, Hyundai Motor Company i Kia Corporation ogłosiły zawarcie strategicznego partnerstwa w zakresie rozwoju zaawansowanych akumulatorów przeznaczonych do zastosowań w robotyce. Firmy podpisały memorandum of understanding (MoU), w ramach którego skoncentrują się na poprawie gęstości energetycznej, mocy wyjściowej oraz efektywności operacyjnej nowych rozwiązań bateryjnych.
W ramach porozumienia Samsung SDI skoncentruje się na optymalizacji materiałów o wysokiej pojemności, aby zwiększyć gęstość energetyczną i wydajność akumulatorów. Hyundai i Kia natomiast zajmą się testowaniem oraz integracją nowo opracowanych ogniw. Jak podkreśla Hyun Dong-jin, wiceprezes Hyundai Motor i Kia oraz szef Robotics LAB, celem współpracy jest przyspieszenie rozwoju konkurencyjnych produktów robotycznych dostosowanych do różnych potrzeb konsumentów.
Baterie solid-state jako przyszłość robotyki
Raport TrendForce wskazuje, iż w dziedzinie robotyki wciąż brakuje specjalizowanych akumulatorów, a w tej chwili stosowane rozwiązania opierają się głównie na produktach zaprojektowanych pierwotnie dla narzędzi elektrycznych lub lekkich pojazdów EV. To znacznie ogranicza możliwości poprawy wydajności robotów.

Eksperci podkreślają, iż idealnym rozwiązaniem dla robotów humanoidalnych mogą być akumulatory solid-state, które zapewniają wyższą gęstość energetyczną oraz większe bezpieczeństwo niż tradycyjne ogniwa litowo-jonowe. Ich zaletą jest m.in. większa odporność na wycieki i zwarcia, co podnosi stabilność operacyjną robotów.
Przykładem zastosowania rozwiązania solid-state jest trzecia generacja humanoidalnego robota GoMate firmy GAC Group, który dzięki tym akumulatorom osiąga do sześciu godzin pracy i oferuje ponad 80% większą efektywność energetyczną niż konkurencyjne produkty.
Technologia solid-state znajduje zastosowanie nie tylko w robotyce, ale także w innych sektorach. Firma Narada pracuje nad industrializacją tych baterii dla dronów, robotów, małych samolotów i elektroniki konsumenckiej. Z kolei Dare Automotive rozwija te rozwiązania dla pojazdów elektrycznych, urządzeń ubieralnych i produktów codziennego użytku.