Przełomowa koncepcja silnika V3 ze sprężarką elektryczną, którą Honda zaprezentowała podczas ostatnich targów EICMA, otwiera drzwi do różnorodnych zastosowań. interesujący pomysł na zastosowanie tej jednostki przedstawił projektant z Nowej Zelandii.
Serce tej koncepcji to silnik V3, w którym cylindry tworzą kąt 75 stopni. Zastosowana sprężarka elektryczna, zamontowana nad jednostką, zwiększa wydajność przepływu powietrza dolotowego, jednocześnie eliminując obciążenia wynikające z pracy w strumieniu gorących spalin. Elektroniczne sterowanie sprężarką pozwala na precyzyjne dostosowanie osiągów silnika, łącząc wyższą wydajność z oszczędnością paliwa przy częściowym obciążeniu.
Czytaj więcej na temat silnika V3 od Hondy
Pewną wadą układu jest fakt, iż wymaga energii elektrycznej do zasilania sprężarki, ale za to kompaktowość i innowacyjność systemu ma potencjał do rewolucji na rynku motocyklowym.
Podczas prezentacji Honda umieściła silnik w lekkiej ramie przestrzennej z rur stalowych, uzupełnionej aluminiowym monowahaczem oraz widelcem upside-down. Taka konfiguracja, z 17-calowymi kołami, sugeruje, iż silnik V3 mógłby znaleźć zastosowanie zarówno w motocyklach sportowych, jak i ulicznych – w tym także w segmencie supermoto.
Nowozelandzki projektant, znany jako muzza.nz, zaproponował koncepcję supermoto opartego na silniku V3 – Honda V3 850.SM. W jego wizji motocykl o pojemności około 850–900 cmł, masie poniżej 200 kg i mocy ponad 100 KM mógłby stać się liderem w swoim segmencie. W oficjalnym komunikacie Honda zapowiedziała rozwój całej gamy modeli opartych na nowym silniku. Firma podkreśla potencjał V3 jako napędu przyszłości, który ma zapewnić użytkownikom niespotykane dotąd doświadczenia z jazdy.
Choć konkretne zastosowania tej jednostki pozostają wciąż tajemnicą, wizja smukłego, wydajnego supermoto wydaje się coraz bardziej realna.