Rywal Toyoty RAV4 trafia do segmentu SUV-ów całkowicie odmieniony. Jeep wyposażył go we wszystko w bardzo konkurencyjnej cenie

5 godzin temu

W segmencie SUV-ów, które nie boją się jazdy w terenie, pojawiła się nowa generacja Jeepa Compassa. Rywal Toyoty RAV-4 dostał najnowsze technologie, nowe warianty mechaniczne, a wisienką na torcie jest nowy wygląd trzeciej generacji modelu.

Odnowiony Jeep Compass wyznacza nowe standardy

Nie tylko fani jazdy w terenie wiedzą, iż Jeep Compass to jeden z najważniejszych modeli marki. SUV na całym świecie sprzedał się w liczbie ponad 2,5 miliona egzemplarzy i zapracował sobie na status legendy wśród samochodów terenowych. Teraz mamy do czynienia z trzecią generacją topowego SUV-a Jeepa. Ta jest zupełnie nowym samochodem, ale przez cały czas nie boi się jazdy w terenie. Wyposażony w nowe funkcje, nowy wygląd zewnętrznego, otrzymuje bardziej technologiczne wyposażenie i nowe warianty mechaniczne.

Nowy Jeep Compass dzięki długości nadwozia wynoszącej 4,55 m jest bardziej przestronny i praktyczny niż poprzednik. W segmencie C-SUV, na nowo definiuje swoją pozycję. Tym razem kładzie wyraźny nacisk na elektryfikację, ale nie rezygnuje z wytrzymałego i terenowego charakteru marki. Przynajmniej tak zapewnia producent.

Model powstały na zupełnie nowej platformie STLA Medium Grupy Stellantis, choć jest zupełnie nowy, to nie jest trudno znaleźć w nim tradycyjne elementy estetyki Jeepa. Inżynierowie postarali się także zachować przygodową naturę modelu z praktycznością i technologią na miarę dzisiejszych czasów.

Prześwit wynoszący choćby do 200 mm, 20-stopniowy kąt natarcia, 15-stopniowy kąt rampowy oraz 26-stopniowy kąt zejścia sprawiają, iż nowy Compass jest doskonale przygotowany, aby stawiać czoła wyzwaniom w trudnym terenie. System zarządzania trakcją Selec-Terrain to standard w wyposażeniu tego modelu tak jak czujniki parkowania 360 stopni, znane już z modelu Jeep Avenger. System kontroli zjazdu ze wzniesienia (Hill descent control) będzie standardem w wersjach z napędem na wszystkie koła. Spójrzmy teraz na warianty mechaniczne nowego Jeepa Compasa.

Jeep Compass First Edition Hawaii, foto: Media Stellantis

Nowy SUV Jeepa oferuje kompletną gamę układów napędowych

Jeep daje teraz swoim klientom szeroki asortyment napędów nowego Compassa. W gamie modelu znajdują się poszukiwane napędy hybrydowe mHEV i PHEV oraz trzy wersje BEV w 100% elektryczne.

Pierwszy wariant łączy 145-konny turbodoładowany silnik benzynowy z technologią 48V. Dla kierowców, którzy preferują wydajność hybrydy z wtyczką, która oferuje jazdę bez paliwa, ale pozwala na swobodę jazdy bez obaw o utratę zasięgu, Jeep Compass PHEV jest w wersji o mocy 195 KM. Po raz pierwszy spotykana wersja elektryczna uwzględnia trzy układy napędowe, ale Jeep ujawnił na razie jedynie zakresy mocy.

Wariant z napędem na przód ma moc 213 KM, a moc 375 KM jest dla modelu z napędem na wszystkie koła. Aby Compass mógł uzyskać taką moc, otrzymał mocniejszy silnik elektryczny zamontowany na tylnej osi. Generuje moc do 49 kW (67 KM) i maksymalny moment obrotowy 232 Nm. Zasięg wersji elektrycznych wynosi od 500 do 650 km.

W połączeniu z tylnym reduktorem o przełożeniu 14:1 przekłada się to na imponujące 3100 Nm momentu obrotowego dostępne na tylnych kołach. Taka konfiguracja ma zapewnić maksymalną przyczepność w najbardziej wymagających warunkach. W rezultacie umożliwi pokonywanie nachylenia 20% choćby przy zerowej przyczepności przednich kół.

Jeśli chodzi o ładowanie, to uzupełnienie zapasów energii dzięki szybkiemu ładowaniu prądem stałym (DC) o mocy 160 kW od 20% do 80% zajmuje zaledwie 30 minut. Ładowarka pokładowa oferuje moc do 22 kW. Nowy model Jeepa jest zatem bardzo konkurencyjny.
Kolejnym plusem do jego atrakcyjności jest poprawiona aerodynamika. Współczynnik oporu powietrza Cx został poprawiony o 10% i wynosi teraz mniej niż 0,3. Będąc wydajniejszym, nie rezygnuje z przestronności i praktyczności. Udało się to osiągnąć stosując m.in. aktywną żaluzję grilla, kanały wentylacyjne na przednich i tylnych kołach i całkowicie płaskiej podłodze. Jakie technologie oferuje nowy Jeep Compass?

Widok wnętrza First Edition Hawaii Jeepa Compasa

Nowy Jeep Compass oferuje komfort na miarę SUV-ów premium w atrakcyjnej cenie

Jeśli chodzi o technologie, to nowy Compass otrzymuje rozwiązania technologiczne na miarę czasów. W kabinie SUV-a zastosowano nowy system informacyjno-rozrywkowy z 16-calowym ekranem dotykowy kompatybilny z Android Auto i Apple CarPlay oraz 10-calowy cyfrowy zestaw wskaźników.

Dzięki bezprzewodowym aktualizacjom (OTA) mapy są zawsze aktualne. Dodatkowo poziom 2 autonomicznej jazdy wspiera kierowców, zapewniając bezpieczną podróż w zarówno w zatłoczonych miastach, jak i na dalszych trasach. Wszystkie te funkcje są oferowane w standardowym wyposażeniu w całej gamie modelowej.

Na wyposażeniu nowego Jeepa Compassa znajduje się także opcjonalny wyświetlacz head-up Dispaly, funkcje półautomatycznej zmiany pasa ruchu i reflektory Matrix LED. Komfortowe i przyjemne podróżowanie jest możliwe także poprzez wybór przednich foteli z funkcją masażu, podgrzewania i wentylacji oraz panoramicznego dachu.

Z okazji premiery nowego Jeepa Compassa producent przygotował specjalne wydanie modelu. Edycja First Edition wyróżnia się felgami w rozmiarze choćby do 20-cali, reflektorami LED Matrix oraz kultowym, kanciastym designem Jeep. Dolną część nadwozia pokryto specjalnym materiałem zapewniającym ochronę i zabezpieczającym przed zarysowaniami. Priorytetem tej edycji jest także komfort, który zapewniają standardowe podgrzewane siedzenia z tkaniny i winylu, z 6-kierunkową manualną regulacją oraz 2-kierunkową regulacją lędźwiową dla kierowcy. Wersja ta z bogatym wyposażeniem jest dostępna przez ograniczony czas. Do wyboru z silnikiem mikrohybrydowym o mocy 145 KM lub silnikiem elektrycznym o mocy 213 KM. Kiedy pojawi się na rynku?

Jeep przyjmuje już zamówienia na model First Edition. Cena wyjściowa edycji specjalnej First Edition, którą można już zamawiać na polskim rynku, zaczyna się od 161 000 zł za (wariant z napędem e-Hybrid). Wersja elektryczna kosztuje 214 700 zł. Dostawy nowego modelu rozpoczną się w czwartym kwartale 2025 r.

Jeep Compass First Edition Pacific, foto: Stellantis
Idź do oryginalnego materiału