacieśniania przy wciśniętym gazie.

Osiągi są wystarczające choćby w najsłabszej wersji z najmniejszym akumulatorem. Nie brakuje w niej też przyjemności z prowadzenia. Przed podjęciem decyzji zakupowej polecamy jazdę próbną. To samo zalecamy osobom rozważającym dopłacenie za adaptacyjne amortyzatory DCC (ich pracy nie towarzyszą hałasy, jakie zdarzają się innym modelom koncernu VAG z DCC). Klasyczny układ jezdny także zapewnia precyzyjne prowadzenie i dobre filtrowanie nierówności.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/kia-ev3-pierwsza-jazda-wymiary-zasieg-cena-opinie-czy-warto-kupic,aid,4718

Wystarczający zasięg i niezła cena

Podczas jazd testowych zużycie energii wynosiło 15-18 kWh, co choćby w bazowej wersji oznacza blisko 300 km zasięgu. Do jazdy na co dzień i okazjonalnych dłuższych podróży więcej nie trzeba.

Cennik Skody Elroq otwiera kwota 149 900 zł, co na tle rywali okazuje się atrakcyjną propozycją. Przyszłoroczne plany rządu zakładają dotacje sięgające choćby 40 000 zł w ramach programu Mój Elektryk 2.0. Z takim wsparciem Elroq stałby się – jak na współczesne realia rynkowe – tanim autem. By w pełni cieszyć się samochodem, tradycyjnie warto dobrać parę opcji – w tym wycenioną na 5250 zł pompę ciepła, która zmniejsza zużycie energii na ogrzewanie wnętrza. Bez względu na wersję Skoda Elroq jest tak samo wyposażona w systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy.

Skoda Elroq: wersje, dane techniczne, ceny Dane techniczne 55 kWh 63 kWh 82 kWh Silnik Maksymalna moc Maksymalny moment obrotowy Zasięg (WLTP) Czas ładowania (10-80%, DC) Osiągi Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie energii CENA
elektryczny elektryczny elektryczny
170 KM 204 KM 286 KM
310 Nm 310 Nm 545 Nm
do 375 km do 440 km do 580 km
25 min 25 min 25 min
160 km/h 160 km/h 180 km/h
9,0 s b.d. 6,6 s
15,8-16,5 kWh/100 km b.d. 15,2-16,6 kWh/100 km
od 149 900 zł od 159 900 zł od 193 200 zł

Skoda Elroq: naszym zdaniem

fot. Skoda

W Elroqu Skoda skondensowała wszystko, co najlepsze w Karoqu i Enyaqu. O swoje miejsce auto będzie musiało nieco powalczyć – w podobny segment celują m.in. Kia EV3, Smart #1, Renault Scenic i Volvo EX30.

Ocena 5/5

Nowa Skoda otrzymała wszystko, co niezbędne do odniesienia sukcesu. choćby cena, zwłaszcza z planowanymi dotacjami, będzie kusząca.

Łukasz Szewczyk, „Motor”

Idź do oryginalnego materiału