W dynamicznie zmieniającej się gospodarce Chin, kierowcy ciężarówek wyłonili się jako jedna z kluczowych i najlepiej zarabiających grup zawodowych. Raport opublikowany w 2025 roku przez Instytut Badań nad Zatrudnieniem i Warunkami Życia Ludności Uniwersytetu Ludowego Chin rzuca nowe światło na ich sytuację ekonomiczną, styl życia i wyzwania, z jakimi się mierzą. Choć ich portfele są grubsze niż w przypadku wielu innych “nowych” zawodów, praca ta pozostaje niezwykle wymagająca.
Wysokie dochody w cieniu rynkowej presji
Zgodnie z raportem, średni miesięczny dochód netto chińskiego kierowcy ciężarówki w 2025 roku wynosi imponujące 10 512 RMB. Stawia ich to na czele listy płac wśród nowych grup zawodowych. Zdecydowana większość, bo ponad 90%, zarabia w przedziale od 8 001 do 32 000 RMB miesięcznie.
Jednak te liczby nie oddają całej prawdy. W ostatnich latach branża transportu drogowego walczy ze stałym spadkiem cen frachtu. Nadwyżka podaży usług transportowych nad popytem prowadzi do stagnacji stawek, co skutecznie ogranicza potencjalny wzrost dochodów kierowców. Mimo to, ich zarobki pozostają na tyle wysokie, by zapewnić im i ich rodzinom stabilność finansową.
Młodzi, ambitni i gotowi do wydatków
Profil demograficzny tej grupy zawodowej jest wyraźnie zdominowany przez osoby młode i w średnim wieku. Kierowcy w wieku od 30 do 49 lat stanowią blisko 80% całej siły roboczej w branży, przy czym najliczniejszą grupę (50,24%) stanowią osoby między 30 a 39 rokiem życia.
Co ciekawe, wysokie dochody przekładają się na znaczące wydatki konsumpcyjne. Średnio kierowca ciężarówki wydaje miesięcznie 6 578 RMB, co jest najwyższą kwotą spośród sześciu analizowanych nowych grup zawodowych. Największą część budżetu pochłaniają wydatki na żywność (średnio 1 993 RMB miesięcznie). Jednak najbardziej zaskakującym odkryciem jest ich zaangażowanie w edukację. Kierowcy ciężarówek przeznaczają na ten cel średnio 1 688,83 RMB miesięcznie, co plasuje ich na pierwszym miejscu w tej kategorii. Inwestują w przyszłość swoich dzieci, mając nadzieję zapewnić im lepszy start, niż ten, który sami mieli.
Cena: samotność i brak odpoczynku
Wysokie zarobki mają swoją cenę. Praca kierowcy ciężarówki to życie w trasie, z dala od rodziny. Intensywny tryb pracy sprawia, iż mają oni bardzo mało czasu w odpoczynek – średnio zaledwie 3,54 dnia wolnego w miesiącu.
Samotność jest nieodłącznym elementem tego zawodu. Aż 88,65% kierowców jeździ samotnie. Tylko niewielki odsetek ma w trasie towarzystwo – 6,52% podróżuje z małżonkiem lub partnerem, a zaledwie 1,96% zatrudnia pomocnika.
Cyfrowa rewolucja na drodze
Technologia cyfrowa stała się kluczowym narzędziem pracy dla współczesnego kierowcy ciężarówki w Chinach. Aż 91,82% z nich korzysta z platform internetowych do znajdowania i przyjmowania zleceń transportowych. Platformy te, takie jak Manbang, nie tylko ułatwiają pozyskiwanie ładunków, ale również oferują szereg dodatkowych usług. Ponad 43% kierowców używa ich do rozliczania kosztów transportu, 40% do nawigacji, a ponad 25% korzysta z funkcji ułatwiających tankowanie. Cyfrowe narzędzia bezpośrednio wpływają na efektywność pracy i, co za tym idzie, na poziom dochodów.
Przyszłość branży: lojalność i nowe ścieżki kariery
Większość kierowców wywodzi się z tradycyjnych zawodów fizycznych. Mimo trudów tej pracy, wielu z nich widzi w niej swoją przyszłość. Badanie wykazało, iż 27,94% respondentów wybrałoby ten sam zawód ponownie. Znaczna część zadeklarowała również chęć pozostania w branży, ale w innej roli – na przykład jako pośrednicy w transporcie towarowym, mechanicy czy właściciele małych firm logistycznych.
Sytuacja kierowców ciężarówek w Chinach w 2025 roku to obraz złożony. Z jednej strony to dobrze wynagradzana grupa zawodowa, która aktywnie korzysta z owoców swojego sukcesu, inwestując w konsumpcję i edukację. Z drugiej – to ludzie płacący wysoką cenę w postaci chronicznego zmęczenia i samotności. Cyfryzacja rewolucjonizuje ich pracę, ale presja rynkowa pozostaje stałym wyzwaniem. To kręgosłup chińskiej logistyki, którego siła i odporność będą najważniejsze dla dalszego rozwoju gospodarki kraju.
W lipcu 2025 roku Chińska Federacja Logistyki i Zakupów (中国物流与采购联合会) opublikowała własny raport. Choć niektóre dane liczbowe (np. średni dochód) nieco się różnią, ogólny obraz sytuacji jest zbieżny: kierowcy są w wieku średnim, intensywnie korzystają z platform cyfrowych i borykają się z niestabilnością zleceń.
Źródła:
- 南方财经网 (Southern Finance Net): sfccn.com
- 经济观察网 (The Economic Observer): eeo.com.cn
- 人民交通网 (People’s Traffic Net): sina.com.cn
Autor: 梁安基 Andrzej Z. Liang, 上海 Shanghai, 中国 Chiny
e-mail: [email protected]
Redakcja: Leszek B. Ślazyk
e-mail: [email protected]
© www.chiny24.com