Czy wiek zawsze idzie w parze z doświadczeniem za kierownicą? Dane z raportu "Wypadki drogowe w Polsce w 2024 roku" opublikowanego przez Komendę Główną Policji pokazują, iż sytuacja jest bardziej złożona, niż mogłoby się wydawać.
Seniorzy są gorszymi kierowcami? Jasne wskazania raportu
Seniorzy, czyli osoby po 60. roku życia, częściej uczestniczą w zdarzeniach drogowych, a w wielu kategoriach (zwłaszcza jako piesi czy rowerzyści), są szczególnie narażeni na tragiczne skutki.
Z drugiej strony ich udział jako sprawców nie zawsze jest wysoki, jak stereotypowo się zakłada. Statystyki pozwalają spojrzeć na problem z większą precyzją, obalając część mitów, a jednocześnie wskazując na realne zagrożenia związane z wiekiem i bezpieczeństwem na drogach.
Seniorzy jako kierowcy. Liczby nie kłamią
W 2024 r. kierowcy w wieku 60+ spowodowali 3 866 wypadków drogowych, co stanowiło blisko 19,7 proc. wszystkich zdarzeń z winy kierujących. W ich wyniku życie straciło 339 osób (20,8 proc. ofiar w tej kategorii), a ponad 4 300 zostało rannych. Dla porównania rok wcześniej takich wypadków było 3 571.
ZOBACZ: Tankujesz na zapas? Sprawdź, dlaczego możesz na tym stracić więcej, niż myślisz
Co istotne, wskaźnik liczby wypadków na 10 tys. populacji wyniósł w tej grupie wiekowej 3,89 - to mniej niż wśród młodych kierowców, ale skutki zdarzeń są znacznie poważniejsze.
Ofiary wśród osób 60+
Seniorzy częściej są ofiarami wypadków niż osoby z młodszych grup wiekowych. W 2024 r. w tej kategorii wiekowej odnotowano 611 ofiar śmiertelnych, co oznacza 32,2 proc. wszystkich zabitych na drogach w Polsce. Rannych zostało 5 472 osób. Oznacza to, iż co trzeci zabity w wypadkach drogowych to właśnie osoba po 60. roku życia.
Dane pokazują, iż osoby w podeszłym wieku najbardziej cierpią w konfrontacji z pojazdem lub innymi uczestnikami ruchu drogowego.
Piesi i rowerzyści. Szczególna grupa ryzyka
Najbardziej alarmujące statystyki dotyczą seniorów jako pieszych i rowerzystów. W 2024 r. osoby 60+ stanowiły aż 51,9 proc. wszystkich zabitych pieszych - to 222 osoby. Rannych zostało 1 589, czyli ponad 36 proc. wszystkich poszkodowanych pieszych.
ZOBACZ: Zauważyłeś biały ręcznik na aucie? Nie ignoruj tego sygnału
Równie niepokojąco wyglądają dane dla rowerzystów: osoby w wieku 60+ odpowiadały za blisko 25 proc. wypadków spowodowanych przez rowerzystów, a wśród ofiar śmiertelnych w tej samej kategorii stanowiły już 58 proc. To pokazuje, iż wiek mocno zwiększa ryzyko poważnych konsekwencji w starciu z pojazdem.
Seniorzy na motocyklach. Mniejsza skala, duże ryzyko
Choć motocykliści 60+ to stosunkowo niewielka grupa uczestników ruchu, również tutaj pojawiają się dane warte uwagi. W 2024 r. spowodowali oni 61 wypadków, w których zginęło 11 osób, a 55 zostało rannych.
Biorąc pod uwagę niewielką liczbę starszych motocyklistów, taki wynik jest wysoki i pokazuje, iż wiek oraz spowolniony refleks mogą mieć duże znaczenie przy prowadzeniu motocykla.
Co mówią dane?
Z raportu policji wynika, iż seniorzy nie dominują w statystykach sprawców wypadków, ale często uczestniczą w najtragiczniejszych zdarzeniach, szczególnie jako piesi i rowerzyści. Problemem nie jest tylko liczba wypadków, ale ich skutki: poważniejsze obrażenia i większa śmiertelność.
ZOBACZ: Zagrożenie w powietrzu. Naukowcy alarmują: Związek z guzami mózgu
Dlatego w dyskusji o bezpieczeństwie na drogach warto zwracać uwagę nie tylko na seniorów jako kierowców, ale także jako ofiary, dla których choćby drobny wypadek może skończyć się tragicznie.