Rynek elektrycznych samochodów w pierwszym kryzysie. Co dalej z rewolucją w motoryzacji?

news.5v.pl 1 tydzień temu

W marcu br. w Niemczech zarejestrowano 31,4 tys. nowych samochodów z napędem elektrycznym, co stanowi spadek o 29 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. W całym pierwszym kwartale 2024 r. na niemieckie drogi wyjechało o 14 proc. mniej takich aut niż rok wcześniej. Ten trend jest reakcją na decyzję rządu Niemiec o zaprzestaniu dotowania aut elektrycznych z powodu problemów budżetowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobna sytuacja ma miejsce w innych krajach Unii Europejskiej. W marcu 2024 r. sprzedaż aut elektrycznych była mniejsza niż rok wcześniej, a pierwsze rejestracje takich pojazdów były o 11 proc. mniejsze. Mimo to, sprzedaż aut elektrycznych w UE wzrosła w stosunku do zeszłego roku o 4 proc., co wskazuje na dalszy, choć wolniejszy rozwój rynku — wskazuje „GW”.

W 2023 r. sprzedaż nowych samochodów z napędem wyłącznie elektrycznym w UE była aż o 37 proc. wyższa niż rok wcześniej. W tym roku nie widać szans na powtórkę takiego skokowego wzrostu, co zmusza koncerny motoryzacyjne do przemyślenia planów przyspieszenia elektryfikacji swoich aut.

Na rynku amerykańskim obserwuje się podobne tendencje. W 2023 r. sprzedaż nowych aut z napędem elektrycznym zwiększyła się o 47 proc. rok do roku. W pierwszych trzech miesiącach 2024 r. sprzedaż takich pojazdów była tylko o 3,3 proc. większa niż rok wcześniej.

Jak wskazuje „Gazeta Wyborcza”, Międzynarodowa Agencja Energii (MAE) nie podziela tych pesymistycznych prognoz. Według raportu MAE, w zeszłym roku na świecie sprzedano 14 mln nowych samochodów elektrycznych, o 3 mln 500 tys. sztuk więcej niż rok wcześniej. A w tym roku na drogi świata może wyjechać 17 mln nowych aut elektrycznych.

Idź do oryginalnego materiału