
Silnik 1.4 TSI o oznaczeniu EA211 to jedno z ważniejszych źródeł napędu w okresie 2012-2020 w grupie Volkswagena. Służył głównie do napędzania samochodów kompaktowych i klasy średniej. Charakteryzuje się niskim zużyciem paliwa i niezłą dynamiką. Jak oceniamy ten silnik dziś?
Po niezbyt udanym debiucie silnika 1.4 TSI EA111 w 2005 roku i jego licznych awariach, w 2012 wraz z nową gamą modeli Grupy VW został on poddany gruntownej modernizacji. Zmieniono blok na aluminiowy i zmodyfikowano m.in. napęd rozrządu, który był słabym ogniwem poprzednika. Pasek okazał się mniej kłopotliwy niż stosowany wcześniej łańcuch. Nową jednostkę można rozpoznać po obudowie filtra powietrza umieszczonej z przodu i pojemności 1395 cm3 (wcześniej 1390). Najpopularniejsze odmiany mocy to 125, 140 i 150 KM.
Wszystkie są oszczędne, a od mocy 140 KM również zaskakująco dynamiczne. Volkswagen Golf VII z silnikiem o mocy 140 KM przyspiesza w czasie poniżej 9 s do 100 km/h. Zużycie paliwa może pozytywnie zaskoczyć największych sceptyków, a system nie jest kłopotliwy. Jednostka spisuje się dobrze zarówno w autach mniejszych (Audi A1) jak i tych największych (VW Sharan). Szczególnie polecamy tę jednostkę do samochodów kompaktowych, jak Seat Leon, Skoda Octavia czy VW Golf.
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywany-volkswagen-golf-vii-1-4-tsi-dsg-2014-test-dlugodystansowy,aid,1027Typowe cechy konstrukcyjne
Silnik ma bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie. Napęd rozrządu realizuje pasek. W wariantach 140 i 150 KM dodano system odłączania dwóch cylindrów przy niskim obciążeniu (oznaczenie ACT). Niezależnie od rodzaju skrzyni (6-biegowy manual lub automat DSG) zawsze stosowano koło dwumasowe.
https://magazynauto.pl/porady/kolo-dwumasowe-jak-wydluzyc-jego-trwalosc-trzy-proste-sposoby,aid,2000Typowe usterki silnika 1.4 TSI EA211
Jedyną powtarzającą się, typową usterką, są wycieki z obudowy pompy wodnej i termostatu. Zaleca się wymianę w komplecie z rozrządem co ok. 150 tys. km. Pozostałe usterki występują rzadko (np. zacinanie się siłownika turbosprężarki). Intensywny zapach paliwa spod korka oleju to ostrzeżenie, iż olej nie spełnia do końca swojego zadania. Pomimo dość skomplikowanej konstrukcji, silnik jest mało problematyczny i znany mechanikom. Nie ma obaw o serwis.
Lista występujących problemów w silniku 1.4 TSI EA211:
- wycieki z pompy wodnej (często)
- gromadzenie się nagaru (często)
- ubytki oleju (niewielkie)
- gromadzenie się benzyny w oleju
- usterki sterowania turbosprężarką (wraz z przebiegiem)
Ceny części zamiennych
Części zamienne są łatwo dostępne, a ceny umiarkowane. W przypadku koła dwumasowego i sprzęgła cena zależy od rodzaju skrzyni biegów (manual czy automat DSG). Może kosztować od ok. 1400 zł do choćby ponad 2000 zł. Turbosprężarkę można kupić za ok. 1300 zł. Wymiana napędu rozrządu, która powinna nastąpić po ok. 150 tys. km, to koszt rzędu 400-700 zł plus robocizna. Zalecana klasa lepkościowa i jakościowa oleju to 5W-30 ACEA C3. Na wymianę trzeba przygotować 4 litry.
Ceny części zamiennych:
- rozrząd kompletny z pompą wody – 400-700 zł (oryginał ok. 2000 zł)
- wtryskiwacz – ok. 250 zł
- turbosprężarka – od ok. 1300 zł
- sprzęgło - ok. 600 zł (do skrzyni manualnej)
- koło dwumasowe – od ok. 1400 do 2000 zł (zależnie od skrzyni biegów)
- cewka zapłonowa – ok. 60-120 zł