W Polsce już nieco zapomnieliśmy, jak to było w czasach, gdy nowy samochód osobowy dało się kupić poniżej 40 tys. zł. Na świecie nie brakuje jednak rynków, które dzięki luźniejszym przepisom, pozwalają produkować naprawdę tanie samochody. Niska cena często sprawia, iż te pojazdy stają się gigantycznymi hitami. Przykładem tego jest to, co w Pakistanie wyprawia Suzuki Alto, w Polsce znane niegdyś jako Daewoo Tico.
Reinkarnacja Daewoo Tico ma się świetnie
Nie wszyscy wiedzą, ale produkowane w Warszawie Daewoo Tico (lata 1996-2001) powstawało na licencji od Suzuki, bazując na trzeciej generacji Alto. W Europie nie ma już po tym samochodzie śladu. Jednak ten japoński kei car doczekał się już dziewiątej generacji (nawet z układem mild hybrid).
Jednak ósma generacja wciąż jest utrzymywana przy życiu przez pakistańską spółkę Suzuki. To nowe wcielenie Daewoo Tico oferuje 40-konny silnik o pojemności 658 cm3. Samochód bije tam rekordy popularności, napędzając rynek jak nigdy dotąd. Z danych PAMA wynika, iż rynek piątego, najludniejszego państwa na świecie rozkręcił się w pierwszym półroczu o 35,7 proc. do poziomu 87 347 rejestracji (dane obejmują wyłącznie samochody produkowane lokalnie).
Szał na nowe Suzuki za 38 tys. zł
Za nowe Suzuki Alto trzeba w Pakistanie dać niecałe 3 mln rupii (ok. 38,3 tys. zł). Pod koniec czerwca auto było na mocnej wyprzedaży (w przeliczeniu 35,3 tys. zł), co przyniosło efekty. W czerwcu samochód odnotował wzrost sprzedaży o 118,2 proc. Po 6 miesiącach na liczniku Suzuki Alto jest 26 872 rejestracji. To wzrost o 19,5 proc., co daje 30,8-procentowy udział w rynku.
Druga w rankingu Toyota Corolla zakończyła półrocze z wynikiem o 39,6 proc. lepszym. Jednak dało to „tylko” 6 166 rejestracji. Podium uzupełnia tam chiński SUV Haval H6 (6 603 szt.), który w porozumieniu z Great Wall Motors oferowany jest tam pod podwójną marką pakistańskiego producenta, czyli Sazgar Haval H6. Popularnością cieszą się tam również Honda Civic (5 819 szt.) oraz Toyota Yaris (5 764 szt.).
Sporo modeli i producentów notuje ogromne wzrosty sprzedaży. W rankingu przewodzi oczywiście Suzuki (40 857 szt.), które ma niemal dwukrotnie lepszy wynik od drugiej Toyoty (20 852 szt.). Podium uzupełnia Honda (11 212 szt.), a poza nim są Hyundai (6 712 szt.) i Sazgar Haval (6 603 szt.).