Rząd zapowiada dopłaty do wymiany tachografów dla przewoźników z KPO – Ostatnie dni na dostosowanie się do nowych przepisów

5 dni temu

Pod koniec lipca bieżącego roku Ministerstwo Infrastruktury wyszło z inicjatywą dofinansowania wymiany tachografów w ramach środków z KPO. Zgodnie z prawem unijnym, od 19 sierpnia wszystkie pojazdy wykonujące przewóz międzynarodowy na terenie UE muszą być wyposażone w smart tachograf najnowszej generacji (G2V2).

Dopłaty do tachografów z KPO

Projekt rozporządzenia, który ma wesprzeć firmy transportowe w dostosowaniu się do nowych wymagań prawnych, opiera się na zasadzie pomocy „de minimis”. W pierwszej kolejności wsparcie ma być skierowane do małych firm posiadających istotną licencję wspólnotową i flotę liczącą maksymalnie 10 pojazdów. Przewoźnicy mogą otrzymać wsparcie wyłącznie na tachografy wymienione w pojazdach w celu dostosowania się do przepisów unijnych. Jeśli po rozpatrzeniu tych zgłoszeń pozostaną niewykorzystane środki, w drugiej kolejności będą rozpatrywane wnioski przedsiębiorców z flotą większą niż 10 pojazdów, jednak mogą oni ubiegać się o pomoc dla maksymalnie 10 ciężarówek.

Przewoźnicy mogą otrzymać wsparcie wyłącznie na tachografy, które zostały wymienione w pojazdach ze względu na konieczność dostosowania się do wymaganych, unijnych przepisów w zakresie używania najnowszych urządzeń rejestrujących (G2V2) w międzynarodowym transporcie. o ile w ramach pomocy de minimis nie zostaną wykorzystane wszystkie środki, to w drugiej kolejności będą rozpatrywane zgłoszenia przedsiębiorców transportowych, mających więcej niż 10 pojazdów, ale co istotne, mogą oni ubiegać się o pomoc dla maksymalnie 10 ciężarówek. A samo rozróżnienie dotyczące wielkości floty już teraz budzi wątpliwości branży TSL i może powodować obawy związane z ograniczaniem pomocy do najmniejszych firm – zaznacza Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń, Inelo z Grupy Eurowag

Wnioski o granty będzie można składać online za pośrednictwem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa do 31 sierpnia 2026 roku lub do momentu wyczerpania środków. Ekspert Inelo wskazuje, iż koszt wymiany jednego tachografu to około 4-5 tys. zł netto, co stanowi duże obciążenie, szczególnie dla małych firm. Z badań firmy wynika, iż na miesiąc przed ostateczną datą wymiany urządzeń co czwarty polski przewoźnik przez cały czas nie dostosował się do tego wymogu, a czynnik finansowy prawdopodobnie ma tu niebagatelne znaczenie.

Aby ubiegać się o zwrot kosztów, przewoźnicy będą musieli przedstawić m.in. dane o firmie, wielkości przedsiębiorstwa, numer licencji transportowej oraz informacje o każdym pojeździe objętym wnioskiem. Wśród wymaganych załączników mają znaleźć się m.in. potwierdzenie zakupu i instalacji tachografu G2V2 (np. faktura VAT), dane uprawnionego warsztatu, wydruk danych technicznych z nowo zainstalowanego tachografu oraz oświadczenie przewoźnika o wyposażeniu pojazdu w wymagane urządzenie. Konieczne będzie także dołączenie kopii zaświadczeń o otrzymanej pomocy „de minimis” z bieżącego i dwóch poprzednich lat lub oświadczenie o braku takiego wsparcia. Ostateczna lista wymaganych dokumentów ma zostać określona w finalnej treści rozporządzenia.

Projekt rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury jest w trakcie procesu legislacyjnego i na etapie konsultacji społecznych, co oznacza, iż przedstawione przepisy i zasady mogą jeszcze ulec zmianie.

Idź do oryginalnego materiału