Istnieje wiele domysłów na temat tego, kto wynalazł nowoczesny luksusowy SUV.
Range Rover twierdzi, iż to oryginał, podczas gdy Mercedes-Benz pokonał Audi, BMW i Porsche, ujawniając pierwszą generację ML w 1997 roku. Można argumentować, iż BMW X5 definiuje jednak segment dużych luksusowych SUV-ów.
Odznaka przeszła długą drogę. Model pierwszej generacji, który zadebiutował w 1999 roku, był mocno zapożyczony z serii 5 i został zwieńczony odrobiną DNA Land Rovera; Przedstawiony tu samochód czwartej generacji to rodzinny, luksusowy samochód rodzinny, z którego zrodziła się globalna gama siedmiu SUV-ów BMW.
Chociaż BMW ogłosiło odświeżoną wersję X5 na rok 2024, samochód, który tu widzisz, będzie w sprzedaży przez co najmniej następne sześć miesięcy. Został zaktualizowany o nowe ekrany i większą moc, ale ceny również wzrosły we wszystkich dziedzinach.
Czy powinieneś poczekać, aż aktualizacja wyląduje, czy kupić samochód 2023, póki jeszcze możesz?
Ile kosztuje BMW X5 xDrive30d?
Większość gamy BMW została ostatnio dotknięta wzrostem cen na rok 2023, ale X5 zdołał uniknąć podwyżek.
OGLĄDAĆ: Recenzja Paula X5 xDrive30d
xDrive30d jest teraz podstawowym modelem w asortymencie, z ceną naklejek 126 900 $ przed jazdą po drogach.
W Audi odpowiednik Q7 to 50 TDI S line quattro, z ceną naklejki 129 400 USD przed jazdą po drogach, podczas gdy Mercedes-Benz GLE400d zaczyna się od 143 200 USD przed jazdą po drogach.
Ceny BMW X5 2023:
BMW X5 xDrive30d M Sport: 126 900 USDBMW X5 xDrive40i M Sport: 130 900 $BMW X5 xDrive45e M Sport: 139 900 $BMW X5 M50i Pure: 149 900 $BMW X5 M50i: 164 900 $BMW X5 M Competition: 227 900 $
Ceny nie obejmują kosztów przejazdu
Jak wygląda wnętrze BMW X5 xDrive30d?
Zaktualizowany X5, który pojawi się w Down Under później w 2023 roku, ma bardziej widoczne ekrany, ale testowany tutaj samochód nie jest staroświecki. choćby cztery lata po debiucie wygląda świetnie, ale nie odbywa się to kosztem funkcjonalności.
Pasażerowie z przodu siedzą w dobrze wypchanych, podtrzymujących fotelach z elektryczną regulacją, a wszystko, czego dotkniesz, wydaje się wysokiej jakości. Od zimnego metalu na tunelu transmisyjnym do grubej, obszytej skórą kierownicy, 30d nie jest striptizerką na poziomie podstawowym.
Masz również poczucie, iż zostało to dobrze skręcone. Nasz tester był dość długi w zębie jak na samochód prasowy, ale nie było grzechotek, pisków ani luźnych kawałków wykończenia. Nie zawsze tak jest po ciężkim życiu we flocie prasowej.
Jest genialnie funkcjonalny. Z przodu jest mnóstwo schowków na butelki, ładowarka bezprzewodowa, schowek wielkości portfela pod deską rozdzielczą i użyteczna przestrzeń pod dzielonym środkowym podłokietnikiem, a także fizyczne przyciski do sterowania klimatyzacją.
BMW wymieniło system informacyjno-rozrywkowy w obecnym X5 na nowy, jednoczęściowy wyświetlacz przeniesiony z iX i i4 na rok 2024. Chociaż wygląda zgrabnie, niekoniecznie jest to krok naprzód w stosunku do systemu w naszym testerze.
Nie tylko przez cały czas wygląda nowocześnie, ale fakt, iż możesz wchodzić w interakcje dzięki obrotowego kontrolera na tunelu środkowym, komunikatów głosowych Hey BMW lub ekranu dotykowego, ułatwia nawigację zarówno w natywnym oprogramowaniu, jak i w lustrzanym odbiciu telefona. Grafika przez cały czas wygląda świetnie i ostro reaguje na dane wejściowe.
To, co wymaga poprawy, to bezprzewodowy system Apple CarPlay, który był podatny na awarie podczas naszego czasu za kierownicą.
Cyfrowy wyświetlacz kierowcy nie jest całkiem do zera. Jest zajęty wizualnie i nie ma wielu opcji układu, które można uzyskać w doskonałym wirtualnym kokpicie Audi, chociaż przez cały czas otrzymujesz potrzebne informacje o prędkości, obrotach i komputerze pokładowym.
Miejsce na tylnym siedzeniu jest solidne, chociaż X5 jest zacieniony przez nieznacznie większe (podobnie wycenione) Audi Q7 w drugim rzędzie. Przestrzeń nad głową jest tam doskonała, choćby z zamontowanym panoramicznym szyberdachem, a dla wysokich nastolatków jest dużo miejsca na nogi.
Wysokie okna sprawiają, iż w drugim rzędzie jest jasno i są dostępne wszystkie udogodnienia, których można się spodziewać. Jest składany środkowy podłokietnik, otwory wentylacyjne z własną regulacją temperatury i przyzwoite pojemniki na drzwi na przekąski.
Z tyłu znajdują się również cztery porty USB. Oprócz dwóch portów USB-C u podstawy tunelu transmisyjnego, dwa znajdują się na oparciach przednich siedzeń obok uchwytu na tablet dla dzieci podczas długich podróży.
Punkty ISOFIX znajdują się na zewnętrznych tylnych siedzeniach, a z tyłu znajduje się trzy górne paski mocujące do fotelików dziecięcych.
Miejsce w bagażniku jest zastrzeżone 650 litrów z tylnymi siedzeniami na miejscu, rozszerzając się do 1870 litrów z nimi złożonymi na płasko.
BMW zasługuje na punkty za trzymanie się dzielonej tylnej klapy, która ułatwia wsuwanie ciężkich rzeczy do bagażnika lub sprawdza się jako siedzenie, gdy patrzysz, jak Twoje dzieci uprawiają sport.
Co kryje się pod maską?
X5 xDrive30d jest zasilany przez 3,0-litrowy rzędowy sześciocylindrowy turbodoładowany silnik wysokoprężny generowanie 195kW (4000rpm) mocy i 620 Nm (2000-2500rpm) momentu obrotowego. BMW twierdzi, iż przyspiesza od 0 do 100 km/h 6,5 sekundy.
Wszystkie warianty BMW X5 są standardowo wyposażone w ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów ZF oraz napęd na cztery koła xDrive.
Deklarowana oszczędność paliwa jest 7,2 l/100 kmrównoważny 189g/km CO2. Widzieliśmy 7,8 litra na 100 km w ciągu tygodnia jazdy mieszanej.
Zbiornik paliwa trzyma 80 litrówco daje teoretyczny zasięg ponad 1000 km.
Jak jeździ BMW X5 xDrive30d?
To ma być bazowe BMW X5 (w Australii), ale nie wiadomo, czy zza kierownicy.
Sześciocylindrowy rzędowy turbodiesel o pojemności 3,0 litrów działa bez wysiłku przez cały czas. Nie ma prawdziwego opóźnienia poza linią i przeskakuje przez średni zakres z dużo większą determinacją, niż można by się spodziewać.
Z wyjątkiem odrobiny gwizdu turbo, w środku nie brzmi jak ciężarówka, a liniowy sposób, w jaki zapewnia osiągi, stawia go na innej płaszczyźnie niż przeciętny silnik wysokoprężny. Nasz kamerzysta, który codziennie jeździ Fordem XR8 ute, wyskoczył i powiedział, iż wygląda jak wolnossący silnik V8.
Oczywiście, ośmiobiegowa automatyczna ZF również odgrywa w tym rolę. Podczas rejsu bez wysiłku zmienia biegi, rzadko pozwalając silnikowi przekroczyć około 2000 obr./min, ale jest też skłonny dłużej utrzymywać przełożenia i sięgać do bogatego w moment obrotowy średniego zakresu, gdy bardziej wciśniesz przepustnicę.
Chociaż za kierownicą znajdują się łopatki, przekładnia jest wystarczająco inteligentna, aby zapewnić Ci to, czego potrzebujesz, wtedy, gdy tego potrzebujesz przez większość czasu – a tryb Sport jest przydatny, gdy spóźnisz się do szkoły.
Przy prędkościach szkolnych układ kierowniczy jest lekki i bezpośredni, co ułatwia umieszczenie dużego samochodu na małej przestrzeni, a BMW oferuje jedne z najczystszych kamer w branży. Dorzuć wysoką pozycję za kierownicą i nie ma usprawiedliwienia dla najechania na krawężnik.
Chociaż zgodnie ze standardami SUV-ów został dostrojony tak, aby sprawiał wrażenie sportowego, zawieszenie M Sport dobrze radzi sobie z pryszczatymi ulicami miasta. Jest także dobrze osadzony na autostradzie, gdzie można odnieść wrażenie, iż X5 może po prostu jechać w nieskończoność, nie będąc zdenerwowanym.
Jest nie tylko cichy i wygodny, ale także przerażająco wydajny przy prędkości 100 km/h. Widzieliśmy oszczędność zaledwie 5,5 litra na 100 km podczas rejsu, co, biorąc pod uwagę 80-litrowy zbiornik paliwa, wystarczyłoby na grubo ponad 1000 km na jednym tankowaniu.
Ponieważ nie ma już niedoborów komponentów, BMW twierdzi, iż nie wycofuje już aktywnych systemów wspomagania kierowcy ze swoich nowych samochodów. To dobrze, bo są jednymi z najlepszych.
Adaptacyjny tempomat płynnie utrzymuje dystans do poprzedzającego samochodu, system utrzymywania pasa ruchu interweniuje tylko wtedy, gdy jest to naprawdę konieczne, a monitor martwego pola nie przeskakuje w cieniach. BMW zasługuje również na punkty za uproszczenie, gdy chcesz je wyłączyć, umieszczając przycisk w widocznym miejscu na desce rozdzielczej, aby uzyskać dostęp do wszystkich ustawień wspomagania kierowcy.
A kiedy chcesz przetestować stary slogan Ultimate Driving Machine? Nie da się ukryć, iż X5 ewoluował w dwutonowy kadłub, ale kontroluje swoją masę lepiej niż większość dużych SUV-ów.
Układ kierowniczy ma wystarczającą masę, aby wzbudzić zaufanie, a napęd na wszystkie koła zapewnia doskonałą przyczepność na śliskiej nawierzchni. Nie reaguje, a tylne nachylenie w codziennej jeździe oznacza, iż nie ma się wrażenia, iż przednie koła ześlizgują się z toru, gdy droga jest mokra, ani nie ma żadnego momentu obrotowego.
Co dostajesz?
Najważniejsze cechy X5 xDrive30d:
Pakiet sportowy M 20-calowe obręcze kół M ze stopów lekkich Adaptacyjne 2-osiowe zawieszenie Aur, samopoziomujące Szklane panoramiczne okno dachowe M Pakiet aerodynamiczny M Shadow Line w błyszczącym kolorze M Relingi dachowe w błyszczącym kolorze Shadow Line Adaptacyjne reflektory LED Reflektory tylne w technologii LED Elektrycznie składane lusterka boczne Podgrzewane Funkcja przeciwodblaskowa (po stronie kierowcy) Automatyczne przyciemnianie (pasażer) BMW Live Cockpit Professional 12,3-calowy wyświetlacz wskaźników 12,3-calowy ekran dotykowy Infotainment Nawigacja satelitarna Sterowanie głosem Porty USB-A + USB-C w rzędzie 12 portów USB-C w 2 rzędach Radio DAB+ 10-głośnikowe audio HiFi, wzmacniacz 205 W Bezprzewodowe ładowanie telefona Vernasca tapicerka skórzana Listwy progowe z oznaczeniem M z przoduAluminiowe listwy ozdobne z efektem siatki Kierownica skórzana M Antracytowa podsufitka Tablica przyrządów ze sztucznej skóry Sensatec Automatyczna klapa bagażnika 2,5-strefowa klimatyzacja Fotele przednie elektr. Pamięć kierowcy Podgrzewane fotele przednie Komfortowy dostęp BMW Digital KeyDywaniki welurowe Fotele sportowe przednie 40:20:40 Oparcie drugiego rzęduBMW ConnectedDriveInteligentne połączenie alarmoweTeleServicesBezprzewodowy Apple CarPlay, Android AutoAplikacje samochodowe (wiadomości, pogoda)*Inteligentny asystent osobisty BMW*Pakiet Connected Professional*
*Trzyletnia subskrypcja
Pakiet odpustowy: 7000 USD
Aktywna wentylacja przednich foteli Komfortowe fotele przednie Aplikacja ze szkła „Crafted Clarity” Ogrzewanie przednich i tylnych foteli Funkcja masażu przednich siedzeń
Czy BMW X5 xDrive30d jest bezpieczne?
X5 nosi pięciogwiazdkowa ocena bezpieczeństwa ANCAP z datownikiem 2018, na podstawie testów przeprowadzonych przez Euro NCAP.
Jednak ta ocena obejmuje tylko 3,0-litrowe modele benzynowe i wysokoprężne, przy czym warianty hybrydowe typu plug-in i V8 pozostają „bez oceny”.
X5 uzyskał 89 procent za ochronę dorosłych pasażerów, 87 procent za ochronę dzieci, 75 procent za ochronę niechronionych użytkowników dróg i 71 procent za systemy bezpieczeństwa.
Standardowe wyposażenie bezpieczeństwa obejmuje:
7 poduszek powietrznych m.in. kolano kierowcyProfesjonalny asystent jazdyAdaptacyjny tempomat z funkcją Stop/GoOstrzeżenia o ruchu poprzecznym z przodu i z tyłuAsystent kierowania i kontroli pasa ruchuAsystent utrzymania pasa ruchuOstrzeżenie przed kolizją bocznąAsystent zmiany pasa ruchuOstrzeżenie o skrzyżowaniuWspomaganie omijaniaAsystent świateł drogowychAsystent parkowania PlusAktywny system parkowania z tyłu (czujniki)Asystent cofaniaWidok przestrzenny (360 kamer)Widok panoramicznyWidok 3DOgranicznik prędkościOgranicznik prędkości Informacje
Ile kosztuje eksploatacja BMW X5 xDrive30d?
Od 1 października 2022 r. wszystkie nowe pojazdy BMW są objęte a pięcioletnia gwarancja bez limitu kilometrów. BMW nie pozostaje już w tyle za odwiecznymi rywalami Audi i Mercedes-Benz, ani za Genesis, Lexusem i Volvo.
Właściciele otrzymują również bezpłatną całodobową pomoc drogową przez trzy lata przy zakupie.
Jeśli chodzi o przeglądy okresowe, BMW Australia oferuje przedpłacone pakiety Service Inclusive obejmujące pierwsze pięć lat lub 80 000 kilometrów – w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.
Standard Service Inclusive Koszty podstawowe 2750 $ dla podstawowej gamy X5.
Podejście CarExpert do BMW X5 xDrive30d
Nadchodzi aktualizacja, ale obecne BMW X5 ma wiele do zaoferowania.
„Podstawowy” silnik wysokoprężny jest daleki od podstawowego, ma więcej niż wystarczające osiągi i imponującą oszczędność, a kabina tak naprawdę nie jest przestarzała od czasu premiery.
Dodanie zgrabnego, jednoczęściowego ekranu informacyjno-rozrywkowego do modelu 2024 wygląda dobrze na papierze, ale z naszego doświadczenia wynika, iż najnowszy BMW iDrive niekoniecznie jest łatwiejszy w użyciu niż system, który zastępuje. Warto o tym pamiętać.
Warto również pamiętać, iż diesel 2024 X5 będzie o 8000 USD droższy niż model 2023, który tu widzisz.
Jeśli nie chcesz czekać na aktualizację, naprawdę kilka tracisz. Niezależnie od tego, czy jest to oryginalny luksusowy SUV, czy nie, przez cały czas jest jednym z najlepszych.
Kliknij obrazy, aby zobaczyć pełną galerię
WIĘCEJ: Wszystko BMW X5