Na rozpoczętych właśnie targach motoryzacyjnych w Genewie zadebiutował długo wyczekiwany Renault 5 w nowym elektrycznym wcieleniu. Będzie konkurował m.in. z Mini EV i Fiatem 500e.
Renault 5 jest pierwszym modelem produkcyjnym bazującym na nowej platformie AmpR Small, która stanowi zaktualizowaną wersję platformy CMF-B. Ma wielowahaczowe tylne zawieszenie i nisko położony środek ciężkości.
Rozmiarowo to typowy samochód do miasta. Elektryk mierzy 3920 mm długości, 1770 mm szerokości i 1500 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2540 mm. Bagażnik o pojemności 326 litrów w tym segmencie nie rozczarowuje. A co z wyglądem?
Renault 5 E-Tech Electric przejęł retro-futurystyczny styl konceptu z 2021 roku
To tylko oznacza, iż wygląda świetnie i ma pełno odniesień do oryginału. Charakterystyczny jest szczególnie przód ze światłami z grafiką LED, przypominającą źrenicę ludzkiego oka, co stanowi ukłon w stronę klasycznego modelu. Takie nawiązanie znajdziemy również w tylnych pionowych światłach. Z kolei wyraziście narysowane błotniki powstały z inspiracji modelem R5 Turbo. W nadkolach schowano koła z 18-calową felgą.
Nowatorskim wyróżnikiem auta jest wskaźnik naładowania baterii umieszczony w górnej części maski. Gdy akumulator jest w pełni naładowany, wyświetlacz LED pokazuje cyfrę 5.
Wnętrze łączy żywe koloru z materiałami pochodzącymi z recyklingu
Ucieszą się szczególnie ci, którzy kochają dżins. Najważniejszym elementem deski rozdzielczej jest cyfrowy kokpit z dwoma ekranami i dużym wyświetlaczem multimediów obsługiwanym przez Google i z integracją z ChatGPT oraz nowym asystentem Reno.
Renault 5 E-Tech Electric – dwie opcje akumulatorowe i trzy wersje silnikowe
Elektryk będzie dostępny w dwóch wersjach: z akumulatorem o pojemności 40 lub 52 kWh. Wariant z podstawowym akumulatorem waży zaledwie 1350 kg. Zasięg na jednym ładowaniu sięga 300 kilometrów. Większa bateria umożliwi pokonanie 400 kilometrów.
Przewidziano trzy warianty silnikowe o mocy 95, 120 i 150 KM. Tylko dwa pierwsze można zestawić z bazowym akumulatorem.
Standardem jest pokładowa ładowarka AC 11 kW. Maksymalna moc ładowania przy skorzystaniu z ładowarki DC wynosi 100 kW. Dotyczy to wersji z najmocniejszym silnikiem. W przypadku 120-konnej odmiany ładowanie DC odbywa się z mocą 80 kW.
Co jeszcze warto wiedzieć? Pojazd zaprojektowano z dwukierunkowym ładowaniem i możliwością zasilania urządzeń. Na pokładzie nie brakuje pompy ciepła oraz systemu odzyskiwania energii z hamowania.
Renault 5 E-Tech Electric – ile kosztuje?
Oficjalnego cennika w Polsce jeszcze nie ma. Mówi się jednak o najtańszej wersji w cenie ok. 25 000 euro (ok. 110 000 zł), co by czyniło z Renault 5 jeden z najtańszych pojazdów elektrycznych na europejskim rynku.
Zdjęcia: Renault