
Polski rząd przygotowuje się do wdrożenia nowych, unijnych przepisów dotyczących zużytych baterii, które mogą wprowadzić prawdziwą rewolucję w branży.
Zgodnie z zapowiedziami, projekt ustawy ma zostać przyjęty jeszcze w IV kw. tego roku i dostosować polskie prawo do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1542 z 12 lipca 2023 r. Regulacje obejmują m.in. kwestie magazynowania, przetwarzania i zbierania zużytych ogniw oraz nałożą nowe obowiązki na producentów.
Producenci będą musieli podpisać umowy z organizacją odpowiedzialności producenta
Zgodnie z projektem, każdy producent wprowadzający baterie na polski rynek będzie musiał podpisać umowę z organizacją odpowiedzialności producenta. Ten krok ma ograniczyć zjawisko tzw. gapowiczów, czyli podmiotów unikających kosztów związanych z recyklingiem, oraz zapewnić większą kontrolę nad obiegiem baterii.
Co istotne, odpowiedzialność za prawidłową realizację obowiązków wynikających z przepisów rozporządzenia UE i nowej ustawy przez cały czas spoczywać będzie na producencie. Nowe przepisy przewidują również wprowadzenie minimalnego rocznego poziomu zbierania zużytych baterii oraz szczegółowe warunki ich magazynowania, zarówno w zakładach przetwarzania, jak i wśród kolejnych posiadaczy odpadów.
System opłat i nowe procedury
Jak podaje PAP, rząd planuje wprowadzenie nowych mechanizmów finansowych, które mają dodatkowo zmotywować do prawidłowego gospodarowania zużytymi bateriami. Pojawi się opłata produktowa z określeniem minimalnej i maksymalnej stawki dla baterii przenośnych i LMT, a także opłata depozytowa.
Sprzedawcy detaliczni będą zobowiązani do przekazania nieodebranych opłat depozytowych na specjalne rachunki marszałków województw. Przewidziano również wzór sprawozdania, w którym przedsiębiorcy będą raportować wysokość pobranych i przekazanych opłat. Dzięki temu system stanie się bardziej transparentny, a środki będą przeznaczone na efektywniejsze zagospodarowanie zużytych baterii.
Ma to pomóc w lepszej kontroli nad recyklingiem i przetwarzaniem odpadów
Nowe przepisy precyzują także wymogi dotyczące procesu przetwarzania zużytych baterii oraz warunki techniczne dla instalacji, w których będą przetwarzane frakcje powstałe z recyklingu, np. baterii kwasowo‑ołowiowych. Określony zostanie również organ odpowiedzialny za nadzór nad realizacją obowiązków oraz procedura wydawania zezwoleń dla organizacji odpowiedzialności producenta. Takie podejście ma pozwolić zwiększyć poziom recyklingu, poprawić jakość surowców wtórnych i zmniejszyć wpływ elektroodpadów na środowisko.
Przepisy wpisują się w szerszy europejski trend promowania gospodarki obiegu zamkniętego oraz ograniczania negatywnego wpływu odpadów na środowisko. Rosnący rynek pojazdów elektrycznych i urządzeń zasilanych bateriami wymaga nowoczesnych rozwiązań prawnych.
*Źródło zdjęcia wprowadzającego: Kinek00 / Shutterstock