S52 Północna Obwodnica Krakowa. Otwarcie 23 grudnia

8 miesięcy temu

Obwodnica miała otwarta na przełomie listopada i grudnia 2024 r. Termin jednak wydłużono ze względu na roszczenia wykonawców. Chodziło o zwłokę związaną z dodatkowymi pracami archeologicznymi oraz intensywnymi opadami deszczu. Na obszarze budowy Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 odkryto pozostałości Twierdzy Kraków, która powstała w połowie XIX w.

Na odcinku drogi ekspresowej S52 Północnej Obwodnicy Krakowa są dwie jezdnie z trzema pasami w obie strony. Połączy ona krakowskie dzielnice Bronowice i Prądnik Biały z Nową Hutą. Z drogą ekspresową S7 Widoma–Kraków zostanie połączona na zasadzie przejezdności.

Na trasie rozbudowano węzeł Modlnica i wybudowano trzy: Zielonki, Węgrzce i Batowice. Powstało niemal 30 obiektów inżynieryjnych. To m.in. dwa tunele – w Dziekanowicach (496 m) i w Zielonkach (653 m). Pierwszy prowadzi trasę pod wzgórzami w Batowicach, a drugi m.in. pod rzeką Prądnik. Najdłuższy most liczy 570 m i przebiega nad m.in. zbiornikiem Węgrzce nr 80, potokiem Sudół Dominikański oraz jego dopływem. 8 listopada w tunelu w Dziekanowicach przeprowadzono ćwiczenia służb, aranżując karambol.

Trasa ma odciążyć III obwodnicę Krakowa z ruchu tranzytowego i wewnętrznego (mieszkańców). W perspektywie wpłynie na poprawę przepustowości układu drogowego Krakowa.

Wartość kontraktu wynosi niemal 1,43 mld zł. Wykonawcą Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 jest konsorcjum firm Gülermak (lider), Mosty – Łódź i GLM Kraków.

Przeczytaj także: Bliżej do budowy drogi ekspresowej S12 na wschód od Radomia. 67 km

Idź do oryginalnego materiału