Oto nasz luźny i subiektywny przegląd samochodów wszech czasów najważniejszych producentów. Wybraliśmy po jednym modelu każdej marki, który miał wpływ na nią samą lub na historię motoryzacji.
Każda marka samochodów ma swój najważniejszy model, ale wybór tego jedynego jest bardzo subiektywną kwestią. Wybrać ten najwięcej wnoszący w danej marce, najistotniejszy, czy też najlepiej sprzedający się? Co w ogóle oznacza „najlepszy”? Czy to taki, który podniósł markę i uchronił przed bankructwem, jak miało to miejsce w przypadku Porsche Cayenne? Czy może jednak prawdziwa ikona, jaką jest 911? Czy będzie to Corolla, najlepiej sprzedający się samochód w historii, czy też Land Cruiser, bez którego trudno byłoby sobie wyobrazić istnienie niektórych państw?
Podobnych dylematów można mieć znacznie więcej. Jedno jest pewne – każdy będzie miał swój model wszech czasów. My wybraliśmy takie.
Alfa Romeo 156
Alfa Romeo 156
fot. materiały prasowe
Gdyby nie model 156, marka Alfa Romeo mogłaby już nie istnieć. Okazał się strzałem w dziesiątkę i dzięki niemu klienci znów zapragnęli mieć włoski samochód. Rewelacyjny wygląd szedł w parze z doskonałymi adekwatnościami jezdnymi, za które „156” była chwalona. Pod maską silniki Twin Spark, Busso i diesle JTD – dla wszystkich coś dobrego.
- produkcja modelu od 1997 do 2007 r.
- pierwszy seryjny samochód z dieslem zasilanym wtryskiem common rail
Aston Martin DB5
Aston Martin DB5
fot. Newspress
Jest tak ikoniczny, iż kiedy widzimy jego sylwetkę, to często choćby nie kojarzymy go z brytyjską marką, ale z serią filmów o Jamesie Bondzie. I czekamy, aż spod reflektorów wysuną się karabiny maszynowe. Produkcja trwała krótko, ale model stał się legendą.
- produkcja modelu od 1963 do 1965 r.
- w 2020 r. Aston Martin wyprodukował dodatkowe 25 nowych egzemplarzy na wzór aut Bonda, z atrapami broni i systemów obronnych.
Audi quattro
Audi quattro
fot. materiały prasowe
Symbol napędu na cztery koła, bo to Audi spopularyzowało to rozwiązanie. Więcej sukcesów odniosło w rajdach samochodowych niż jako samochód drogowy. Sprzedano tylko 11 452 egzemplarze. Od 1984 r. produkowano skróconą wersję Sport quattro – podstawę homologacyjną „rajdówki”.
- produkcja modelu od 1980 do 1991 r.
- quattro było nazwą samochodu, ale do dziś jest nazwą handlową każdego napędu na cztery koła modeli Audi
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
fot. materiały prasowe
Ulubieniec piłkarzy i mowa tu o samochodach nie tyle podarowanych w ramach współpracy z daną marką, co kupionych prywatnie. Odegrał kluczową rolę w poszerzaniu grupy klientów marki, przyciągając młodsze pokolenie elitarnych nabywców. Czwarta już generacja świadczy o sukcesie brytyjskiego producenta.
- produkcja modelu od 2003 r.
- pierwszy model Bentleya opracowany wspólnie z Grupą Volkswagena
BMW M3
BMW M3
fot. Motor
Seria 3 jest dla BMW modelem kluczowym, ale naszym zdaniem na model wszech czasów zasługuje sportowa odmiana M3. Auto od pierwszej generacji zrobiło ogromne wrażenie i takie robi do dziś. Z premierą każdej kolejnej wnosi coś nowego. Obecna odsłona M3 to już niemal supersamochód o niebywałych osiągach.
- produkcja modelu od 1986 r.
- do dziś sześć generacji, ostatnia z napędem na cztery koła
Bugatti Veyron
Bugatti Veyron
fot. materiały prasowe
To samochód, który wprowadził motoryzacji w erę prędkości maksymalnej powyżej 400 km/h. I rozwijał ją bez problemu, utrzymując przez dłuższy czas. Późniejsza walka o status najszybszego samochodu drogowego była już bez znaczenia, bo i tak królem prędkości jest Bugatti Veyron 16.4 Super Sport.
- produkcja modelu od 2005 do 2015 r.
- oficjalnie najszybszy samochód drogowy w historii z potwierdzonym wynikiem 431 km/h
Chevrolet Corvette
Chevrolet Corvette
fot. materiały prasowe
Mówisz Chevrolet – myślisz Corvette, choć może za oceanem jest inaczej, bo popularniejsze były Impala, Silverado czy Malibu. Jednak to Corvette stało się ikoną sportowego samochodu w USA. Było poligonem doświadczalnym dla Chevroleta i do dziś jest uznawane za jedno z najlepszych aut na świecie.
- produkcja modelu od 1953 r.
- ostatnia generacja C8 jest jedyną z silnikiem umieszczonym centralnie z tyłu
Chrysler Voyager
Chrysler Voyager
fot. materiały prasowe
Formalnie Chrysler Voyager był jedynie przemianowanym modelem marki Plymouth o tej samej nazwie, przeznaczonym na Europę od 1988 r. To pierwszy popularny samochód amerykańskiego producenta na Starym Kontynencie. w tej chwili Voyager to wydzielony model z linii Pacifica.
- produkcja modelu od 1984 r.
- inne nazwy tego auta to Grand Voyager, Caravan oraz Town & Country, zależnie od marki i okresu produkcji
Citroen 2CV
Citroen 2CV
fot. materiały prasowe
Zmotoryzował Francję i część Afryki. Dzieło sztuki na kołach, co zawdzięcza niebywałej prostocie i urokowi. Produkcja 2CV trwała aż 41 lat w niemal niezmienionej formie. Pojawił się w wielu filmach i tak jak Aston Martin DB5 kojarzy się z postacią Jamesa Bonda, tak Citroen 2CV kojarzy się z „Żandarmem z Saint Tropez”, z Louisem de Funes w roli głównej. Choć w kultowej scenie, w której zaprezentowano możliwości samochodu, kierowcą była zakonnica, siostra Klotylda.
- produkcja modelu od 1949 do 1990 r.
- w 1958 r. powstała dwusilnikowa wersja Sahara z napędem na cztery koła.
Dacia Duster
Dacia Duster
fot. materiały prasowe
Nie jest dużą przesadą stwierdzenie „od zera do bohatera”, kiedy mówimy o marce Dacia. Bohaterem jest oczywiście Duster, który wyniósł ją na szczyty. I bynajmniej nie chodzi o liczbę sprzedanych aut, ale o wizerunek, który przed rokiem 2010 wydawał się być trudny do poprawienia. Dziś marka jest ceniona w całej Europie.
- produkcja modelu od 2010 r.
- to najpopularniejszy model marki w jej historii ze sprzedażą na poziomie blisko 2 mln aut
Dodge Challenger
Dodge Challenger
fot. materiały prasowe
Początkowo Challenger był konkurentem Mustanga. Za sprawą filmu „Znikający punkt” stał się synonimem wolności i brawury, a sam film jest jednym z najważniejszych kina drogi. Dodge odniósł sukces, przywracając Challengera do produkcji w 2008 r. Niestety model przegrał z normami emisji spalin.
- produkcja modelu od 1969 do 2023 r.
- mało kto wie, jak wygląda druga generacja Challengera, choć pierwsza i trzecia to ikony.
Ferrari Testarossa
Ferrari Testarossa
fot. materiały prasowe
Są lepsze, są szybsze i są droższe, zwłaszcza na aukcjach, modele Ferrari. Pewnie są też ważniejsze dla samej marki. Jednak naszym zdaniem kiedy myśli się o Ferrari, oczyma wyobraźni widzi się właśnie to. Klasyczny, kultowy kształt nie do pomylenia z żadnym innym. Charakterystyczne żebra same w sobie stały się ikoną. Za następcę uznaje się model 550 z silnikiem z przodu.
- produkcja modelu od 1984 do 1996 r.
- ciekawostka – silnik V12 o kącie rozwarcia 180°
Fiat 500
Fiat 500
fot. Motor
Trzy wcielenia Fiata 500 i niebywały sukces rynkowy. Dopiero najnowsza odmiana, czysto elektryczna, zrobiła klapę. Pierwowzór o przydomku Topolino powstał w latach 30. Potem „pięćstetka”, która zmotoryzowała Europę. Współczesny Fiat 500 był dostępny w niezliczonych wersjach, w tym również sportowej Abarth.
- produkcja od 1957 r. i nowe wcielenie od 2007 r.
- protoplasta o nazwie 500 był w sprzedaży w okresie 1936-1955
Ford Mustang
Ford Mustang
fot. Motor
Ikona nie tylko motoryzacji, ale i popkultury. Pierwszy samochód sportowy dostępny dla szerokiego grona odbiorców i tym samym spełnienie marzeń klasy średniej. Sprzedano już ponad 10 milionów egzemplarzy, co czyni go najpopularniejszym autem sportowym w historii.
- produkcja modelu od 1964 r.
- to za sprawą Mustanga zrodził się w USA nowy segment o nazwie pony car, czyli tanich i lekkich samochodów sportowych
Honda Civic
Honda Civic
fot. Motor
To dzięki Civicowi Honda wypłynęła na szerokie wody i zdobyła popularność za oceanem. Od początku imponująco ekonomiczna dzięki autorskim innowacjom japońskich inżynierów. Kultowym wariantem jest odmiana Type R, uważana za jedno z najlepszych aut sportowych z przednim napędem.
- produkcja modelu od 1972 r.
- zaprojektowana jako mały, ekonomiczny samochód, dziś zastępuje Accorda klasy średniej
Jaguar XJ
Jaguar XJ
fot. Motor
W historii brytyjskiego producenta znajdziemy wiele ciekawych i ważnych modeli. Jednak to XJ stał się symbolem brytyjskiej elegancji i sportowej limuzyny do podróżowania za kierownicą, a nie na kanapie. Niestety ostatnia generacja nie przypomina poprzedników, a i tak przetrwała na rynku 10 lat.
- produkcja od 1968 do 2019 r.
- zapowiedziano elektrycznego następcę, który do tej pory nie powstał
Jeep Wrangler
Jeep Wrangler
fot. Motor
Ikona wśród aut terenowych i potomek kultowego Willysa z okresu II Wojny Światowej. Wrangler jest też doskonałą „platformą sprzedażową” dla producentów akcesoriów off-roadowych. Mało który egzemplarz nie przechodzi mniejszych lub większych modyfikacji. Fani modelu mają specjalne pozdrowienie i regularnie spotykają się na wydarzeniach w terenie.
- produkcja od 1986 r.
- sprzedaż modelu w Europie zakończono
Lamborghini Diablo
Lamborghini Diablo
fot. materiały prasowe
Ikona wśród włoskich supersamochodów. Po prymitywnym Countachu Diablo wprowadziło markę w świat współczesnej motoryzacji, czyli w lata 90. Było łącznikiem pomiędzy poprzednią a nową generacją modeli tworzonych już we współpracy z koncernem Volkswagena.
- produkcja modelu od 1990 do 2001 r.
- każda z ponad 20 wersji osiągała prędkość maksymalną minimum 320 km/h
Lancia Delta HF Integrale
Lancia HF Integrale
fot. materiały prasowe
Delta była najpopularniejszym modelem, a Ypsilon ostatnim zaprojektowanym przez Włochów, ale Lancią wszech czasów była, jest i pewnie będzie do końca wersja HF Integrale. Zdominowała rajdy na przełomie lat 80. i 90., a dziś jest poszukiwanym klasykiem.
- produkcja modelu od 1979 do 2014 r.
- powstały trzy generacje, a ostatnia w ogóle nie przypominała pierwowzoru ani stylistycznie, ani koncepcyjnie
Land Rover Defender
Land Rover Defender
fot. materiały prasowe
Defender to bez dyskusji ikona w świecie aut terenowych. Po zakończeniu produkcji odczuwano jego brak do tego stopnia, iż powstała marka Grenadier, produkująca podobny samochód, a od 2024 r. JLR Classic Works odnawia pojazdy i sprzedaje pod nazwą Defender Works V8.
- produkcja od 1983 r. pod nazwą One Ten i od 1990 do 2016 r. pod nazwą Defender
- Defender produkowany od 2020 r. to zupełnie inny model, choć pozostawiono nazwę
Lexus LS
Lexus LS
fot. materiały prasowe
Gdyby nie pieczołowicie zaprojektowany model LS, marka prawdopodobnie byłaby dziś nieznana lub zapomniana. Tymczasem Toyota, tworząc Lexusa, postawiła na jakość za wszelką cenę i to się udało. Od debiutu LS-a do dziś samochody tej marki uchodzą za niezwykle niezawodne. Znakomitą większość Lexusów LS sprzedano w Stanach Zjednoczonych i tam też były bardziej docenione.
- produkcja modelu od 1989 r.
- dziś LS nie gra choćby roli drugoplanowej w marce Lexus, w której sukcesy od dekady odnoszą SUV-y, a najlepiej sprzedającym się modelem w historii jest RX
Lotus Seven
Lotus Seven
fot. materiały prasowe
Model Seven to ucieleśnienie filozofii Lotusa, polegającej na osiągach uzyskanych nie poprzez moc, ale niską masę i prostotę. Po zakończeniu przez Lotusa produkcji w 1973 roku prawa do niej kupił Caterham i w tej chwili produkuje zarówno zestawy do montażu, jak i w pełni zmontowane samochody Caterham 7, oparte na oryginalnym projekcie.
- produkcja modelu od 1957 do 1973 r.
- ikona w świecie kit-carów
Maserati Quattroporte
Maserati Quattroporte
fot. materiały prasowe
Początkowo limuzyna sportowej marki, a od czwartej generacji auto sportowe z dodatkową parą drzwi. Można powiedzieć, iż to takie Ferrari w ciele sedana, nie tylko w przenośni. Podobnie jak Jaguar XJ, model ten nie przetrwał próby czasu. Przyszłość stoi pod znakiem zapytania, choć były zapowiedzi następcy.
- produkcja modelu od 1963 do 2024 r.
- wiele topowych silników Quattroporte to konstrukcje Ferrari
Mazda MX-5
Mazda MX-5
fot. Motor
Można sobie wyobrażać przyszłość Mazdy na różne sposoby, ale trudno sobie wyobrazić ją bez MX-5, choćby miała być elektryczna. To najbardziej rozpoznawalny model japońskiego producenta, który mógłby stanowić oddzielną markę. Fani kochają go za prostotę, lekkość i doskonałe adekwatności jezdne.
- produkcja modelu od 1989 r.
- Mazda MX-5 jest najlepiej sprzedającym się roadsterem w historii motoryzacji
McLaren F1
McLaren F1
fot. materiały prasowe
Pierwszy drogowy samochód marki McLaren zasłynął z pobicia rekordu prędkości dla samochodów dopuszczonych do ruchu z wynikiem 391 km/h. przez cały czas pozostaje rekordzistą w kategorii samochodów z silnikiem wolnossącym. Sam silnik V12 pochodzi od BMW.
- produkcja modelu od 1992 do 1998 r.
- dla lepszego wyważenia kierowca siedzi pośrodku, a dwa dodatkowe fotele umieszczono nieco z tyłu
Mercedes klasy G
Mercedes klasy G
fot. Motor
Nie ma drugiej takiej „terenówki”, która z wersji militarnej wjechała tak mocno na salony. Pod koniec produkcji pierwszej generacji największy popyt był na odmiany AMG. Dziś klasa G to symbol luksusu i statusu społecznego, choć terenowe geny ma osadzone bardzo mocno i tak naprawdę nie jest ani wygodna, ani praktyczna.
- produkowany od 1979 r.
- przez wiele lat oferowano model w dwóch oddzielnych liniach – użytkowej i cywilnej
Mini
Mini
fot. materiały prasowe
Po prostu Mini, choć znane pod marką Austin, Morris, Leyland czy Rover, to tak naprawdę jeden samochód wymyślony przez genialnego Aleca Issigonisa. Genialne było to, iż na długości nieco ponad 3 m powstał czteromiejscowy pojazd z silnikiem z przodu i bagażnikiem. Nazwa idealnie pasuje do jego koncepcji.
- produkcja modelu od 1959 do 2000 r.
- markę w 2001 r. wskrzesiło BMW i był to jeden z najlepszych powrotów w historii motoryzacji
Mitsubishi Lancer Evolution
Mitsubishi Lancer Evo
fot. Motor
Lancer był najlepiej sprzedającym się modelem tej marki, ale to wersja Evolution pozostanie jej ikoną. Chociaż od siódmej do dziesiątej generacji model ten nie odnosił sukcesów rajdowych. I choć w tej chwili Mitsubishi jest dalekie od światowych sportów motorowych, to wielu fanów chciałoby zobaczyć powrót tego modelu.
- produkcja modelu Evo od 1996 do 2016 r.
- wariant Evolution był oddzielnym modelem, sprzedawanym jako Lancer lub Carisma
Peugeot 205
Peugeot 205
fot. Motor
Obok Renault 5 jest to najważniejszy samochód nowej ery motoryzacji. Nie tylko we Francji, ale też całej Europie i północnej Afryce. Sprzedano ponad 5 milionów samochodów, a wersja GTi ma status ikony w segmencie miejskich hot hatchy. W 1985 roku powstała wersja elektryczna, która choćby trafiła do sprzedaży.
- produkcja modelu od 1983 do 1998 r.
- rajdowe 205 Turbo 16 było najlepszym samochodem legendarnej Grupy B
Porsche 911
Porsche 911
fot. Motor
Dla wielu to nie tylko ikona, ale i najlepszy samochód sportowy świata. Obiektywnie jedyny z silnikiem umieszczonym z tyłu, doprowadzony do takiej perfekcji, iż ten „techniczny wybryk” można dziś uznać za majstersztyk. Niezwykłe jest to, iż z każdą generacją Porsche 911 pozostało lepsze.
- produkcja modelu od 1963 r.
- do tej pory powstało osiem generacji, ale wersji, w tym specjalnych, chyba nie da się policzyć
Renault 5
Renault 5
fot. materiały prasowe
W skrócie R5 to kolejny model, który zmotoryzował Europę. Bardzo charakterystyczny, choćby w nowym wydaniu od 2024 r. Nie ma drugiego Renault, które miałoby tak duży wpływ na tę markę. Idealnie wpisał się w potrzeby społeczeństwa lat 70., których stał się ikoną.
- produkcja od 1972 do 1996 r. E-Tech od 2024 r.
- nowe wcielenie Renault 5 E-Tech jest elektryczne, choć stylistycznie to udany powrót do legendy
Rolls-Royce Phantom
Rolls-Royce Phantom
fot. Motor
Phantom to nie samochód, ale przedmiot określający status człowieka. jeżeli stać cię na Rolls-Royce'a, to znaczy, iż stać cię na wszystko. Kiedy nadjeżdża Phantom, to wiadomo dwie rzeczy: 1. właściciel siedzi z tyłu, 2. właściciel nie jest tylko bogaty, jest przede wszystkim ważny. Osoba siedząca za kierownicą nie jest kierowcą, ale szoferem. A pochodzenie, pojemność i moc silnika są absolutnie bez znaczenia. Zresztą przez lata parametry silnika określano po prostu jako „wystarczające”.
- produkcja modelu od 1925 r.
- Zawodowi kierowcy Phantomów przechodzą specjalne szkolenie z płynności jazdy
Saab 900
Saab 900
fot. materiały prasowe
Podstawowy i najważniejszy model marki Saab, za pomocą którego szwedzka firma zdobyła uznanie nie tylko w Europie, ale i Stanach Zjednoczonych. Ikona w dziedzinie bezpieczeństwa nie mniejsza od samochodów Volvo. Trudno o bardziej charakterystyczny kształt nadwozia, którego nie da się pomylić z żadnym innym.
- produkcja modelu od 1978 do 1998 r.
- model 9-3 produkowany do 2002 r. był technicznie bliźniaczy z modelem 900
Skoda Octavia
Skoda Octavia
fot. Motor
Pierwszy naprawdę nowoczesny samochód Skody po upadku Bloku Wschodniego i odrodzeniu marki pod skrzydłami koncernu Volkswagena. Na niektórych rynkach, w tym w Polsce, stał się bestsellerem dzięki pojemnemu wnętrzu, rozsądnej cenie i znanej, cenionej, niemieckiej technice.
- produkcja modelu od 1996 r.
- w latach 1959-1971 produkowano model o tej samej nazwie, ale w zupełnie innej epoce
Smart ForTwo
Smart ForTwo
fot. Motor
Smart, marka należąca do Daimlera, udowodnił, iż samochód dwumiejscowy nie musi być sportowy, żeby się dobrze sprzedawał. Nie musi być choćby tani, byle był przemyślany. Nie było w Europie drugiego samochodu dwuosobowego, przeznaczonego niemal wyłącznie do miasta, który przyjął się tak dobrze na rynku.
- produkcja modelu od 1998 do 2024 r.
- pierwszy Smart Fortwo miał 2,5 m długości, a późniejsze nieco ponad 2,7 m
Subaru Forester
Subaru Forester
fot. Motor
Może i Forester nie jest ikoną, ale bez wątpienia jest samochodem niezwykle cenionym, zarówno przez klientów, jak i w różnych rankingach. Gdyby określić kategorię „samochód wszechstronny”, to Forester mógłby się znaleźć na szczycie. Ceniony za dobre adekwatności jezdne, choćby w trudnym terenie, choć nie jest „terenówką”. Kto raz kupi Forestera, najpewniej kupi też drugiego.
- produkcja modelu od 1997 r.
- początkowo „terenowe” kombi, dziś SUV
Tesla Model S
Tesla Model S
fot. Motor
Choć marka Tesla nie ma tak długiej historii jak inne w tym zestawieniu, to Model S jest zdecydowanie prekursorem elektromobilności. Nie jako pierwszy, ale jako pierwszy pożądany samochód na prąd. To dzięki niemu popularność zdobyły Modele 3 oraz Y, które na niektórych rynkach w wynikach sprzedaży realnie konkurują z autami spalinowymi.
- produkcja od 2012 r.
- najmocniejsza wersja rozwija 1020 KM
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
fot. materiały prasowe
Tak, to Toyota Corolla jest najlepiej sprzedającym się autem w historii motoryzacji. Jednak Corollę da się zastąpić wieloma modelami, a Toyoty Land Cruiser nie. Nie ma na rynku auta, które mogłoby wejść w jego rolę. Dotyczy to zwłaszcza modelu LC70, bez którego w wielu regionach świata trudno wyobrazić sobie cywilizację.
- produkcja modelu od 1951 r.
- nazwa Land Cruiser dotyczy trzech różnych linii modelowych i każda ma swoje generacje
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
fot. Motor
Ikona i synonim samochodu kompaktowego, choć nie prekursor. Godny sukcesor „garbusa”, który zmotoryzował Niemcy, ale w poprzedniej epoce motoryzacji. Golf zajmuje 3. miejsce pod względem liczby sprzedanych aut na świecie, choć nie odniósł dużego sukcesu w USA.
- produkcja modelu od 1974 r.
- to nie tylko ikona segmentu kompaktów, wariant GTI jest ikoną segmentu hot hatch, czyli usportowionych hatchbacków
Volvo XC70
Volvo V70 XC
fot. Motor
Choć wiele starszych modeli można uznać za ważniejsze, to rodzina XC, którą zapoczątkowało XC70, okazała się przełomem w historii współczesnej marki Volvo. Sukces XC60, najpopularniejszego modelu szwedzkiego producenta w historii, jest bez wątpienia zasługą „terenowego” kombi, które zachwyciło rynek.
- produkcja od 1997 r. Model XC70 od 2000 r.
- wcześniejsze V70 XC i Cross Country należą do tej samej rodziny, tylko różnią się nazwą

2 godzin temu












