Robią najlepsze alternatywy dla SUV-ów. Mniejsze auta i niskie ceny to dla nich największa żyła złota w Europie

1 dzień temu

Nie jest dla nikogo zaskoczeniem, iż udział SUV-ów w europejskich rejestracjach przekracza co miesiąc 50 proc. Jednak nie wszystkie koncerny opierają na nich sprzedaż. Wielu dużych graczy największe zyski czerpie jednak z mniejszych i tańszych konstrukcji niż crossover. Warto spojrzeć na ciekawą statystykę za cały zeszły rok.

Analityk Jato Dynamics, Felipe Munoz podzielił się w swoich social mediach interesującym zestawieniem. Badając europejską sprzedaż poszerzoną o Turcję wyliczył, iż SUV-y miały 47-procentowy udział. O ile dla większości koncernów SUV-y stanowiły ponad połowę sprzedaży, o tyle trzy z nich miały ich wyjątkowo mały udział. Nie chodzi o byle jakich graczy, a jedne z największych firm w Europie.

How many SUVs are sold and are available in Europe? pic.twitter.com/reYmllOaw8

— Car Industry Analysis (@lovecarindustry) May 7, 2025

Które koncerny mają najmniejszy udział SUV-ów w Europie?

Okazuje się bowiem, iż wicelider europejskich rankingów wg koncernów, czyli Stellantis miał tylko 31-procentowych udział SUV-ów w Europie + Turcji. Jak to możliwe? Warto pamiętać, iż odpowiada za to głównie francuski rynek, gdzie Peugeoty i Citroeny z segmentów B i C schodzą jak świeże bułeczki. Podobnie jest z Grupą Renault (SUV-y tylko 33 proc.), gdzie auta pokroju Renault Clio czy Dacii Sandero to największe europejskie hity.

Peugeot 208. // fot. materiały prasowe

Z niemal równie niskim udziałem SUV-ów (34 proc.) zeszły rok zakończył też Ford, dla którego Focus to wciąż kręgosłup sprzedaży. Grupa Mercedes-Benz była jedyną, która miała jeszcze trójkę z przodu (39 proc.) w bilansie SUV-ów. O taki udział otarło się też Mitsubishi (40 proc.). SUV-y odpowiadały też za mniej niż połowę rejestracji w przypadku Grupy BMW (47 proc.), koncernu Volkswagena (48 proc.) i Toyoty (49 proc.).

Renault Clio. // fot. materiały prasowe

SUV-y to dla nich być albo nie być

Natomiast na przeciwnym biegunie do wspomnianych producentów jest koncern Jaguar Land Rover. W jego przypadku SUV-y stanowią 98 proc. sprzedaży. Ten rodzaj nadwozia ma też ogromne znaczenie dla Nissana (86 proc.) i koncernu Geely (84 proc.), którego wynik to głównie sprzedaż aut marki Volvo. Dwie trzecie sprzedaży SUV-ów odnotowały w 2024 r. Tesla i grupa Hyundai/Kia. Ponad 60-procentowy udział miał jeszcze właściciel MG, czyli SAIC, a także Subaru (po 61 proc.), Honda (62 proc.) i Mazda (63 proc.). Blisko takiego udziału było tez chińskie BYD (59 proc.).

Ford Focus. // fot. materiały prasowe / Filip Blank
Idź do oryginalnego materiału