Nie ma na rynku motoryzacyjnym wielu producentów bardziej popularnych, niż BMW. Jest to absolutna klasyka gatunku. Niemiecki koncern od dziesiątek lat oferuje nam samochody z wyższej półki. Niesamowite pod względem wyglądu, koncepcji, osiągów, czy wyposażenia. Cenimy je, bo zwykle mamy tu do czynienia ze świetnym stosunkiem ceny do jakości. I ten model jest na to znakomitym przykładem.
Dlaczego to BMW jest takie tanie?
Wydaje mi się, iż seria 3 i seria 5 to dwa zdecydowanie najbardziej udane projekty w historii marki BMW. O tej drugiej w ostatnich tygodniach trochę już napisałem. Natomiast ta pierwsza również zasługuje na wzmiankę. Mowa tutaj o konstrukcji, która po raz pierwszy pojawiła się na rynku w 1975 roku. Oznacza to, iż dokładnie w tym roku seria 3 świętuje 50-lecie swojego istnienia. To już marka sama w sobie. Prawdziwa klasyka gatunku. Dzisiaj może okazać się też przede wszystkim królem opłacalności.
Jak to zwykle bywa w przypadku starszych BMW – mamy tu świetny stosunek ceny do jakości. Po raz kolejny można stwierdzić też, iż BMW po prostu się nie starzeją. Świadczy o tym sam fakt, iż na rynku wciąż mnóstwo jest trzeciej generacji modelu, czyli słynnego E36. Dzisiaj natomiast chciałbym zająć się generacją czwartą, czyli E46. Samochód był produkowany w latach 1998-2005. Najmłodsze sztuki mają dziś zatem 20 lat. I jest to w naszym kraju całkiem normalny i często spotykany wiek samochodu. Zresztą, E46 wygląda po prostu świetnie i wciąż może być pierwszym wyborem.
Co o nim wiemy?
Teoretycznie wydaje się, iż o takim klasyku, jak E46, wiadomo wszystko. Co dziś mówią o nim ludzie? Cała seria 3 ma na portalu „Autocentrum” średnią ocenę 4,3 na 5. Dokładnie taka sama jest ocena dla E46 i jest wyciągnięta na podstawie ponad 1000 raportów. Wśród opinii często przejawia się zdanie, iż to najładniejsza seria 3 od czasu, kiedy samochód był produkowany. Docenia się go m.in. za świetne silniki, układ jezdny i ergonomię. Ewentualne naprawy nie nastręczają żadnych problemów. Zarówno jeżeli chodzi o cenę części, ich dostępność, jak i skalę trudności zadania.
E46 było dostępne w wielu wersjach. Mowa tu zarówno o nadwoziu, wyposażeniu, jak i chociażby silnikach. Ich moc rozpoczynała się gdzieś w okolicach 100 a kończyła daleko za barierą 200 koni mechanicznych. Zakres pojemności to od 1,8 do 3 litrów. Spalanie oczywiście zależy od wariantu, natomiast możemy przyjąć średnią 6 litrów dla silników diesla i mniej, niż 8 litrów dla benzyniaków. Najlepiej w tym wszystkim brzmi jednak cena. Dziś BMW serii 3 w generacji E46 można bez żadnego problemu kupić za mniej, niż 5 tysięcy złotych. Dla wielu osób jest to okazja, nad którą nie ma się choćby co zastanawiać.
Zdjęcia: BMW Group