- Zakończenie budowy obwodnicy Opatowa z łącznikiem zaplanowano na I połowę 2025 r.
- Na trasie powstaną cztery estakady, dwa mosty i sześć wiaduktów
- Łączny koszt inwestycji wynosi 461,2 mln zł
Obwodnica Opatowa w ciągu S74 i DK9 z łącznikiem będzie gotowa w I połowie 2025 r. Początek budowy to wykonanie dróg technologicznych w śladzie przyszłych dróg dojazdowych zarówno wzdłuż drogi ekspresowej jak i krajowej. Równocześnie będą prowadzone prace rozbiórkowe. Na wiosnę zaplanowano roboty przy posadowieniu obiektów mostowych, odhumusowaniu ciągu głównego oraz roboty ziemne.
Opatów wiecznie zatłoczony
Przez Opatów przebiegają zatłoczone drogi krajowe DK9 od Radomia, przez Ostrowiec Świętokrzyski do Rzeszowa i DK74 od Sulejowa, przez Kielce do Kraśnika. W centrum miasta są poprowadzone jedną wąska ulicą. W godzinach szczytu tworzą się tam korki – w ciągu doby przejeżdża tędy kilkanaście tysięcy pojazdów, a jedna trzecia z nich to transport ciężki. Inwestycja ma wyprowadzić ruch tranzytowy i skrócić czas podróży. Dodatkowo obwodnica z łącznikiem w części będzie drogą ekspresową S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.
Lubelskie – bliżej do budowy drogi ekspresowej S12 do Chełma
Trasa będzie się składać z odcinka drogi ekspresowej o długości 6,7 km oraz liczącego 5,1 km fragmentu DK9 klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Przebieg zaplanowano nowym śladem po południowo-zachodniej stronie Opatowa przez gminy Opatów, Lipnik i Sadowie. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 planowane są bezkolizyjne ronda – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Obiekty inżynieryjne i dwa węzły drogowe
Podczas budowy obwodnicy powstaną cztery estakady i dwa mosty (jednocześnie przejścia dla zwierząt), sześć wiaduktów, kładka dla pieszych oraz przepusty ekologiczne. Do tego dojdą drogi dojazdowe, urządzenia ochrony środowiska (m.in. ekrany akustyczne) i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Powstaną też dwa węzły. Jeden na skrzyżowaniu istniejącej DK9 w pobliżu Adamowa z jej przyszłym przebiegiem i łącznikiem północnym do DK74. Drugi znajdzie się w Marcinkowicach na skrzyżowaniu planowanej S74 z projektowaną DK9 – zapewni komunikację z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.
Łącznik uwolni miasto od nadmiernego ruchu
Obwodnicę uzupełni jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 o długości 3 km poprowadzony na północ od Opatowa. Będzie to droga klasy GP z obiektami inżynieryjnymi na trzech skrzyżowaniach z drogami powiatowymi, drogami dojazdowymi i dwoma rondami. Po zakończeniu tego zadania pojazdy na trasach Kielce–Lublin i Radom–Ostrowiec Świętokrzyski–Annopol–Kraśnik będą mogły ominąć miasto.
Wykonawcą generalnym jest Mostostal Warszawa. Łączny koszt robót to 461,2 mln zł – 403,7 mln zł dla obwodnicy i 57,5 mln zł dla łącznika.
Przeczytaj także: Najdłuższe drogi ekspresowe w Polsce – ranking 2023