W lipcu 2025 chiński rynek samochodów osobowych osiągnął rekordowe wyniki we wszystkich kluczowych wskaźnikach: sprzedaż, produkcja i eksport. Szczególnie imponujący był eksport samochodów elektrycznych, który wzrósł aż o 120% r/r.
Rekordowa sprzedaż i udział marek krajowych
W lipcu w Chinach sprzedano 1 826 000 samochodów osobowych, co oznacza wzrost o 6,3% w porównaniu z lipcem 2024. Mimo tego, wynik był o 12,4% niższy niż w czerwcu bieżącego roku. Od stycznia do lipca łączna sprzedaż wyniosła już 12 728 000 sztuk, co daje wzrost o 10,1% rok do roku.
W samym lipcu aż 1 210 000 sprzedanych aut pochodziło od marek krajowych. To aż o 14 % więcej niż przed rokiem, choć o 10% mniej niż miesiąc wcześniej.
Elektryki zdominowały statystyki
Eksport samochodów osobowych (w tym także zestawów CKD – części do pojazdów, które są eksportowane do montażu w innym kraju.) wyniósł w lipcu 475 000 pojazdów, co daje wzrost o 25% rok do roku. W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2025 roku chińskie firmy wyeksportowały już 2 955 000 aut, co stanowi wzrost o 9%.
Najbardziej dynamiczny wzrost dotyczył eksportu pojazdów elektrycznych. W lipcu sprzedano za granicę 213 000 takich samochodów, aż o 120,4% więcej niż rok wcześniej i o 7,6% więcej niż w czerwcu. Elektryki stanowiły już 44,7% całego eksportu aut osobowych, czyli o blisko 20 punktów procentowych więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku.
Produkcja przez cały czas na wysokim poziomie
Chińskie fabryki wyprodukowały w lipcu 2 229 000 samochodów osobowych, co daje wzrost o 12,1% w stosunku do lipca poprzedniego roku. W skali siedmiu miesięcy produkcja osiągnęła 15 458 000 sztuk, rosnąc o 13,2%. Tegoroczny lipiec był rekordowy, bo produkcja przebiła dotychczasowy szczyt z lipca 2022 roku aż o 70 000 pojazdów.
Produkcja pojazdów elektrycznych w lipcu wyniosła 1 147 000 sztuk, co oznacza wzrost o 22,3% rok do roku. W sumie od początku roku powstało już 7 590 000 elektryków – o 35,7% więcej niż rok wcześniej.
Perspektywy na kolejne miesiące
China Passenger Car Association podkreśla, iż w lipcu padły rekordy zarówno sprzedaży, produkcji, eksportu, jak i dystrybucji samochodów osobowych. Eksport pojazdów elektrycznych osiągnął historyczny poziom, a zapowiadane na sierpień premiery nowych modeli mogą dodatkowo pobudzić popyt.
Coraz większa różnorodność w ofertach producentów oraz wzrost udziału chińskich aut elektrycznych na rynkach zagranicznych (w czerwcu 2025 roku ich udział osiągnął już 15%) potwierdzają rosnącą pozycję Chin w globalnej elektromobilności.