Sandomierz – rozcięto stary most nad Wisłą

2 lat temu
  • Przygotowania do rozcięcia konstrukcji kratownicowej trwały kilka miesięcy
  • Dwa dolne pasy dźwigara przecięto jednocześnie, by obiekt wparł się na podporach pomocniczych
  • Nowy most o długości 460 m będzie miał pięć przęseł

Demontaż mostu przed rozcięciem

Rozbiórka starego mostu drogowego przez Wisłę w Sandomierzu weszła w najtrudniejszą fazę. Przygotowania do rozcięcia konstrukcji kratownicowej z 1953 r. prowadzono przez kilka miesięcy. Projekt demontażu opracowano na podstawie analizy stanu obiektu i specjalistycznych obliczeń w oparciu o zasady statyki.

Najpierw przełożono media zamocowane na starej konstrukcji na przeprawę biegnącą równolegle, a gazociąg poprowadzono pod dnem rzeki. Stopniowo usuwano nawierzchnię, izolację, chodnikowe, instalacje oświetleniowe i bariery. Wykonano podpory pomocnicze i pomosty robocze do realizacji rozbiórki. Te pierwsze będą wykorzystane podczas budowy nowego mostu drogowego.

Podkarpacie – przebudowano most przez San w Radomyślu


Precyzyjne przecięcie dźwigara kratownicowego

W kolejnym kroku demontowano elementy stalowe w miejscu planowanego przecięcia przeprawy. Blachy nieckowe, elementy rusztu i górne części konstrukcji nitowanego dźwigara kratownicowego usuwano dzięki palników gazowych. Dwa dolne stalowe pasy dźwigara przecięto równocześnie w wybranym punkcie środkowego przęsła. Obiekt stracił ciągłość, ale wsparł się na podporach pomocniczych.

Aktualnie trwa odcinanie kolejnych elementów mostu, które przy użyciu dźwigów i ładowarek są transportowane w stronę prawego brzegu rzeki. W kwietniu taka operacja zostanie przeprowadzona w kierunku lewobrzeżnej części miasta. Na miejscu jest cumowana barka jako dodatkowe zabezpieczenie w nurcie Wisły.

Nowy most będzie podobny do sąsiedniego

Nowy most drogowy w ciągu DK77 łączący województwa świętokrzyskie i podkarpackie będzie dwujezdniowy, tak jak otwarta w 2011 r. sąsiednia przeprawa. 70-letni obiekt zamknięto w 2013 r. ze względu na zły stan techniczny. Po zakończeniu rozbiórki rozpocznie się budowa przeprawy wizualnie zbliżonej do równoległej. Będzie to pięcioprzęsłowy most o stalowej konstrukcji skrzynkowej o długości 460 m.

Przeczytaj także: S51: most na obwodnicy Olsztyna – naprawiono podporę, jezdnie otwarte

Idź do oryginalnego materiału