Japońskie SUV-y są rozchwytywane w Polsce, co pokazują przykłady Toyoty Yaris Cross czy Toyoty C-HR. Jednak w samej Japonii ten rodzaj nadwozie nie dominuje w rankingach sprzedaży. W pierwszej dziesiątce znajduje się tylko jeden pełnoprawny SUV. W Kraju Kwitnącej Wiśni największą popularnością cieszą się malutkie i tanie samochody.
Japońskie SUV-y nie kręcą Japończyków
Japonia to ogromny rynek samochodowy, który po ostatnim czasie zapaści, powraca do wzrostów. Z danych JAIA wynika, iż w pierwszym półroczu zarejestrowano prawie 2 mln (1,98 mln) samochodów osobowych, czyli o 10,4 proc. więcej niż rok temu o tej porze. Japończycy, mimo iż mają dopłaty do elektryków, stawiają głównie na hybrydy. Nie oglądają się też na globalną modę na SUV-y, bo ich najczęstszymi wyborami są kei-cary.
Kei-car to mikrosamochody, które w Europie nie spełniają żadnych standardów bezpieczeństwa. Jednak w Japonii, gdzie nierzadko dominuje gęsta zabudowa, a gęstość zaludnienia jest ogromna, mały i wąski samochód jest najwygodniejszym sposobem transportu. Zwłaszcza iż japońskie rodziny nie są najliczniejsze, a średnia liczba dzieci (1,15) jest choćby mniejsza niż w Polsce (1,26). W najludniejszym mieście świata, Tokio (37,7 mln mieszkańców) ten wskaźnik to zaledwie 0,96.
Toyota Raize przełamie lody?
To ważne liczby, które pośrednio tłumaczą część motoryzacyjnych wyborów. w tej chwili hitem jest tam Honda N-Box, która miała aż 114 189 rejestracji w pierwszym półroczu. Mimo mikroskopijnych wymiarów (z europejskiego punktu widzenia), auto jest chwalone za przestronność. Wpływają na to m.in. przesuwane tylne drzwi, co zresztą stosuje coraz więcej producentów, tworzących w praktyce „mikro-mini-vany”. Jak wskazuje raport analityków Focus2Move, na drugie miejsce awansowała Toyota Yaris. Także w Polsce jest to najpopularniejszy samochód subkompaktowy.
Na podium jest też kolejny mikrovan, czyli Suzuki Spacia. Z czołowej trójki wypadł najpopularniejszy kompakt, Toyota Corolla, która z kolei dominuje na polskim rynku. Do czołowej piątki awansował kolejny kei-car, Daihatsu Tanto, który wyprzedził minivana z prawdziwego zdarzenia, Toyotę Sienta. Na kolejnych lokatach mamy Daihatsu Move (kei-car) i Hondę Freed (minivan). Sensacją półrocza jest SUV segmentu B, czyli Toyota Raize. Model poprawił swoją sprzedaż o 241,9 proc. i awansował na P9. Czołową dziesiątkę uzupełnia mikro-SUV, Suzuki Hustler.